Veletableret og professionel webshop for legetøj søger ny ambitiøs ejer til næste vækstfase

Ansatte
Under 5
Flytbarhed
Kan flyttes
Gem annonce
Webshop med+ 4.000 SEO optimerede varenumre og med løbende positive/overskud +5 år

Virksomheden er beliggende i hovedstadsområdet, med mulighed for at flytte virksomheden. Der er tale om en veldrevet og anerkendt webshop, der har været på det danske marked i mere end 10 år.

Virksomheden er som udgangspunkt en webshop, der sælger legetøj, bøger, festartikler m.m. på nettet fortrinsvis til børn i alderen 0-10 år. Shoppen har været etableret på markedet i mere end 10 år, og har opbygget en loyal kundekreds på over 7.000 kunder.

Selskabet befinder sig på et online marked i vækst og med store muligheder for at skabe markant vækst på den eksisterende kundeplatform.

Økonomiske nøgletal

Årsregnskab 2019, nøgletal regnskab:
- Afkastningsgrad 21,4 %
- Aktivernes omsætningshastighed 4,2
- Overskudsgrad 5,1 %
- Solvens 38 %

Udvalgte nøgletal for drift 2019:
- Nulpunktsomsætning 3,4 mio. kr.
- Omsætning pr. medarbejder 1.963.586 kr.
- Bruttofortjeneste pr. medarbejder 675.171 kr.

Overskud før skat: 273.000 DKK

Produktet

Salg af legetøj og mindre børnemøbler fra anerkendte mærkevare-leverandører i aldersgruppe 0-10 år.

Virksomheden ønsker at være den foretrukne online butik, som gør det nemt, enkelt og lynhurtigt for kunderne at handle med. Konceptet og forretningsideen bygger på at levere kunderne en ekstraordinær online kundeoplevelse.

Er lagerførende og en af de førende webshops i branchen målt på leveringssikkerhed. Pakker og sender ca. 12.000 ordrer årligt. Her er 99 % af alle ordre er afsendt inden for 24 timer. Kundetilfredshed 9,9/10 målt på +2.400 bedømmelser fra kunder.

Markedsføringskanaler

Virksomheden markedsføres på det danske marked via de mest relevante online salgskanaler herunder betalt annoncetrafik og organisk søgetrafik fra Google, Ads, Facebook, Instagram, samt udsendelse af nyhedsbreve til +7.000 modtagere. Der er årligt mere end 1,8 mio. unikke besøgende på websitet. Derudover aftales der løbende kampagner på andre målrettet digitale medier herunder indkøbsforeninger mv.

Webshoppen er optimeret med varetekster, beskrivelser, og billeder på +4.000 varenumre. Webshoppen bliver løbende holdt optimeret på både tekniske og basale område. Digital marketing er outsourcet til eksternt digital bureau på en årlig fastpris aftale. Budget for indrykninger er styret efter ROI min. x8 (return of investment).

Omkostninger

Omkostninger i forhold til den totale omsætning:

Vareforbrug 65,6 %
Personaleomkostninger (ansatte) 6,8 %
Salgs- & markedsføringsomkostninger 11,4 %
Lokaleomkostninger 5,6 %
Administrationsomkostninger 5.6%

Aktiver

Virksomhedens lejer lagerlokaler inkl. kontor. og sælges inkl. alt inventar, herunder kontormøbler, IT-udstyr mv. Varelageret er inkl. i prisen. Den oplyste udbudspris er baseret på en gældsfri overtagelse af alle aktiver.

Aktiverne i forhold til den samlede balance:
Varebeholdninger 22,2 %
Tilgodehavender 0,2 %

Varelager på 860.305 kr. inkluderet i prisen Sælger tilbyder at få varelager med som en del af udbudsprisen.

Virksomhedens historie

Virksomheden så dagens lys i 2006, da jeg var på barselsorlov med mit første barn. Senere kom barn nummer 2 til og virksomheden var stor nok til at jeg kunne lægge al min arbejdskraft der. Forretningen er vokset i takt med mine børns opvækst.

