7 Tiltag, der øger din virksomheds værdi (markant)

Denne artikel er en del af en serie, kaldet “Faglige artikler”, her på Saxisbloggen. Serien har til formål at hjælpe dig i dit virksomhedssalg eller køb. Artiklerne er ikke underholdning eller inspiration, men derimod uddannende artikler, der skal gøre dig klogere på virksomhedshandler og reglerne herom.  

Mange sælgere bliver overrasket når de første gang går i markedet og vil sælge deres virksomhed.

Fordi virksomhedssalg er en meget personlig affære, har mange sælgere en masse følelser bundet op i prisen på deres virksomhed. Det er ekstremt svært at lave en god virksomhed og du vil som regel ikke få en pris for den, som du mener er svarene til de ofre du har gjort, for at bygge den.

Derfor kommer det ofte som et chok for sælgeren, at de ikke kan få ligeså meget for deres virksomhed som de havde troet.

Heldigvis er der råd for det!

Der er måder hvorpå du kan øge værdien af din virksomhed og går du igang i god tid, er der gode chancer for at du faktisk kan få den pris du forventer.

Læs også: Hvem vil give mest for min virksomhed?

Tiltag #1: Øg afkastningsgraden

Købere kigger på afkastet af deres investering. Derfor er afkastningsgraden et godt sted at starte for at øge værdien for køberen og dermed salgsprisen.

Afkastningsgraden beregnes sådan her:

Driftsresultat (overskud) / aktiver = Afkastningsgrad

Afkastningsgraden (AG) fortæller hvor mange penge virksomheden har givet i afkast på investeret kapital.

Du har altså i afkastningsgraden, 2 knapper du kan skrue på, for at øge den:

  1. Dit driftsresultat
  2. Dine aktiver

Du kan altså enten kigge på hvordan du kan øge overskuddet eller hvordan du reducerer din aktivmasse

At øge overskuddet handler om at øge omsætningen uden at omkostningerne følger med op, eller skære i omkostningerne uden at omsætningen følger med ned

Vores råd er, at du kigger på hvordan du øger omsætningen

“Man kan ikke spare sig til succes” som man siger

Tiltag #2: Skab tilbagevendende omsætning

En ting som potentielle købere af din virksomhed rigtig godt kan lide er stabil, pålidelig, tilbagevendende omsætning.

Det betyder at en anden måde at øge værdien af din virksomhed er, at finde nye måder at skabe tilbagevendende omsætning på

  • Har dine kunder behov for andre virksomheders produkter? kan du skabe omsætning ved at lave partnerskaber med dem?
  • Er der produkter som dine kunder køber igen og igen som du kan sætte op som et abonnement?
  • Kan du lave et nyt produkt som kan sælges på abonnement?

Det kan også være at du har nogle eksisterende kontrakter. Ved at genforhandle dem og måske forlænge dem et par år mere ud i fremtiden, kan du øge den fremtidige tilbagevendende omsætning og dermed værdien af din virksomhed i købers øjne

En anden meget vigtig ting er, at du har sørget for i alle dine mere langsigtede kontrakter, at det ikke er noget problem, at du sælger din virksomhed til en anden, som så overtager disse kontrakter.

Læs også: GUIDE: Sådan sælger du din virksomhed hurtigt

Tiltag #3: Sørg for at nøglemedarbejdere bliver i virksomheden

At have kompetente medarbejdere som har været i virksomheden længe og kender den godt, er en kæmpe styrke i enhver virksomhed

Noget som købere bestemt ikke bryder sig om, er hvis du har en høj udskiftning af medarbejdere. Det er dyrt at oplære nye ansatte og det kan blive en svær opgave for en køber som selv er ny i forretningen.

At komme ind som ny ejer og skulle lægge planer for hvordan virksomheden skal skabe vækst, er en noget mere overkommelig opgave, hvis du har ansatte som kender forretningen ud og ind og kan holde den kørende nogenlunde selvstændigt

Der er både et kontraktuelt arbejde i dette, men bestemt også et ledelsesmæssigt arbejde i at skabe en kultur og et arbejdsmiljø, som gør at du kan holde på de gode medarbejdere.

