Sælg din virksomhed

+45.000 potentielle købere

Besøger Saxis hver eneste måned

1.740 har allerede solgt sin virksomhed

22 virksomheder sælges hver måned i gns.

8 første køber henvendelser er gratis

Få et par gode tips af Martin Thorborg

  • 1

    Opret din salgsannonce

    Bliv guidet igennem oprettelsen af en anonym salgsannonce, så du får alle de oplysninger med som potentielle købere gerne vil se. Det kan tage lidt tid, men efter oprettelsen, skal du bare tage imod henvendelser fra interesserede købere.

  • 2

    Interesserede købere kontakter dig

    Din annonce bliver sendt ud i vores køberkartotek på 4.135 registrerede købere og vist frem til vores mere end 45.000 månedlige besøgende. Interesserede købere kan tage kontakt til dig gennem din annonce.

  • 3

    Vælg den rette køber

    Når du har fundet den rette køber, hjælper Saxis med dokumenter, finansiering og rådgivning, så handlen kan blive afsluttet på bedste vis.

Det har aldrig været nemmere at sælge

Vi har udviklet en løsning der hjælper dig med, købersøgning, dokumenthåndtering, prissætning og finansiering.


Hjælp og rådgivning

Vores kundeservice og rådgivere er til stede hele vejen igennem processen. Vi har stor erfaring og kan hjælpe med alle aspekter af dit virksomhedssalg.

Spar tid på at finde køber

Virksomhedssalg plejede at være en langsommelig og dyr proces. Vi bruger teknologi til at lette processen og spare dig for de dyre rådgivere, hvor de ikke er nødvendige

Enorm rækkevidde

Med vores nyhedsbrev, sociale medier og hjemmeside har du hos Saxis en samlet rækkevidde på +100.000 mennesker hver måned

Salgsprocessen gjort simpel

At sælge sin virksomhed plejede at være en kompliceret proces, men nu kan du lade os finde køberne til dig, give dig adgang til de korrekte dokumenter, sætte pris på virksomheden, hjælpe med at finde finansiering til køberen og forhandle den endelige aftale på plads. Altsammen i en struktureret proces, så du kan bevare overblikket.

Nem dialog med købere

Gennem beskedsystemet på Saxis kan du nemt skrive med interesserede købere og sende dokumenter frem og tilbage. Du kan bruge det både på mobilen, tablet og computeren, vi sørger for at du får besked når der er nye henvendelser.

Vi finder køberne til dig

Saxis har eksisteret siden 2007 og er startet af Martin Thorborg og Nicolai Frisch under navnet Amino Virksomhedsbørs. Vi har gennem de sidste mange år opbygget et kæmpe netværk af købere. Vi sørger for at matche dig med de købere vi allerede har i vores kartotek samt hele tiden indhente nye via online markedsføring.

Nem adgang til dokumenter

Vi giver dig en standard NDA (fortrolighedserklæring), hensigtserklæring og købsaftale som du nemt kan hente og sende til de købere du kommer i kontakt med gennem din annonce på Saxis.

Sæt pris på virksomheden

Du kan få lavet en uddybende værdiansættelse og brancheanalyse til én af markedets bedste priser. Det går hurtigt og giver dig en god dokumentation for prisen overfor de købere du kommer i kontakt med.

Hvor meget du vil investere i salget er op
til dig selv.

Saxis tager et salær når der sker en handel. Salæret betales af den part i transaktionen, der har indledt dialogen. Så du kan enten lade køberne komme til dig og lade dem betale, eller selv betale salæret hvis du har travlt og vil kontakte købere i vores kartotek.

  • Hvad koster det at have en annonce på Saxis?

    Det er gratis at have en annonce på Saxis, indtil du har fået kontakt til 8 forskellige købere. Vil du have kontakt til flere købere derefter, koster det 695 kr. pr. måned. Annoncen kan opsiges fra dag til dag uden binding.

