BORN Copenhagen: Økologisk high-end interiør brand til baby- og børnesegmentet. - 90 forhandlere fordelt på 20 lande

Inkl. forhandlernetværk med eksport til over 20 lande samt egen webshop

Omsætning 1 - 5 million
Flytbarhed Flytbar
Ansatte Under 5
Grundlagt 2016

BORN Copenhagen er et stærk veletableret brand med fokus på bæredygtige økologiske produkter i en yderst høj kvalitet med fokus på æstetik og funktionalitet.

Vi adskiller os fra normen i branchen og producerer ikke sæsonvarer, men har derimod en sund forretningsmæssig tilgang til produktion, lagerførelse og et højt fokus på forhandlersamarbejde, der sikrer genbestillinger igen og igen. Vi har 90 forhandlere fordelt på 20 lande, mere end 20.000 følgere på instagram, der sikrer salg både til webshop og hos forhandlerne, og som deruover også fungerer som trækplaster for nye forhandlere, dvs. vi får nye forhandlere hver måned alene pga. vores instagram profil.

Vi har en stabil omsætning og indtjening, og vi vækster organisk år for år. Vi næsten fordoblede omsætningen fra 2017 til 2018 og vi vækster fortsat her i 2019.

Vi har en enormt stærk visuel profil og det er her vi også adskiller os fra andre. Man behøver ikke være designer for at købe BORN Copenhagen. Vi samarbejder med dygtige printdesignere og fotografer og vi har også kontakter til produktdesignere, skulle dette være et ønske hos køber.

Økonomiske nøgletal

Vi har i 2018 leveret en omsætning på 1,44 mio og et overskud på 332.000 kr. Vi har investeret en del i sortimentudvidelse og haft udgifter til bla. messe og rejseaktiviteter. Vi forventer at omsætningen for 2019 ligger på 1,9-2,2 mio., og potentialet for at vækste yderligere er stor, såfremt en ny køber har det rette fokus på salg. Omsætningen er primært drevet af genbestillinger fra vores faste forhandlere og potentialet for at vækste endnu mere er stort, fordi vi har mange interessante leads fra messe, der blot kræver opfølgning, men samtidig også fordi vi konstant bliver kontaktet af nye forhandlere. Potentialet er således endnu større, hvis køber gør en aktiv indsats for at erhverve flere nye forhandlere og vi hjælper gerne med anbefalinger af hvem der kunne være interessante.

Produktet

BORN Copenhagen er dansk design indenfor interiør til børnesegmentet i høj kvalitet. Vores primære fokus er på at skabe gennemførte produkter i økologiske materialer og med en detaljegrad, der sikrer tilfredse kunder og stærke forhandlerrelationer.

Vi tilbyder en enormt høj kvalitet i en branche, der er præget af mange sæsonvarer og konstante udsalg osv. Det er her vi skiller os markant ud: vi har aldrig afholdt hverken udsalg, rabatkampagner eller lignende. Det betyder at vores produkter holder prisen (og dermed også indtjeningen) samt at slutbrugerne har tillid til vores produkter, fordi de efterhånden har lært, at det ikke er hos os man får tilbud. Hos os køber man, fordi man ønsker det absolut bedste til sit barn.

BORN Copenhagen er en GOTS certificeret virksomhed. Det er den absolut højeste certificering man kan opnå indenfor økologisk og bæredygtig produktion. Det sikrer at der er kontrol på alt, lige fra dyrkning af bomulden til den bliver syet af fabriksmedarbejdere under gode forhold. Det er et kæmpe plus og en certificering, der absolut ikke er nem at opnå, men vi har lagt en stor indsats på at købe denne certificering, fordi den er internationalt velkendt og et rigtig godt salgsargument.

Vores sortiment er relativt lille. Vi har fra start haft et fokusområde, således at vi holder os indenfor den primære kategori. Det har vi erfaring fra forhandlerne om, at de sætter stor pris på, fordi de kan stole på at vores produkter altid kan genskaffes og sælges igen og igen uden at noget er udgået. Vores produkter er f.eks. babynest, sengetøj, sengerande, barnevognspuder, suttekæder mm. Alt i en høj kvalitet med fokus på detaljerne og sikkerheden for baby.

Markedsføringskanaler

Vi har primært fokus på Instagram som vores primære kanal (@borncopenhagen). Den er vokset organisk til nu over 20.200 følgere og med ca. 700-1000 nye følgere hver måned via organisk vækst. Den er enormt vigtig for forretningen, fordi vi henter salg til egen webshop derfra, men også fordi vi modtager mange forhandlerforespørgsler, fordi de har set os på instagram.

