5 trin: Sælg virksomheden uden de ansatte panikker

Denne artikel er en del af en serie, kaldet “Faglige artikler”, her på Saxisbloggen. Serien har til formål at hjælpe dig i dit virksomhedssalg eller køb. Artiklerne er ikke underholdning eller inspiration, men derimod uddannende artikler, der skal gøre dig klogere på virksomhedshandler og reglerne herom. 

Læs også: Hvorfor sælge selv i stedet for at bruge en mægler?

5 trin: Sælg virksomheden uden de ansatte panikker

Lige bortset fra tabet af grundlæggeren, er salget af en virksomhed, den sværeste omvæltning en virksomhed kan opleve. Hvis dine ansatte går i panik eller siger op midt i salgsprocessen, kan det hele falde til jorden og ikke være til at redde igen.

Her er 5 råd til hvordan du undgår dette og sørger for, at overdragelsen bliver en succes for køber, sælger og ansatte.

Råd #1: Hold din mund

Det er svært at regne ud, hvordan dine ansatte vil reagere på beskeden om, at virksomheden skal sælges. 

Derfor bør du helt generelt ikke sige noget om salget, før en aftale med køber er i hus.

Når du er igang med at sælge virksomheden, er noget af det vigtigste, at virksomhedens drift kører som smurt i mellemtiden, så de købere du præsenterer virksomheden for, får det bedst mulige indtryk.

Hvis du lufter for dine medarbejdere, at virksomheden er i gang med at blive solgt, vil det helt sikkert afføde en masse spørgsmål. Spørgsmål som du måske ikke har et svar på endnu.

Det skaber usikkerhed og angst for fremtiden hos dine ansatte og det er det sidste du ønsker i en salgsproces.

Et andet problem er hvis de ansatte direkte finder et andet job af frygt for fremtiden. Mister du vigtige medarbejdere inden salget, kan værdien af din virksomhed falde markant.

Råd #2: Hav nøglepersonerne med

På trods af råd #1, kan det være en god idé, at forberede nogle nøglemedarbejdere i virksomheden på, at der er en salgsproces i gang.

Fortæl om salget til dine vigtige (mellem)ledere når du er rimeligt sikker på, at salget bliver en realitet.

Sørg for at de føler at du har tillid til dem og at dette er årsagen til, at du fortæller dem om det og sørg for at forsikre dem om, at salget stiller dem i en bedre situation.

Det er en rigtig god idé, inden du tager denne snak, at du har tænkt over hvordan salget kommer til at stille den enkelte leder bedre, rent personligt.

Det er vigtigt, at du gør det klart, at salget af virksomheden er en holdindsats og at de er med til at skabe resultatet sammen med dig.

Giv eventuelt disse ledere udsigt til en bonus, når salget er gennemført for at holde dem motiveret for, at salget skal forløbe godt.

Læs også: Derfor skal du bruge en advokat til overdragelseskontrakten

Råd #3: Fortæl det, før køberen indtræder

Det bedste tidspunkt at fortælle dine ansatte, at du har solgt virksomheden er dagen efter du har solgt den.

Hvis nyheden slipper ud og de hører det over internettet fremfor fra dig, er det ikke nogen rar følelse.

Fredag er en dårlig dag at gøre det på, da de ansatte så kan gå hjem og gruble over hvad det vil betyde for dem, hele weekenden.

Så hvis det er muligt, så gør det på et tidspunkt hvor de ansatte skal møde op de næste par dage og kan få fornemmelsen af at alt er som det plejer.

Hold et møde for hele medarbejderstaben hvor du kan fortælle om den nye ejer og den nye situation for virksomheden.

Her kan de ansatte få lov at stille spørgsmål og få svar på deres tvivl omkring fremtiden.

Det er vigtigt at tænke på, at den ansatte altid vil tænke på sin egen fremtid og derfor er det vigtigt, at du tegner et positivt billede af denne fremtid.

Det er vigtigt når du fortæller dine ansatte om salget, at du fortæller dem HVORFOR du sælger virksomheden og hvordan det vil skabe en bedre situation for dem fremadrettet.

Er der bekymringer omkring virksomheden som du ved at de ansatte allerede har, så tag evt. udgangspunkt i dem og hvordan salget hjælper på disse bekymringer.

Råd #4: Lav en plan

Det er vigtigt at huske på, at frygt hos de ansatte stammer fra usikkerhed, så forsøg at lave en tidslinje og en plan for dem, så de kan se hvad der kommer til at ske og sørg for at de ved, at de altid kan komme med bekymringer eller spørgsmål hvis de har behov for det.

Det er vigtigt at give de ansatte lidt tid til, at fordøje den nye situation.

Denne periode er også en rigtig god mulighed for den nye ejer til, at finde ud af hvad de ansatte tænker om situationen.

Det er en god idé for den nye ejer, at have én til én møder med alle de ansatte og lære dem og deres rolle at kende.

Det er også en rigtig god mulighed for, at de ansatte kan komme med deres forslag til hvordan virksomheden kan forbedres.

Der er uden tvivl ting som de ansatte har gået og tænkt over men som ikke er blevet implementeret under den gamle ejer.

Den nye ejer ved at han/hun er meget afhængig af de ansatte, da de kender forretningen og kan hjælpe den nye ejer med at lære den at kende.

Gør man det rigtigt, kan det faktisk skabe en rigtig positiv situation, hvor de ansatte føler sig lyttet til og inkluderet og køberen føler sig tryg ved, at have nogle ansatte som kan hjælpe med at forbedre forretningen.

Det kan være en god idé for, at gøre de ansatte endnu mere trygge ved overdragelsen, at du bliver i virksomheden i en periode efter salget.

Dette er som regel også betryggende for køberen.

Læs også: Ejerskifte af webshop

Råd #5: Lav en dækhistorie og et krigs rum

Det kan være svært, at holde hemmeligt at du er igang med at sælge virksomheden.

Brug eventuelt en dækhistorie i perioden hvor du viser virksomheden frem for købere, så de ansatte ikke undrer sig over, at du viser en masse mennesker rundt i virksomheden.

Sig f.eks. at du er ved at finde en investor der kan komme med finansiering. Når aftalen om salg er endelig, kan du fortælle, at det har resulteret i et helt frasalg af virksomheden.

Find et lokale uden for virksomheden, hvor du kan holde møder med købere, lave due diligence og diskutere ansatte, pris og andre følsomme emner.

Artikler som også interessere dig

Hvordan prissætter man sin virksomhed? Niels Ryding Olsson 2019-08-08
Frederik på 20: “Hvis du ville beholde virksomheden... Niels Ryding Olsson 2019-07-11
Opbevaring af regnskabsmateriale og bogføring af aktiver Niels Ryding Olsson 2019-07-10
Hvad er konkurs auktioner? Niels Ryding Olsson 2019-06-13
Inventar – En komplet guide Niels Ryding Olsson 2019-06-13