Tiltag #4: Diversificér din kundeportefølje

Det lyder meget fint og indviklet, men det betyder bare at du ikke skal have få store kunder, som står for en stor del af din omsætning.

Hvis 25-40% af din omsætning afhænger af 2-3 af dine største kunder, vil køberen se dette som en stor risiko. Hvis bare én af disse kunder forsvinder, mister forretning en stor del af sin indtjening.

Det er derfor vigtigt at du arbejder på at fordele omsætningen på flere forskellige kunder. En god tommelfingerregel er, at ingen kunde skal stå for mere end 8-10% af din omsætning.

Du skal altså, have flere kunder i butikken, ganske enkelt.

Tiltag #5: Læg en langsigtet strategi som køberen kan overtage

En køber vil altid have fokus på fremtiden.

Hvad er den fremtidige indtjening?

Hvor bevæger markedet sig hen?

Hvor længe går der før min investering er tjent hjem?

Det kan derfor skabe noget ro og tryghed at du har lavet en langsigtet strategi og kan vise hvordan virksomheden skal skabe vækst over de næste mange år.

Hvis du kan vise køberen at det er realistisk at investeringen er tjent hjem indenfor relativt kort tid, vil villigheden til at betale mere for virksomheden helt sikkert stige.

Realistisk er nøgleordet her – ingen kan spå om fremtiden, men du skal være klar på at din plan vil blive udfordret og du skal have gode svar på tiltale.

Tiltag #6: Skab standardiserede processer og rutiner som gør dig overflødig

En ting der også er med til at øge værdien af virksomheden for køberen er hvis du ikke er hele nøglen til virksomhedens succes. Så er køberen jo afhængig af dig fremover.

Det er meget normalt at man bliver i en periode for at få den nye ejer godt igang, men det er alligevel en god idé at have gjort virksomheden så uafhængig af dig som overhovedet muligt, så det er VIRKSOMHEDEN, der skaber resultaterne og ikke dig.

Du gør det ved at lave standardiserede procedurer for hvordan de daglige opgaver i virksomheden skal løses og skrive disse ned.

Lav en decideret manual til hvordan virksomheden fungerer helt ned på et lavpraktisk niveau.

Derudover, at fokusere på oplæring af de ansatte, så de kan drive virksomheden uden at du er der.

Læs også: Earn-out-aftale: En finansieringsmodel for virksomhedsoverdragelser

Tiltag #7: De fysiske rammer betyder mere end du tror, giv det en overhaling

Selvfølgelig virker det logisk hvis du har en fysisk butik, salon, restaurant eller andet som kræver at de fysiske omgivelser er i orden, men faktisk har det også en betydning i virksomheder hvor man normalt ville tænke at de fysiske rammer var ligegyldige.

Det at køberen kommer ind i flotte, rene, strukturerede omgivelser, giver bare et helt andet førstehåndsindtryk, end hvis det roder og der er beskidt og tapetet hænger i laser.

Giv lokalerne en overhaling, køb nye møbler, hvis der er noget du har tænkt over at gøre længe så få det gjort.

Det er ikke noget der øger salgsprisen med 50%, men det giver et rigtig godt udgangspunkt for forhandlingen med køber og hvis du så har gjort nogle af de andre ting ovenfor, så er der en god chance for at du får en langt bedre pris end ellers.

Artikler som også interessere dig

Hvordan prissætter man sin virksomhed? Niels Ryding Olsson 2019-08-08
Frederik på 20: “Hvis du ville beholde virksomheden... Niels Ryding Olsson 2019-07-11
Opbevaring af regnskabsmateriale og bogføring af aktiver Niels Ryding Olsson 2019-07-10
Hvad er konkurs auktioner? Niels Ryding Olsson 2019-06-13
Inventar – En komplet guide Niels Ryding Olsson 2019-06-13