Virksomheden er solgt
Sidste udbudspris var 200.000 DKK

Søg lignende virksomheder

Fødevarebrand med stærk klimaprofil

Ansatte
Under 5
Flytbarhed
Kan flyttes
Gem annonce
Veganske, økologiske færdigretter med engros- og detailkunder

Brænder du for at arbejde med fødevarer? Vil du gøre en forskel for klimaet, og er du dygtig til at skabe en rentabel virksomhed? Så har du muligheden her. Vi har startet et bæredygtigt brand, hvor alt er sat op, men der mangler nogle til at drive det. Måske det er dig? Vi sælger vores virksomhed billigt, da vi selv ikke længere har kræfterne. Vi hjælper med en overgangsfase og sørger for introduktion til drift og kunder.

Virksomheden leverer bæredygtige, klimavenlige måltidsløsninger. Produkterne er 100 % veganske og økologiske og taler ind i en megatrend.

Conveniencemarkedet og markedet for vegetarisk/vegansk mad er i stærk vækst, så der er god plads til vækst og udvidelse af konceptet i et voksende marked.

Nuværende kunder er Nemlig.com og Dagrofa.

Produkterne findes i 4 varianter. Vi har 3 nye produkter i pibeline. Opskrifterne hertil er stort set færdigudviklet.

Virksomheden har en udliciteret produktion.

Økonomiske nøgletal

Omsætningen 2017 var 298.104,28 DKK, og årets resultat -58.831,61 DKK.
Dækningsbidraget var 35.837,63 DKK, svarende til en dækningsgrad på 12 % (inkl. varelager). Dækningsgraden pr. produceret enhed er 16-17 %. Dækningsgraden kan hæves væsentligt de følgende år. Dette er der heldigvis stort potentiale for.

Vores forretningsplan præsenterer en række skaleringstrin, der kan bringe virksomheden til en omsætning på TDKK 5.137 ved udgangen af 2019.

Overskud før skat: 0 DKK

Produktet

En færdigret er:

- 100 % vegansk (fri for animalske produkter)
- 100 % økologisk
- 100 % fri for laktose
- Sund og naturligt springfyldt med vitaminer og mineraler
- Et komplet måltid klar på 6-7 min. i mikrobølgeovn eller 30 min. i ovn
- Pakket i 100 % bionedbrydeligt omslag

Retterne harmonerer med megatrends på markedet som økologi, bæredygtighed, grøn mad,
sundhed og convenience.

Vi mener, at naturen gør et godt stykke arbejde uden for megen indblanding fra vores side. Vi holder os derfor til at hakke, stege og krydre grøntsagerne. Fokus på god smag og nem tilberedning er i højsædet, og de økologiske, fortrinsvis danske råvarer styrker produktets bæredygtighed og hensynet til naturen. Der er heller ingen animalske produkter i retterne, da begrænsning af klimabelastningen er en grundlæggende drivkraft i virksomheden.

Retterne er frosne, og det sikrer en lang holdbarhed uden brug af konserveringsmidler. Retterne er dog klar til omlægning til køl.

På nuværende tidspunkt har vi 4 produkter på markedet. Vi har udviklet yderligere 3 opskrifter, som er klar til at blive sat i produktion med henblik på nye produktvarianter, der kan introduceres på markedet. Vores kunde Nemlig.com efterspørger dem, og der er således grundlag for at udvide sortimentet snarest.

Markedsføringskanaler

Virksomhedens markedsførings budget har været meget lille.

Virksomheden prioriterer dog markedsføring og kommunikation målrettet forbrugerne som en integreret del af forretningen. Vi er massivt tilstede på sociale medier og diverse arrangementer, og vi fører vores egen blog på vores hjemmeside.

SLUTKUNDER
Da vi ikke kun ser os som en virksomhed, men også en klimabevægelse centreret om god mad, er det også den fortælling, vi skaber sammen med og for forbrugerne. Vi brander virksomheden som et fællesskab, hvor vi sammen kan holde fanen højt og fremme klimavenlige tiltag og forbrugsmønstre.