  • Må jeg annoncere andre steder udover Saxis?

    Ja, det må du gerne. Spørgsmålet er om det er nødvendigt. Saxis er den største markedsplads for køb og salg af virksomheder i Danmark og har mest trafik og flest potentielle købere.

  • Hvad hvis jeg finder en køber et andet sted?

    Så siger vi tillykke med salget! Ligesom du frit kan annoncere andre steder, blander vi os selvfølgelig ikke, hvis du har fundet en køber et andet sted.

  • Er jeg anonym, når jeg annoncerer på Saxis?

    Ja, du er 100% anonym, når du opretter en annonce på Saxis. Det er faktisk et krav, fra vores side, at du er anonym.

Premium

Sælg din virksomhed

695/ Måned

  • Købsaftale
  • Sælger interview
  • Live chat support
  • Billeder på annonce
  • Ubegrænset antal henvendelser
Find ud af om den kan sælges

Hvad kan hjælpe med salget

Dokumentation, ved salg af virksomhed

Når du skal sælge din virksomhed, skal du have dokumentationen på plads. De potentielle købere du kommer i snak med, vil have bevis for, at det du siger om din virksomhed er rigtigt.

I denne artikel vil jeg forberede dig lidt på, hvilken dokumentation du skal have klar.

Læs vores guide

5 trin: Sælg virksomheden uden de ansatte panikker

Lige bortset fra tabet af grundlæggeren, er salget af en virksomhed, den sværeste omvæltning en virksomhed kan opleve.

Hvis dine ansatte går i panik eller siger op midt i salgsprocessen, kan det hele falde til jorden og ikke være til at redde igen.

Læs vores guide

7 Tiltag, der øger din virksomheds værdi (markant)

Mange sælgere bliver overrasket når de første gang går i markedet og vil sælge deres virksomhed. Fordi virksomhedssalg er en meget personlig affære, har mange sælgere en masse følelser bundet op i prisen på deres virksomhed.

Det er ekstremt svært at lave en god virksomhed og du vil som regel ikke få en pris for den, som du mener er svarene til de ofre du har gjort, for at bygge den.

Læs vores guide

Salg af virksomhed - Hvad skal jeg vide, inden jeg sælger min virksomhed?

At sælge en virksomhed har traditionelt set, været en lang, kompliceret og ikke mindst udmattende proces. Det har vi, i Saxis, forsøgt at lave om på, ved at lave en platform, hvor så meget i salgsprocessen som muligt, er automatiseret og digitaliseret.

Virksomhedssalg er meget forskellige, og det er derfor svært, at lave en guide, eller beskrivelse af processen, som alle kan bruge. Når du har læst nedenstående, skulle du gerne have en meget bedre idé om hvad det vil sige at sælge en virksomhed.

Selv med moderne teknologi, er der en række begreber, du vil være glad for at kende på forhånd, når du skal købe eller sælge en virksomhed. Det er vigtigt at forstå, at det ikke er alle de små processer, der er er med i alle virksomhedssalg, og de kan optræde i forskellig rækkefølge. Herunder gennemgås de vigtigste ting du skal tage stilling til, når du står overfor et salg af en virksomhed.

  • Salgsmodning
  • Værdiansættelse
  • Købersøgning
  • Virksomhedsmægler
  • Salgsprospekt
  • Due diligence
  • Beskatning
  • Aktivoverdragelse eller selskabsoverdragelse

Det er vigtigt at understrege, at kompleksiteten af virksomhedshandlen, afhænger rigtigt meget af virksomhedens størrelse. Det vil sige, at det er ikke sikkert at du skal arbejde med alle de nævnte begreber, hvis du eksempelvis vil sælge en webshop til 50.000,-.

Hvem skal købe din virksomhed?