Vi hjælper gerne med instruktion i, hvad fokusområder bør være for at holde den enormt høje visuelle kvalitet som har været måden vi har drevet det på. Vi hjælper også gerne med kontakt til en potentiel SoMe ansvarlig, såfremt en køber måtte have ønske om at få den del outsourcet.

Vi har egen webshop lavet i et virkelig lækkert Shopify tema og tilpasset vores æstetiske udtryk. Den fungerer både som webshop, men også som branding site, hvor potentielle nye forhandlere også flittigt kigger.

Nyhedsbrev har vi desværre ikke været gode nok til at skrive, primært pga. tidsmangel, men der ligger et rigtig godt potentiale, fordi vi kan se at vi har flere tilbagevendende købere på vores webshop. Så det er en rigtig god mulighed at sætte ind der også. Vi har allerede Mailchimp konto sat op.

Omkostninger

Vi har pt. lager i Roskilde, hvor vi lejer et lokale på ca. 300 m2 med mulighed for at virksomheden kan vokse. Herudover har vi en meget dygtig deltidsansat som står for den daglige drift (fakturering, indtastning i ordresystem, pakning af varer). Hun kan sagtens varetage lageret uden man nødvendigvis er til stede på lageret. Der er også indrettet kontorplads på lageret.

Faste udgifter månedligt:
Husleje: 8.333,25 DKK
Shopify: 29 US dollars (plus variable omkostninger - gebyr på 2% på vores webshop salg)
Løn: 1 fuldtid (ejer) og 1 deltidsansat. Oplyses ved køberhenvendelser.

Kvartårlige udgifter:
Erhvervsforsikringer: 2.757,82 DKK

Variable udgifter:
Fragt med etableret fragtpartner (meget af fragten dækkes af forhandlerne selv)
Herudover diverse omkostninger til fx. printer, emballage mm. til den daglige drift.

Herudover er der naturligvis også udgifter til betalt markedsføring, printdesigns mm. Det er dog udgifter som køber selv kan justere på, udfra hvad der virker mest rentabelt at investere i. Vi giver selvfølgelig indblik i, hvordan vi har prioriteret ved henvendelse til os.

Aktiver

Vi har pt. lager i Roskilde på en gård tæt ved motorvej, og kun 5 min. kørsel fra Roskilde centrum. Man kan sagtens flytte virksomheden, hvis man ønsker dette. Men man har også mulighed for at overtage som det står. Vi har næsten 300 m2 med meget højt til loftet og opvarmet.

Der er indrettet kontor og også mulighed for at lave showroom, da selve lokalet står virkelig flot med de gamle staldvinduer og flotte hvide stenvægge. Lokalet er valgt både pga. størrelsen, beliggenheden, men også fordi der er god mulighed for at lave flotte billeder til Instagram.

Der er både nyt køl/frys, mikroovn, kaffemaskine og elkedel. Der er eget toilet med mulighed for at sætte bad op også (dette aftales blot med udlejer, der er et virkelig godt samarbejde og de er meget hjælpsomme med alt). Lageret har egen elport, hvilket er rigtig rart både ved afsendelse af varer, men også når vi modtager container forsendelser. Der følger inventar med (reoler, skrivebord og stole), og de fleste produkter står faktisk i kasser på gulvet. Der er mulighed for yderligere udnyttelse af rummet med høje reoler på sigt.

Der medfølger en lagerværdi på 150.000 kr i prisen. Da virksomheden er aktiv, så vil lagerværdien naturligvis svinge og vi har derfor sat den medfølgende lagerværdi til de 150.000 kr. Skulle der på overtagelsestidpunktet være en højere lagerværdi, så kan vi tage en snak med køber omkring dette. Som sagt, virksomheden er fortsat aktiv, og det betyder, at vi naturligvis sørger for at have varer hjemme til at kunne vækste forretningen.

Varelager værdi 150.000 DKK
Værdi af inventar 10.000 DKK

Virksomhedens historie

BORN Copenhagen blev startet i starten af 2016 af mig, Maiken Vogensen. Jeg havde netop født vores lille datter og kunne ikke finde den perfekte babynest til hende. Så jeg besluttede mig for at lave en til hende selv. Da jeg havde lavet et par stykker til også venner som ventede barn, så foreslog min mand Benjamin, at jeg skulle sælge dem.