Vi anvender følgende kanaler og metoder:
- Sociale medier (Facebook)
- Webiste inkl. blog
- Nyhedsbreve
- Personlige relationer
- Events og smagninger
- Oplæg
- Repræsentationsmaterialer
- Pressearbejde
- Eksterne blogs
- Messer og demonstrationer i supermarkeder
- Idékatalog til supermarkeder

DIREKTE KUNDER
Omdrejningspunktet for virksomhedens markedsførings- og salgsindsatser rettet mod detailhandlen er direkte salg til detailhandlen, som er vores direkte kunder, samt vedligehold af kunderelationer.

På nuværende tidspunkt anvender vi følgende kanaler og metoder:

- Opsøgende salg i de pågældende butikker
- Telefonsalg forud og/eller efter opsøgende salg
- Direct mail forud og/eller efter opsøgende salg
- Vareprøver
- Repræsentationsmaterialer
- Messer

Omkostninger

Virksomhedens omkostninger er hovedsagligt gået til lokaleleje og produktion. Produktionsomkostningerne til den udliciterede produktion udgør 79 % af de samlede udgifter:

De samlede udgifter i 2017 var 356.935,89 DKK. Heraf er 262.266,65 DKK gået til vareforbrug/produktionsomkostninger.

Aktiver

- Varelager: Emballage og færdigproducerede færdigretter
- Færdigudviklede opskrifter til 3 nye produktvarianter
- Veludformet forretningsplan
- Kontakter til investorer og fagligt netværk
- Kundedatabase
- Facebook-side (og passiv LinkedIn-, Instagram og Twitter-konto)
- Leads til nyhedsbrev
- Stregkoderegistrering
- Fødevarekontrolprogram
- Professionel identitet og genkendelighed: Logo, ordmærkeregistreret navn, font og farveunivers
- Hjemmeside

Varelager på 60.000 kr. inkluderet i prisen Sælger tilbyder at få varelager med som en del af udbudsprisen.
Inventar på 5.000 kr. inkluderet i prisen Sælger tilbyder at få inventar med som en del af udbudsprisen

Markedet

Markedet for vegetariske, veganske, økologiske og bæredygtige hurtige måltidsløsninger er i stærk vækst og dermed ekstremt gunstigt.

Conveniencemarkedet er steget med 26 % fra 2013 til 2015. Markedet for veganske produkter stiger i øjeblikket med 30 % hvert år.

Vi sidder på nuværende tidspunkt på 0,5 % af markedet. Der er således god plads i et voksende marked til vækst og udvidelse af konceptet.

Den stigende efterspørgsel på både økologiske, bæredygtige, vegetariske, veganske og nemmere måltidsløsninger af høj kvalitet hænger sammen med en række trends:
- Danskerne opnår en bevidsthed om eget fødevareforbrug. Flere og flere af os er bevidste forbrugere.
- Vi tillægger os en livsstil, der fordrer, at maden nogle gange – eller ofte – består af helt eller delvist tilberedte måltidsløsninger. Flere og flere af os har opbygget en convenience-livsstil.

Der er et åbent rum for måltidsløsninger med et stærkt fokus på kvalitet, smag og bæredygtighed. Især et indædt fokus på hele tiden at stræbe efter højeste standard inden for bæredygtighed og klima er stadig en niche. Dog er det en niche, som vi forventer, flere og flere forbrugere bevæger sig hen mod. Et fortsat fokus på en helhedsorienteret bæredygtige løsning vil være den differentierende faktor for virksomheden.

Svagheder/udfordringer

Som følge af udliciteret produktion er virksomhedens andel i værdikæden mindre.

Virksomhedens produktionsomkostninger er for høje og følgelig er dækningsbidraget for lavt.

Som lille aktør kan virksomheden risikere at blive ”overhalet” af de mange meget større virksomheder.

Stærke sider

Virksomheden har interesserede investorer på hånden. En investering vil kunne bidrage til større mulighed for at hæve dækningsbidraget gennem øgede markedsføringsindsatser, et større produktsortiment, flere kunder og evt. mulighed for at opbygge egen produktion.

På trods af virksomhedens størrelse kan den konkurrere på smag, identitet og koncept for bæredygtihed. Der er således rum for virksomheden på markedet.

Dækningsbidraget har gode muligheder for at blive løftet gennem lavere produktionsomkostninger opnået via større volumen, salg til catering og direkte til forbrugeren, udvidet produktsortiment samt evt. en anden udliciteret produktion eller opbyggelsen egen produktion.