Det er en god idé, at tænke på hvem, der kunne have interesse i at købe din virksomhed, lige så snart du ved at du gerne vil sælge den. Jo tidligere du ved hvilken type køber, der kunne finde på at købe din virksomhed, jo bedre kan du tilpasse virksomheden, så den bliver mere værd, for den pågældende køber. Overordnet set, arbejder vi med 3 typer inden for køb af virksomheder:

  • Finansielle købere.

    Kapitalfonde, investorer og lignende. Det er en købertype, der udelukkende tænker på afkast.

  • Strategiske købere.

    Konkurrenter og andre virksomheder med interesser i din branche. Denne type købere vil typisk tænke på synergier og stordriftsfordele.

  • Operationelle købere.

    “Almindelige” mennesker, der ønsker at prøve kræfter som selvstændig. Altså hvor køber har tænkt sig at drive virksomheden selv.

Læs mere om de forskellige typer af købere her. Afhængig af hvilken købertype du går efter at sælge til, skal du lave dine forberedelser forskelligt. Fokusér i salgsmaterialet på det, som du ved den købertype du pitcher for, lægger vægt på.

Når du har fundet ud af hvilken købertype du vil sælge til, skal du finde nogle konkrete personer eller selskaber du vil sælge til. Det kan du eksempelvis gøre via Saxis.

Værdiansættelse - Hvad er virksomheden værd?

Det helt store spørgsmål, er naturligvis: Hvor meget skal jeg sælge min virksomhed for? Det er næsten altid et af de første spørgsmål kunderne ringer og stiller os, og med god grund. Det kan være utroligt svært at værdiansætte en virksomhed, og i særlig grad sin egen virksomhed. Vi bliver tit spurgt om vi kender nogle tommelfingerregler til værdifastsættelsen, men det vi ikke meget for.

Der er meget stor forskel på hvad du kan få for en fuldt automatiseret IT-virksomhed og en konsulentforretning, der har samme regnskab. Der er meget andet, der har betydning for prisen, end regnskabet, selvom det i de fleste tilfælde er det vigtigste. Med andre ord, er det rigtig svært at lave en tommelfingerregel, det er næsten altid en individuel vurderingssag.

Hvis man endelig skal tale om tommelfingerregler, så er der også en del forskellige modeller til det. En måde er at sige salgsprisen på din virksomhed, bør ligge et sted imellem omsætning x 3 og resultat x 10. Andre vil sige at investeringen skal betales hjem inden for 3-5 år, dvs. resultat x 3-5. Igen - det er meget overfladiske indikatorer for, hvor salgsprisen ca. bør ligge og ikke formler du kan bruge til at beregne den nøjagtige salgspris.

Vi vil til enhver tid anbefale at man får lavet en professionel værdiansættelse hos en virksomhedsmægler. Hvis du ikke har råd til det, så sæt prisen lidt højt, så du har plads til at forhandle.

Sælg selv eller med en Virksomhedsmægler

Du skal ret tidligt i processen, finde ud af om du kan sælge virksomheden sælg, eller om du har brug for en virksomhedsmægler. Du kan besværliggøre noget af virksomhedsmæglerens arbejde, hvis du har forsøgt selv, og fejlet.

Som tidligere nævnt, har kompleksiteten med virksomhedssalget meget med størrelsen af virksomheden at gøre. Vi bliver tit spurgt om hvor grænsen ligger for om man selv skal håndtere købet, eller man skal have koblet en mægler på, og igen er svaret: Det er forskelligt. Som udgangspunkt ligger grænsen omkring 3-5 millioner i salgspris, men der kan være andre faktorer der er afgørende for kompleksiteten.

Hvilke rådgivere skal involveres?

Uanset om du har valgt at bruge en virksomhedsmægler eller ej, er der en række andre rådgivere der vil være behjælpelige. Her gælder lidt samme princip, om at det er størrelsen af handlen der er afgørende for om du har brug for ekstern hjælp, men grænsen er dog noget lavere.