Lang historie gjort kort, i juni 2016 lancerede jeg BORN Copenhagen og efter kort tid havde jeg de første tre forhandlere om bord, hvoraf den ene var en stor norsk webshop. Det var benhårdt arbejde og jeg tog ofte nattetimerne i brug til at sy, da jeg i starten syede alting selv. Det blev dog kontrolleret af en syerske, fordi mit mål helt fra start var at drive virksomheden yderst professionelt, fordi jeg selv er uddannet fra CBS og har erfaring med i baggagen fra arbejde i store virksomheder. Det samme har Benjamin som også har hjulpet til med at styre driften ved siden af hans eget arbejde. Jeg gik fuldtid på BORN Copenhagen fra start af og det har gjort, at jeg har kunnet ligge alt mit fokus på at vækste og drive virksomheden til det den er idag.

Det har fra start været mit mål, at drive en bæredygtig forretning. Vi skød selv den første kapital ind og ellers er virksomheden vokset organisk og uden tilføjelse af investorer. Jeg har fra start haft en klar holdning til ikke blot at følge strømmen. Branchen går i en retning, hvor fast fashion begrebet også præger interiør markedet og det er her vi skiller os ud. Vi laver ikke sæsonvarer - vi designer produkter der er tidløse og skabt ud fra en ide om, at for enhver gravid vil alting være nyt, og hun er dermed ligeglad med om det er SS19 varer eller om det har været på markedet i flere år. Sålænge det er et godt solidt produkt, der holder, så ønsker kunderne også at købe det. Og det har båret frugt. Vores forhandlere er vilde med vores tilgang og det samme er kunderne. Jeg går naturligvis meget mere i dybden, hvis du er interesseret i at høre mere omkring mine visioner for virksomheden.

Årsag til salg:

Det har været nogle fantastiske år, at få lov at bygge en virksomhed op som rent faktisk leverer overskud allerede fra 2. regnskabsår selvom vi har geninvesteret stort set alt, hvad vi har fået ind til udvidelse. Det har krævet et enormt stykke arbejde og en klar prioritering af virksomheden, hvor jeg som de fleste andre iværksættere også har sat privatlivet på hold. Det er også årsagen til at vi idag ønsker at sælge. Jeg mener der skal nye kræfter ind, hvis det her skal skaleres op i en skala, som jeg ser potentialet til, men jeg kan desværre ikke gøre det alene uden det vil have konsekvenser for tiden med min datter og familie. Derfor vælger vi også at sælge mens virksomheden fortsat vækster og mens det stadig er sjovt, således at jeg kan give min entusiasme videre til en ny og energisk ejer, der er klar til at få BORN Copenhagen op på det næste niveau.

Vi er desværre ikke interesserede i at indgå partnerskab, men ønsker at sælge hele virksomheden. Tilgengæld vil jeg gerne hjælpe til i det omfang det er krævet, således at køber er klædt ordenligt på og trygt kan drive virksomheden videre og opnå det potentiale der ligger. Som sagt behøver man ikke være designer, jeg giver gerne mine egne gode råd til produktsortiment og formidler også gerne kontakt til en eventuel produktdesigner, hvis det er ønsket. BORN Copenhagen er mit hjertebarn og jeg ønsker det kommer i hænderne på den rette køber, så jeg trygt kan overlade det med viden om at det er i de rette hænder.

Svagheder/udfordringer

Markedet for børneinteriør er enormt stort og fragmenteret. Det er ikke nødvendigvis en svaghed, så hvis man formår at bruge tid på at forklare, hvorfor vores produkter er anderledes, så gør det at man sagtens kan sælge ind på trods af at en forhandler allerede har 5 andre interiørbrands.

Udfordringen har for os været, at det er ejeren selv, der har skullet stå for alt. Det betyder også at fx salg har været et område, hvor vi sagtens kunne have brugt mere tid på, men i og med, at der også konstant skal nytænkes, drive virksomheden, styre økonomien, bestilles varer osv., så har vi ikke haft mulighed for at udnytte det potentiale der ligger. Heldigvis grundet vores ikke-sæson varer, så betyder det genbestillinger månedligt fra vores forhandlere uden den store opfølgning, hvilket sikrer en stabil omsætning. Men der ligger helt klart en stor mulighed for forbedring, såfremt en køber evt. selv har en salgsmæssig baggrund eller har mulighed for at alliere sig med én der kan varetage salg.

Stærke sider

Vi har et stærkt brand, en visuelt profil, der adskiller sig betydeligt fra konkurrenterne samt en strategi, der er så anderledes, at vi vinder på et marked, hvor mange brands falder igennem.

