Denne annonce er inaktiv.
Søg på lignende virksomheder

Få besked hvis annoncen bliver aktiv

International, high-end e-commerce | +1 mio. omsætning | Stort potenitale

Ansatte
Ingen
Flytbarhed
Kan flyttes
Gem annonce
Markedsplads med egenudviklet, sofistikeret teknologi

Virksomheden har identificeret en interessant niche i markedet for high-end forbrugsvarer — tasker, sko, kontorartikler, boligartikler m.v. — og har været omtalt i Financial Times, The Guardian, Forbes m.v.

Ca. 900% vækst i bruttoomsætning YoY 2017-18, og risikoen er lav: Vi opererer som en markedsplads, dvs. uden varelager, og tager en kommission af hver ordre, som sendes direkte fra producenten/forhandleren.

Vores teknologi er 100% custom udviklet og ekstremt sofistikeret og automatiseret.


Økonomiske nøgletal

- Bruttosalg er p.t. ca. 1 mio. kr. årligt.
- Gennemsnitlig ordre ca. 1.300 kroner.
- Kommission er 22-35% af bruttosalget fratrukket moms.
- CAC p.t. ca. 300 kr.

Vi er en vækstvirksomhed der p.t. ikke genererer overskud.

Overskud før skat: 0 DKK

Produktet

Vi samler de bedste, uafhængige high-end producenter i EU på én platform. P.t. har vi aftaler med 66 producenter fra 15 lande (inkl. Danmark) med 2.300+ produkter på platformen, og der er stor interesse fra sælgerside.

Platformen tilbyder en af de allerbedste UI/UX oplevelser på markedet. Det er et smukt website!

Som kurateret markedsplads / agent / aggregator tilbyder vi slutkunden en meget professionel købsoplevelse, hvor et stort udbud af varer alle lever op til de kvalitetskriterier, segmentet søger. Man kunne kalde os Whole Foods for forbrugsvarer: Vores kunder er urbane, uddannede og relativt velhavende.

Markedet kaldes også "new luxury", en hastigt voksende niche for et segment der ønsker autencitet og kvalitet.

Platformen er på engelsk, og er udviklet med internationalt sigte. F.eks.:

- Dagligt opdaterede priser i adskillige valutaer
- Real-time opdaterede fragtpriser afhængig af brugerens placering
- Automatisk moms-beregning afhængigt af placering

Platformen er i det hele tager udviklet med henblik på fuld automatisering, f.eks.:

- Automatisk håndtering af returvarer (returprocent p.t. på under 10)
- Automatiserede lageropdateringer og produktimports via feeds
- Automatiserede salgsrapporter og fakturering
- Automatisk håndtering af rabatter

Vi tager betalingen for ordrerne og har dermed kontrol over cash-flow.

Markedsføringskanaler

Virksomheden har benyttet sig af en række marketingskanaler: SMM, SEM, SEO, PR, Content marketing m.v.

Konceptet er meget velegnet til PR/Blogger-samarbejder/content marketing, da der er mange historier at fortælle om de enkelte producenter og en større fortælling om at bruge mere "kvalitet" i vores liv. Dette har indtil videre resulteret i omtale i bl.a. Financial Times, The Guardian og Forbes.

Af samme grund har platformen en "content"-sektion udviklet med henblik på inbound marketing.

Virksomheden bruger primært Facebook og Instagram som SoMe kanaler.

UK og US er vores største markeder, men vi modtager også en del ordrer fra øvrige EU-lande, Singapore, Hong Kong m.v.

Der ligger et stort potentiale for at markedsføre virksomheden under en "European heritage"-paraply på det amerikanske og asiatiske marked. Dette vil kræve en brand building investering, som vi p.t. ikke er stand til at lave.

Omkostninger

Virksomheden er p.t. nedskaleret til et driftsminimum, mens vi afsøger markedet for et salg.
Månedlige omkostninger er p.t. ca. kr. 4.000,- til hosting/software og stand-by IT-udvikler.

Aktiver

- 100% egenudviklet software/webplatform der anslået vil koste 4-5 mio. kr. at få udviklet.
- EU-registreret varemærke og tilhørende domæner
- Kontrakter med 66 leverandører
- Kundedatabase / nyhedsbrevs-database
- Goodwill oparbejdet over fem år

Virksomhedens historie

Virksomheden blev lanceret af en dansker og en brite i 2013 som reaktion på hvad vi så som en konstant faldende kvalitet af konsumvarer. Samtidig så vi virksomheder som Whole Foods tage verden med storm og en økologisk madbølge brede sig i de urbane segmenter i store dele af den vestlige verden.

Whole Foods henvender sig især til hvad man tit kalder "den kreative klasse" eller "the aspirational class". Det er mennesker der søger autencitet, kvalitet og en designmæssig enkelhed — og det er et segment vi så, og ser, som konstant voksende.

Man kunne kalde virksomheden for Whole Foods oversat til forbrugsvarer. Vi finder de bedste "autentiske" producenter der tager betaling mere for produktkvaliteten end for et påklistret brand-navn. Det er noget der falder i hak med den kreative klasse, der på denne måde også får mulighed for at opdage noget helt nyt og ikke bruge det samme som "alle de andre".