I langt de fleste tilfælde vil din revisor og/eller bogholder blive involveret i processen, og vi anbefaler også at man bruger en advokat i de fleste tilfælde. Vi anbefaler aldrig at man sparer overdragelsesaftalen væk, og det vil næsten altid også kunne betale sig at bruge en revisor, så du ikke kommer til at betale for meget i skat.

Aktivoverdragelse eller selskabsoverdragelse

Inden du sælger din virksomhed, skal du gøre det helt klart, om du sælger aktiver eller om du sælger et selskab. At sælge aktiver, vil sige at man sælger noget som en virksomhed ejer. Det kunne eksempelvis være ejendomme, en webshop, en app, software, varelager eller stortset alt andet tænkeligt som en virksomhed kan eje. Det vil sige at der ikke følger nogle aftaler eller kontrakter med, men kun ‘ting’.

Er der derimod tale om en selskabsoverdragelse, følger alle kontrakter, gæld og lignende med i handlen. Det er altså selve CVR-nummeret man sælger og alt hvad der er lavet af aftaler med dette.

Due diligence

Due diligence er et begreb, der dækker over den fase af et virksomhedssalg, hvor sælger fremlægger alt, og jeg mener virkelig alt, for køber. For både køber og sælger, er det et sandhedens øjeblik, da alle de ting man tidligere har forhandlet overfladisk om, kommer frem i lyset og der bliver talt konkrete tal. De forhold, der typisk vil være gemt til due diligence, er sådan noget som:

  • Kontakter
  • Leverandøraftaler
  • Ansættelsesforhold, herunder lønninger
  • Indblik i markedsføring og salg
  • Gennemgang af kode og interne systemer
  • KPI’er
  • Cashflow

Også i denne proces, er det meget forskelligt hvilke ting køber vil se, men som udgangspunkt skal du forberede dig på at lægge alt på bordet. Da alle forretningshemmeligheder kommer frem i denne fase, kommer det typisk relativt langt inde i processen. Læs mere om due diligence her.

Salgsmodning

Salgsmodningen begynder typisk et par år inden salget af virksomheden, og du kan sagtens have været i gang med det, uden at vide det. Det dækker over alt hvad du gør ved virksomheden, som enten gør den nemmere at sælge, eller gør den mere værd. Det kan være rigtig svært at komme i gang med, og særligt på din egen virksomhed.

Udover det, er der også formaliteterne, som vi ofte ser, ikke er på plads. Dvs. at regnskabet er stillet ordentligt op, og at det ikke er blandet med andre aktiviteter. Derudover er det vigtigt at have et holdingselskab der ejer driftsselskabet, for at spare beskatning.

De fleste virksomheder vil faktisk have godt af salgsmodning, selvom de ikke har nogen planer om at sælge, da det vil gøre virksomheden mere veldrevet. Det vil typisk være en virksomhedsmægler der kan hjælpe dig med det. Læs mere om salgsmodning her.

Teaser og salgsprospekt

Når du prøver at finde en køber til din virksomhed, er du nødt til at vise dem noget, for at fange deres interesse. Det kaldes en teaser. Teaseren er anonym, dvs. at det må ikke fremgå af teaseren, hvilken virksomhed der er tale om. Du er ikke interesseret i, at dine kunder, leverandører eller konkurrenter ved at du er til salg, hvis de ikke vil købe dig.

Når de har set teaseren og tilkendegiver at de er interesseret, skal de underskrive en NDA (fortrolighedserklæring). Så kan du vise dem salgsprospektet. Salgsprospektet er mere detaljeret end teaseren, men du skal ikke fortælle om dine forretningshemmeligheder. Det er i virkeligheden meget ligesom hvis du skulle sælge et hus. Alle objektive tal og fakta skal med, men du skal ikke afsløre dine forretningshemmeligheder.

Generationsskifte

Et generationsskifte er en type af virksomhedssalg, hvor du kan spare en del skat, ved at sælge virksomheden til nær familie, eller en nærtstående medarbejder. Læs mere om generationsskifte her.