I starten lå fokus på at sælge trælegetøj og babylegetøj med god legeværdi. Sortimentet har udvidet sig løbende, ligesom vi også har fået større og større brands. Kernen i forretningen har altid været og er stadig at holde fokus på den gode legeværdi, høj kvalitet og en sublim købsoplevelse og kundeservice. Vi sætter f.eks. en ære i at være lagerførende, så vi kan levere lynhurtigt. Hvilket jeg med stolthed kan aflæse af vores kundetilfredshed.

De første år var der ikke mange leverandører i branchen der troede på webshops - det var en "døgnflue". Derfor var der store førstegangsordrer hos flere af dem.
Igennem alle årene har det været vigtigt for mig at opbygge en solid egenkapital i forretningen frem for at jeg har kunne trække en løn. Sådan at vi kunne modstå eventuelle kriser på rejsen. Jeg valgte derfor bevidst de første mange år at vise en stor løntilbageholdenhed. Det har i de senere år heldigvis ændret sig.

Det har været masser af hårdt arbejde, tanker og lange arbejdsdage forbundet med at have fod under eget bord, særligt i de første år. Men det har været det hele værd! At være selvstændig har givet en enorm frihed og fleksibilitet i familielivet.

Nu er virksomheden blevet teenager og skal udvikle sig endnu mere. For at kunne det, fortjener butikken at få tilført nye kræfter, der kan noget mere og andet end jeg selv kan tilføre. Jeg føler at tiden er kommet til at der skal ske noget nyt og andet i mit arbejdsliv.

Det er min helt klare overbevisning, at ved hjælp af nye kræfter, stærkere digitale kompetencer og ikke mindst nye friske øjne, der ser det jeg måske overser, så vil forretningen blomstre endnu mere og leve op til sit fulde potentiale i fremtiden. En ejer der som jeg kan se de mange muligheder og det uforløste potentiale - Måske det kunne være dig ?

Markedet

Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) vurderer i deres seneste opdatering på E-handelsbarometer, at hver fjerde forbruger planlægger at skrue op for forbruget på nettet. Legetøj er blandt de fem mest efterspurgte produktkategorier på online-markedet i øjeblikket.

Der er tale om en branche med stigende konkurrence om kunderne og for at få de anerkendte varemærker med i sortimentet. Det er til gengæld en branche med store muligheder for en ejer med de rette kompetencer inden for online marketing, og som forstår at sætte service i højsæde frem for lave priser.

Virksomheden oplever en markant vækst især i indeværende regnskabsår, og er i stand til at udnytte denne ny mulighed på markedet for salg af legetøj. Brugerne er legende børn. Målgruppen var tidligere defineret i aldersgruppen 0-12 år. Nye analyser peger på at den aktive målgruppe for traditionelt legetøj i dag er i aldersgruppen 0-7 år.

På trods af den stigende konkurrence flytter flere og flere kunder deres indkøb online, og her har virksomheden en stærk position. Det er værd at bemærke at flere konkurrerende webshops tjener betydeligt færre penge. Her skiller virksomheden sig positivt ud, da selskabet løbende og altid har tjent penge på driften. Virksomheden har således en stærk konkurrencekraft og en stærk position i markedet.

Svagheder/udfordringer

• Relativt lave kommercielle digitale kompetencer og erfaringer (potentiale for den rigtige nye ejer)
• Outsourcing af kommercielle aktiviter, som bør være inhouse som en kernekompetence
• Få medarbejdere, stor afhængighed af den enkelte (ferie, sygdom og spidsbelastning)
• Forældet IT hardware, dog stabilt og funktionelt
• Finansiering er leverandørafhængig, lav forhandlingsstyrke
• Begrænset innovation og læring / forretningsudvikling - potentiale for nye kundesegmenter, produkter og markeder
• Traditionel forretningsmodel - udnytter ikke mulighederne med nye digitale strategier og forretningsmodeller