Strategi

Vi har valgt supermarkederne som vores første kundegruppe, da vi herigennem har haft mulighed for at benytte os af en eksisterende distributionskanal til forbrugerne frem for selv at skulle opbygge den. Ulempen er til gengæld, at vi har andel i en væsentlig mindre del af værdikæden, end hvis vi solgte produkterne direkte til forbrugerne, og dermed opnår vi lavere dækningsgrad.

Forretningen er nu moden nok til at opsøge andre kundesegmenter, såsom cateringmarkedet, hvor der kan opnås mere fordelagtige avancer. Ligeledes skal produktsortimentet udvides i følgende rækkefølge: 1) Udvikling af nye færdigretter, 2) Udvikling af sideløbende køl-sortiment, 3) Udvikling af øvrige produkter såsom ferskvarer. Punkt 1 og 2 er allerede påbegyndt.

Vi har udliciteret produktionen af vores mad for at kunne holde fokus på udvikling, salg og markedsføring i opstartsfasen af vores virksomhed. Fremtiden kan byde på egenproduktion.

Virksomheden kan fremover arbejde på større indflydelse på værdikæden:
- Dels ved selv eller i samarbejde med producenten at varetage de egentlige indkøb af råvarer og emballage, både af hensyn til dækningsgrad og råvarernes grad af bæredygtighed og sporbarhed.
- Dels ved at udvikle forretningsmodel med nye varetyper til husstandsomdeling.

Vi foreslår investorsøgning som middel til at arbejde videre med denne strategi. Strategien skal bidrage til en rentabel forretning, der kan bidrage til virksomhedens vision.

Vision

Virksomheden vil fremme klimavenlige forbrugsmønstre gennem gode madprodukter. Ideologien er, at vores planet bærer mange værdifulde ressourcer, som vi alle har et ansvar for at passe på. Virksomhedens formål er at gøre det lettere for slutbrugeren at tage dette ansvar på sig ved at have et lækkert, nemt, sundt og klimavenligt og bæredygtigt alternativ lige ved hånden.

Virksomheden tilstræber en helhedsorienteret bæredygtig løsning.

Visionen realiseres ved en økonomisk bæredygtig virksomhed. En forestående skalering af virksomheden indebærer flere nye initiativer:

- Udvikling og salg af nye frostretter (udvidelse af den eksisterende forretning)
- Udvikling og salg af færdigretter på køl (nyt produkt med større avance samt udvidelse til
catering-løsninger)
- Afsøgning af nye produktionsmuligheder, herunder udvikling af produktionsfællesskab
samt etablering af samarbejde med andre fødevarevirksomheder (sænkning af
produktionsomkostninger og sikring af sporbarhed)
- Udvikling af online platform og måltidskasser (direkte levering til slutkunde, som giver øget
avance og lavere omkostninger)

Ovenstående vision kan realiseres inden for de kommende år.

Ideel køber

Den ideelle køber brænder for at gøre en forskel for mennesket og kloden og forstår samtidig at gøre en virksomhed rentabel.

Vi ser tre typer købere:
- Lederen: Køber har forretningsforståelse og kan ansætte personer til driften.
- Den etablerede: Køber har en eksisterende produktion og inkorporerer vores virksomhed fx som et subbrand.
- Iværksætteren: Køber ønsker at prøve kræfter med at drive en fødevarevirksomhed med relativt lille risiko og stort vækstpotentiale.

Opstartshjælp

Virksomhedens nuværende 3 ejere (hvoraf de 2 er ansat og indtil nu har været ansvarlige for driften af virksomheden) står til rådighed i en overgangsfase og vil introducere til drift, kunder osv. De 2 ansatte bliver som udgangspunkt ikke i virksomheden.
Alle leads videregives.
Vi har gode kontakter til andre opstartsvirksomheder inden for fødevarebranchen og til netværk for iværksættervirksomheder.
Det kan være muligt at indgå samarbejde med vores hidtige sparringspartnere.
Vi sætter gerne dig/jer i forbindelse med interesserede investorer.

Brug for rådgivning omkring køb eller salg af virksomhed?
Få hjælp af en virksomhedsmægler

Ekstra information

Visninger:
1814

Sælger kontaktet:
7

Følger annoncen:
5

Annonce id-nummer:
29430

Omsætnings status:
Har omsætning

Årsag til salg:
Andet

Annonce oprettet den:
26-01-2018
Udbudspris 200.000 DKK