Hvem vil give mest for min virksomhed?

Denne artikel er en del af en serie, kaldet “Faglige artikler”, her på Saxisbloggen. Serien har til formål at hjælpe dig i dit virksomhedssalg eller køb. Artiklerne er ikke underholdning eller inspiration, men derimod uddannende artikler, der skal gøre dig klogere på virksomhedshandler og reglerne herom. 

 

Hvem vil give mest for min virksomhed?

Mange tænker ikke over, at der er forskel på hvad deres virksomhed er værd, for forskellige købere.

Noget der ofte bliver sagt indenfor køb og salg af virksomheder, er at “virksomheden er det værd som køberen vil give for den”

Og så simpelt er det selvfølgelig ikke, men det er alligevel meget vigtigt at holde sig for øje, at nogle købere vil være villige til at give (meget) mere for din virksomhed end andre.

Læs også: 5 veje til et hurtigere virksomhedssalg

De 3 typer af Købere

Køberen af din virksomhed kan komme alle steder fra.

Det kan være medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere, konkurrenter, familie m.v. og som sagt spiller det en stor rolle for værdien af din virksomhed, hvem du sælger den til.

Jeg har valgt at dele de potentielle købere af din virksomhed op i 3 grupper.

  1. Finansielle købere
  2. Strategiske købere
  3. Operationelle købere

Der både fordele og ulemper ved alle disse typer, men din virksomhed kan have en meget forskellig værdi, alt afhængig hvilken køber-type du har med at gøre.

Finansielle købere

Dette er købere som køber dit firma, for at forrente deres penge. Det vil sige at det er personer, som har en vis formue de gerne vil investere, for at få den til at vokse.

Disse typer af købere, ser din virksomhed som en investering. Derfor er det for disse typer af købere, mere et regnestykke der skal gå op, end det er noget andet.

For den finansielle køber, er ting som stabilitet og sikkerhed, meget vigtigt og det vil derfor være det der afgører, hvor meget din virksomhed er værd for dem. Genererer den en stabil omsætning og kan man regne med at det vil fortsætte de næste mange år?

Disse købere vil generelt ikke være dem der vil give mest for din virksomhed, fordi det for dem handler om matematik. Jo mindre de kan give for din virksomhed, jo bedre en investering har de lavet.

Disse købere vil ofte også være erfarne forhandlere og kan derfor være svære at overbevise om, at give en god pris for din virksomhed.

Læs også: 7 Tiltag, der øger din virksomheds værdi (markant) Strategiske købere

Denne type køber vil typisk være konkurrenter til din virksomhed eller en virksomhed der arbejder i en branche der komplementere din.

For disse typer af købere er købet af din virksomhed, et led i en strategi som fører til et mål. Køberen har altså en eller anden ambition, det kan være, at indtage et nyt marked, at få nogle bestemte kunder, at eje en bestemt teknologi.

Disse købere vil ofte være dem, der vil give mest for din virksomhed, fordi din virksomhed er et meget vigtigt element i deres strategi og det kan være at der ikke findes andre virksomheder, som kan lige netop det, som køberen leder efter.

Disse købere, har mere brug for din virksomhed end du har brug for at sælge den til dem og det stiller dig i en god forhandlingsposition.

Den strategiske køber vil ofte også opleve langt større synergi effekter ved, at overtage din virksomhed og vil have meget lettere ved at integrere din virksomhed i deres eksisterende organisation.

Dette er grunden til at det oftest er mere fordelagtigt, at sælge din virksomhed til din konkurrent, end til nogen andre.

Operationelle købere

Operationelle købere er folk ligesom dig. Folk der brænder for at drive egen virksomhed og som derfor gerne vil investere i noget som allerede er startet op, som de kan drive videre og udvikle på.

Disse købere vil oftest være dem du bedst kan identificere dig med, men det vil desværre også oftest være dem der kan give den laveste pris.

Dette er simpelthen fordi, det vil være dem der har færrest penge og sværest ved at skaffe supplerende finansiering.

Denne type køber er også mindre erfaren og mere drevet af passion og drive, end af strategiske beslutninger eller investeringskalkuler. Dette gør også at forhandlingerne kan blive komplicerede.

Læs også: Earn-out-aftale: En finansieringsmodel for virksomhedsoverdragelser

Konklusion

Køberen betyder mere for prisen af din virksomhed end man skulle tro. Det er logisk at tænke at virksomheden har en vis værdi og at denne værdi er den samme for alle, men sådan er det langt fra i virksomhedshandler.

Jo bedre køberen kan udnytte din virksomhed til at opnå sine egne mål, jo mere er virksomheden værd for vedkommende.

Jo mindre tid, penge og energi, det vil kræve køberen at integrere din virksomhed i deres, jo større er værdien for køberen.

Har køberen teknologi, patenter, medarbejdere eller kunder der gør at de ved at integrere din virksomhed, kan opnå eksponentielle resultater, har din virksomhed en større værdi for køberen.

Så hav dette med i dine tanker når du skal sælge din virksomhed, og bliv ikke frustreret over flosklen “din virksomhed er det værd, køberen vil give for den”, for det er sandt og det giver dig faktisk et værktøj til at få meget mere for dit virksomhedssalg.

Artikler som også interessere dig

Hvordan prissætter man sin virksomhed? Niels Ryding Olsson 2019-08-08
Frederik på 20: “Hvis du ville beholde virksomheden... Niels Ryding Olsson 2019-07-11
Opbevaring af regnskabsmateriale og bogføring af aktiver Niels Ryding Olsson 2019-07-10
Hvad er konkurs auktioner? Niels Ryding Olsson 2019-06-13
Inventar – En komplet guide Niels Ryding Olsson 2019-06-13