Vi differentierer os både på produktdesign, kvalitet, certificeringer og pris. Et mix som giver os en konkurrencemæssig fordel.

Derudover så har vi et stærkt forhandlernetværk og et personligt samarbejde med hver enkel forhandler, så de hver især føler at netop deres butik er den vigtigste. Vi har også to distributøraftaler på markeder, hvor vores danske konkurrenter ikke er til stede, og netop disse to markeder ser vi en stor vækst i for tiden, så der ligger et kæmpe potentiale til at vokse endnu mere. (Vi ligger pt i forhandling med yderligere to distributører på købestærke markeder)

Strategi

Som også tidligere nævnt, så er det vores fokus på at lave ikke-sæson betonede varer, der har givet os den vækst vi har oplevet. Vi har fx. fra 2017 til 2018 fordoblet vores omsætning og leveret et overskud allerede. 2019 tegner også til at blive et rigtig godt år og vi vækster allerede i forhold til samme måneder sidste regnsskabsår. Den egentlige strategi vil vi gerne uddybe ved en samtale med en interesseret køber, da der er mange overvejelser vi har gjort os og som vi har arbejdet ud fra i hele virksomhedens levetid.

Ideel køber

Den ideelle køber bør have en passion for eller interesse for de produkter vi tilbyder. Man behøver ikke være designer for at overtage, vi kan sagtens hjælpe med at formidle kontakt til de designere vi selv har arbejdet sammen med på freelance basis.

En køber skal være indstillet på at det kræver en del arbejde at drive virksomheden, og det er bedst, hvis man har mulighed for at drive den i samarbejde med en evt. partner eller blot én man kan sparre med. Jeg står selv gerne til rådighed for en periode vi kan aftale nærmere, således at overdragelsen bliver uddybende og tryg for begge parter. Jeg ønsker også selv, at virksomheden bliver drevet videre, så mit hårde arbejde giver pote til den næste ildsjæl, der bærer faklen videre.

Vi har allerede kontrakt med en stabil produktion samt en indkøbspartner her i Danmark, der også har hjulpet en del store modebrands, således man ved at fabrikken er til at stole på. De hjælper også gerne med at supportere indkøb på konsulentbasis, hvis der er behov for det. Det er ikke noget vi selv har benyttet, men muligheden ligger der.

Derudover har vi allerede etableret samarbejde med logistikpartnere både mht. import, men også til den daglige fragt internt i DK samt til eksport både indenfor og udenfor EU.

Du er den ideelle køber, hvis du kan se muligheden i at gøre BORN Copenhagen endnu større end det er idag, og hvis du har den passion og det drive det kræver at drive denne type virksomhed.

Opstartshjælp

Jeg står til rådighed for den nye ejer i en periode vi kan aftale. Det er i min egen interesse, at virksomheden får success og derfor vil jeg gøre mit bedste for at klæde dig på, således at der ikke hersker nogen tvivl om virksomhedens DNA, når vi er færdige med overdragelsen.

Jeg forestiller mig, at jeg sørger for processbeskrivelser af alt, hvor det giver mening og derudover tænker jeg, at vi sammen arbejder fx. et par uger for at sikre du er ordenligt klædt på og er blevet introduceret til alle vores samarbejdspartnere.

Såfremt du har behov for det, så står jeg også til rådighed efterfølgende på konsulentbasis, hvis det skulle blive nødvendigt. Som sagt, det her er mit hjertebarn og jeg har en reel interesse i, at du som køber får BORN Copenhagen til at vækste til det potentiale der ligger forude. Jeg rådgiver naturligvis i det omfang der er ønsket, og ønsker køber en driftmæssig rådgivning står vi også til rådighed for dette. Vi besidder et højt kompetence niveau indenfor drift og supply chain, så vi kommer gerne med vores anbefalinger for at sikre virksomhedens vækst og fortsatte overskud.

Beliggenhed

Offentlige spørgsmål

Der er indtil videre ikke skrevet nogle offentlige beskeder. Du kan blive den første...

Det er annonymt at stille et offentligt spørgsmål og bliver først offentligt efter godkendelse og svar af sælger
Brug for rådgivning omkring køb eller salg af virksomhed?
Få hjælp af en virksomhedsmægler

Ekstra information

Visninger:
478

Sælger kontaktet:
9

Følger annoncen:
10

Annonce id-nummer:
31125

Årsag til salg:
Andet

Annonce oprettet den:
12-03-2019
Udbudspris 690.000 DKK