SMS gateway selskab med kunder og omsætning
SMS selskab med website, kunde-user interface og gateway. Selskabet er stiftet i 2007 og har levet et stille liv pga andre fokusområder fra ejer. I 2017 er der tiltrukket nye kunder, ligesom en længere pipeline - baseret på tlf kontakt og møder - er under opbygning. Selskabets potentiale er stort - site, gateway og user-interface er driftsikkert. Kundebasen er begrænset, men kan utvivlsomt vækstes via salgsindsats. Selskabets forretningsmodel der testes fra starten af 2018 er en abonnementsbaseret løsning, hvor kunder betaler en månedlig licens + SMS omkostning + 1 øre pr sms. Målet er at udfordre de højt, overtakserede løsninger, som er vidt udbredte i Danmark. Yderligere omsætning kan bygges ved tilslutningsafgift, support ifm tilslutning og SLA.
Dette selskab kan drives fra hele Danmark eller udlandet. Med eller uden kontor.
Økonomiske nøgletal
Afkastningsgrad: 31%
Soliditetsgrad: 75%
Resultat før skat: 112' dkk (2016) 107' dkk (2015)
Likviditetsgrad: 411%
Regnskab
- Omsætning:208.731 DKK
- Ebitda: 112.518 DKK
- Resultat før skat: 112.469 DKK
- Balancesum: 252.242 DKK
-
Afkastningsgrad
-
Overskudsgrad
Produktet
SMS gateway via API og user interface. Væksten i SMS i dag er primært knyttet til notifikationer ifm e-handel og reminders/bekræftelser ifm advarsler, levering og servicebeskeder. Selskabet ejer og medsælger rettighederne til gateway drift fra det danske marked, således at selskabet kan sælge SMS API og user interface fra det danske selskab. Ud over gateway er der kodet en intuitiv og enkel brugerløsning, hvor kunder kan logge på og følge udviklingen i fx tilmeldinger til kundeklub OG sende gruppe- og enkeltbeskeder, tidsforskudte beskeder og meget andet.
Markedsføringskanaler
Adwords har været anvendt, men ikke de seneste to år.
Kontakt har primært været via opsøgende salg på telefon og e-mail.
Omkostninger
Omkostningsnivaeuet er selvsagt lavt, da selskabets omkostninger kun er hosting/licens + SMS trafik afregning til en nordisk provider. Selskabets hjemadresse hører til på kontorhotel, men omkostningen for dette afholdes af ejer. Der udbetales ikke løb i selskabet. Selskabets IT set-up er i dag hosted på en driftssikker cloud-løsning, og gateway og platform serviceres via en ekstern konsulent, der timeafregnes.
Aktiver
Rettigheder til navn, domæne og site/kundeplatform.
Rettigheder til gateway til drift fra dansk CVR nummer (gateway kan ikke videresælges til udenlansk selskab).
Licens til gateway betales i dag kvartalsvis. Ejerskab forhandles pt. og kan foreligge pr 1. maj 2018.
Mindre kundebase med danske, kendte kunder.
Virksomhedens historie
Selskabet er stiftet for ca 10+ år siden mhp at skabe en platform, som virksomheder kan bruge til at indsamle, vedligeholde og anvende til marketing udsendelser af SMS - fx tilbud. Over tid har fokus ændret sig, da SMS marketing ikke har vist sig så interessant som ønsket. I stedet er markedet for notifikationer via SMS vokset. Reminders ifm tandlæge, levering af pakker fra e-handel, du har fået post i din e-boks etc. Dette marked vokser til trods for, at push-beskeder i app's er voksende og notifikationer i browsers etc er introduceret. I dag har selskabet kunder, som primært anvender selskabets API til at skubbe beskeder ud ifm trafik-information, forsinkelser - altså driftsbeskeder og advarsler. Via gateway'en som kan klare et betydeligt load, kan beskeder udsendes på under 10 sekunder. Andre kunder bruger SMS API til at udsende login info eller opdateringer på tilmeldte tjenester. Alle de afsendere, der i din sms indbakke ikke er fra private, er potentielle kunder for selskabet.
Markedet
Markedet for SMS notifikationer, advarsler, leveringsupdate og driftsbeskeder er i vækst. Den der forstår at tappe ind i dette marked eller allerede har netværket til det, vil kunne vækste kundebasen og sikre sig en basisomsætning, der hurtigt vil kunne lønne en selv eller en sælger.
Svagheder/udfordringer
Tidsforbruget med at løfte kunder er en udfordring. En kunde vil typisk bruge 5-8 mdr på at beslutte et skifte.
Stærke sider
Driftsikker gateway. God forretningsmodel med abonnementsbaseret licens til api/user interface + lav trafikomkostning.
Jo flere kunder, jo billigere kan kunderne sende SMS via gateway. Faldende SMS priser afspejler sig i kundernes pris. Jo flere SMS der sendes, jo billigere for alle. Selskabet skal tjene penge på abonnement pr md. + 1 øre pr sendt SMS i mark-up.
Selskabet kan være en interessant opkøbsmulighed for en virksomhed, der i dag har et større eller voksende SMS-forbrug fx ifm udsendelse af notifikationer eller transport-relaterede statusopdateringer.
Strategi
Der er behov for en ny salgsstrategi. Der er behov for salgsindsats.
Vision
Målet er at skabe et selskab, hvor kunderne tilsammen via voksende SMS-trafik sikrer lavest mulig pris på SMS. Samtidig at sikre en driftsikker platform, som stabilt kan håndtere store loads udsendt via troværdig SMS provider.
Ideel køber
Du har lyst til at løbe et selskab i gang, og kan enten gøre det selv, eller du kan have sælgere til rådighed, der kan vækste kundebasen. Du skal have forståelse for, hvordan en IT-platform skal vedligeholdes og måske også udvikles over tid, men ellers kan dette løses i samarbejde med sælger og dennes netværk.
Du ejer i dag en virksomhed / eller flere, hvor jeres SMS-forbrug stiger pga voksende behov for udsendelse af notifikationer eller transport-status opdateringer eller bekræftelse af kalender-aftaler (klinik/værksted/levering etc)
Opstartshjælp
Sælger er indstillet på flere forskellige måder for overtagelse.
Sælger stiller sig gerne til rådighed ifm overtagelse og rådgivning (efter aftale).
Sælger vil også gerne bidrage til etablering af pipeline efter aftale som en del af købesummen.
Få hjælp af en virksomhedsmægler