Således kombinerede vi i 2013 en sjat idealisme med hvad vi så som en stor forretningsmulighed. Virksomheden blev i to år bygget op alene på egen-investering og tusinder af arbejdstimer fra de to founders.

I slutningen af 2015 modtog vi seed-investering fra en dansk investor og kunne herefter opbygge et team. Dette gav sig bl.a. udslag i et fuldstændig relanceret website i 2017, som har påvirket udviklingen positivt.

Kort efter vi modtog investeringen, blev der dog også taget en uklog strategisk beslutning, som kom til at påvirke udviklingen af andre områder af virksomheden negativt.

Dette har i høj grad bragt os i den nuværende situation, hvor vi står med et produkt af en særdeles høj kvalitet, men med en toplinje-udvikling der ikke afspejler dette endnu.

Efter en del overvejelser har vi besluttet, at den bedste løsning for virksomhedens udviklingsmuligheder vil være at sælge den til den rette køber.

Markedet

Globalt marked. Urbane, veluddannede, købestærke mennesker. Markedet kaldes også for "new luxury". Luksus-forbrugsvarer, ikke fra LVMH, Gucci m.v., men "autentisk luksus" drevet primært af kvalitet og opdagelse — ikke af labels.

Købekraften er selvsagt stor, og ligeså er TAM (Total Addressable Market). Det globale marked for luksus konsumvarer er ca. 250 milliarder euro. Luksus-ecommerce vokser p.t. med ca. 25% om året.

Vi ser "new luxury" tage en større og større del af det traditionelle luksus-marked. Selv i "new money" markeder som Kina og Rusland er der er et igangværende skift mod mere "diskret" luksus. Heraf det store potentiale for at markedsføre vikrsomheden under en "European heritage"-paraply.

En whitepaper fra Gemic introducerer markedet: https://www.gemic.com/the-rise-of-new-luxury/

Svagheder/udfordringer

Virksomhedens styrke er også dens svaghed.

Vi etablerer partnerskaber direkte med mindre producenter eller med 3.-parts forhandlere af mærkevarer fra mindre producenter. Dette er en stor styrke med hensyn til markedspositionering: Konkurrencen er behersket, og vi tilbyder noget nyt til markedet.

Men da de forhandlede varer ikke er fra mainstream-producenter, er der mindre relevant brand-søgetrafik at trække til sitet.

Visse af vores search-kampagner har en positiv ROAS, men vores trafik skal i høj genereres på andre måder: Via brand-building, sociale medier, opbygning af nyhedsbrevsliste m.v.

På længere sigt er dette en styrke, da konceptet giver særdeles god mulighed for at opbygge loyalitiet og en høj kunde-LTV. På kortere sigt kræves der dog ressourcer til at opbygge brandet.

Stærke sider

Største styrker er en unik kuratering af produkter, en af de bedste webplatforme på markedet og en meget markedsføringsvenlig historiefortælling omkring produktet. Vi ser vores markedsniche vokse voldsomt de næste 5-10 år i en verden der i stigende grad efterspørger autencitet og originalitet.

Strategi

Vi har begået den fejl at markedsføre vores produkt alt for tidligt og dermed spildt en del kapital. Den nuværende strategi er:

1)
Indgå flere partnerskaber, og i højere grad med 3. parts-forhandlere, for hurtigere at opbygge vareudbuddet. Målsætningen er at flerdoble antallet af produkter på platformen hurtigst muligt.

2)
I takt med onboarding: gradvist intensiveret marketing.

Vision

Den langsigtede vision har fra starten været en "Amazon for kvalitetsvarer". Muligvis kun 1% af Amazons omsætning, men til gengæld den mest interessante procent: Varer af ypperlig kvalitet indenfor accessories, homeware, tøj m.v. Et globalt, online stormagasin for autentiske kvalitetsvarer.

Ideel køber

Vi ser to ideelle købere:

A)
En større virksomhed der ønsker en "kvalitetsgren" — måske som led i at åbne et nyt marked op for eksisterende virksomhed. Alternativt en virksomhed med behov for sofistikeret markedsplads-software.

B)
En mindre køber der brænder for filosofien bag og som vil kunne afsætte nogle ressourcer til at nå næste stadie, hvor der vil være gode muligheder for at rejse ekstern kapital.

Uanset købers udgangspunkt, skal der iværksættes en vækstplan for at nå overskud. Køber skal derfor påregne, at der skal investeres nogle ressourcer for at nå skridtet videre.

Anslået kan der opnås overskud inden for 12 måneder. Produktet er modent og kræver nu blot mere markedsføring og derudover løbende tilførsel på udbudssiden - altså aftaler med nye leverandører. Potentialet er stort - overskud på to-cifret millionbeløb inden for to år er ikke urealistisk.

Opstartshjælp

Afhængigt af købers ønsker kan én eller begge founders forblive i virksomheden i en overgangsperiode, som kan være af længere varighed. Der er også mulighed for, at én af de to founders kan blive i virksomheden på permanent basis.

Brug for rådgivning omkring køb eller salg af virksomhed?
Få hjælp af en virksomhedsmægler

Ekstra information

Visninger:
1916

Sælger kontaktet:
1

Følger annoncen:
1

Annonce id-nummer:
30177

Årsag til salg:
Fokus på andre forretninger

Annonce oprettet den:
06-07-2018
Udbudspris 1.800.000 DKK