Stærke sider

• Udpræget kundeorienteret kultur (holdninger/værdier)
• Meget høj kundetilfredshed- og fragtscore (sublim kundetilfredshed)
• Høj medarbejdertilfredshed/loyalitet

• Positive økonomiske driftsresultater
• Stor vækst i omsætning og indtjening (2020)
• Ingen/få tab på debitorer og straks-betaling ved leverance af varer
• Lav gearing/gældsætning, mulighed for eksterne finansieringskilder
• Outsourcing af administrative aktiviteter / lager og forsendelsesfunktion
• Uudnyttet kapacitet i omkostningsstruktur, der er plads til vækst uden yderligere investeringer
• Funktionelle og store lokaler med plads til udvidelse og bedre udnyttelse af kvm.
• Standardiseret software programmer, som gør driften fleksibel og stabil.

Strategi

Virksomheden har udarbejdet en ny strategiplan for de kommende 2-3 år. Den konkluderer, at der er et stort uudnyttet potentiale i den eksisterende kundeplatform, da selskabet har haft fokus på at investere i tilgang af nye kunder fremfor at sælge mere til eksisterende kunder. Den eksisterende kundeplatform indeholder således et stort mersalgspotentiale ved tilrettelæggelse og optimering af livscyklus for eksisterende kundeplatform.

Virksomheden sælger løbende til kommunale institutioner (vuggestuer, børnehaver, dagplejer) over hele landet og har et særskilt nyhedsbrev dedikeret til denne forretningsdel. Desuden også en del erhvervskunder, der handler til personalearrangementer m.v. I det store hele et potentiale for B2B handel, der kan udnyttes i langt større grad.

Virksomheden anvender en fokuseret differentieret konkurrence strategi dvs. at der satses på en mindre del af markedet, og at der opbygges præferencer, der gør det muligt at opnå forholdsvis høje salgspriser og dermed skabe en relativ god indtjening. Virksomheden bliver næppe blandt de største i branchen, men virksomheden har en relativ sikker position, som selv de største konkurrenter har meget svært ved at efterligne.

Virksomheden anvender en kombineret vækststrategi, hvor man henvender sig til eksisterende kunder for at sælge andre produkter fra sortimentet, som kunne have kundens interesse ud fra deres købsmønster. Virksomheden skaber også vækst ved løbende at oprette helt nye produktkategorier, som kunne være interessant for samme målgruppe.

Vision

Virksomheden stiler efter at være en markant og seriøs udbyder af kvalitetslegetøj ved at levere en sublim og personlig kundeoplevelse fra det første besøg til sidste ordre. Det gør vi ved altid at levere det lille ekstra hvad enten det er indpakning, personalisering af kort eller hvis der fra tid til anden er reklamationer/ombytninger.

Ideel køber

Selskabet er ideelt for den, der ønsker at starte som iværksætter med en etableret forretning eller konkurrerende køber, der ønsker at skabe vækst igennem strategisk opkøb af virksomhed i samme eller beslægtet branche.

Opstartshjælp

Det vil i forbindelse med overdragelsen af virksomheden være muligt at nuværende ejer deltager i driften i en periode for at sikre oplæring og indkøring af ny ejer. Herefter er det muligt at aftale en periode med telefonisk konsulentbistand, herunder rådgivning, hjælp og sparring med ny ejer. Oplæring og den efterfølgende sparring er inkl. i udbudsprisen.

Offentlige spørgsmål

Der er indtil videre ikke skrevet nogle offentlige beskeder. Du kan blive den første...

Det er anonymt at stille et offentligt spørgsmål og bliver først offentligt efter godkendelse og svar af sælger
Brug for rådgivning omkring køb eller salg af virksomhed?
Få hjælp af en virksomhedsmægler

Ekstra information

Visninger:
760

Sælger kontaktet:
2

Følger annoncen:
1

Annonce id-nummer:
32656

Årsag til salg:
Fokus på andre forretninger

Annonce oprettet den:
12-06-2020
Udbudspris 2.500.000 DKK