Succes med webshop uden produktkendskab

garn
Dennis Drejer sælger rigtig meget garn, til trods for han ikke ved noget om det. Læs her hvordan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg har været så heldig at få lov til at skrive lidt om at få succes med en webshop, uden at have kendskab til de produkter, man sælger.

Jeg hedder Dennis Drejer. Jeg er født i 1989 og har arbejdet med hjemmesider siden jeg var 11 år og e-handel siden 2007. Jeg er indehaver af webshoppen Rito.dk, hvor vi sælger garn og hobbyartikler.

Jeg har tidligere arbejdet 6 år hos webshoppen Cykelpartner.dk (2008-2014). Jeg har været med til at bygge Cykelpartner.dk op fra at være engrosforretning, til at være 100% webshop.

Under hele min ansættelse hos Cykelpartner.dk, havde jeg intet dybdegående kendskab til hverken cykler eller reservedele. Alligevel har jeg formået at være med til at vækste virksomheden fra 2 personer til at være 27 personer, da jeg stoppede i juni 2014.

En tilføjelse er at jeg havde været på deltid siden november 2011, da jeg brugte mange resurser på min egen virksomhed Drejer ApS, hvor jeg arbejdede med affiliate marketing og e-handel for webshop.

Læs også: Intro og generelt om supply chain: Supply chain blog kapitel 1

Jeg ville have min egen webshop

Det har i mange år været i min bevidsthed, at jeg skulle have min egen webshop. Det største problem for mig, var at finde ud af hvad jeg skulle sælge. Et problem, som rigtig mange helt sikkert kender til.

Jeg havde ingen passion for en bestemt type af produkter. I og med at min hobby og mit arbejde er det samme (e-handel), så giver det ikke særlig mange muligheder for at sælge produkter, som hvis jeg for eksempel hæklede, spillede fodbold eller lignende.

Jeg fandt dog gennem en længere periode ud af, at jeg højst sandsynligt kunne sælge hvad som helst, på nettet. Det eneste, det handlede om, var bare at markedsføre produktet korrekt.

Jeg brugte noget tid på at opstille nogle krav til det, jeg ville sælge. Krav som skulle hjælpe mig med at finde det helt rigtige produkt og den helt rigtige branche at angrib og erobre.

De gyldne krav til succes uden produktkendskab

Disse krav kan du helt sikkert selv bruge, hvis du står overfor at skulle finde et produkt at sælge på nettet.

Kravene lyder som følger (i vilkårlig rækkefølge, da alle skal overholdes):

1. Produkterne må ikke være en lille niche

2. Produkterne må ikke blive en volumenpakke hos Post Danmark

3. Produkterne skal have en lav vægt, så fragten også bliver det

4. Produkterne må ikke være for billige – hvis de er, så skal kunden helst have behov for at købe meget af gangen

5. Produkterne skal have eksisteret igennem længere tid og gerne have proof-of-concept i fysiske butikker

6. Der må ikke være for mange store konkurrenter på nettet i forvejen

7. Det skal være muligt at skille sig ud fra konkurrenterne (det må ikke være på pris. Jeg er kraftig modstander af prisdumpning. Det ødelægger et marked          for alle)

8. Der skal eksisterer samme produkter i andre lande, så der er eksportmuligheder

Note: Hvis du overholder ovenstående, så kommer du ikke til at opfinde den dybe tallerken, men det behøves man heller ikke at gøre for at tjene penge – Husk det! Det handler om at vælge en branche og gøre det bedre end konkurrenterne.

Listen fjernede hurtigt rigtig mange produkter og efterlod mig faktisk total blank og med en følelse af, at det ikke var muligt at finde produkter, som overholdte alle kravene.

Jeg gik og summede over kravene og produkter i et par år. Jeg undersøgte løbende leverandører og konkurrence på forskellige markeder, dog uden det var den gyldne løsning for mig.

Da jeg faldt over garn og hobbyartikler, blev min nysgerrighed vakt. Jeg begyndte at undersøge markedet og kunne hurtigt se, at jeg skulle starte en garnwebshop, selv om jeg intet vidste om det.

Efter en masse fodarbejde med webshop, leverandører og markedsundersøgelser blev det til Rito.dk.

Rito.dk er i skrivende stund en 13 måneder gammel virksomhed med (omregnet) 3 ansatte (inkl. mig selv). Vi er i rivende udvikling og jeg forventer, at vi er 5-6 personer inden udgangen af 2015.

Note: Lad nu være med at springe på garnbranchen – Det er der allerede alt for mange, der har gjort. Hold dig i stedet til min liste og find din egen branche at revolutionere. En branche, hvor du kan skille dig ud fra konkurrenterne.  Garnbranchen har det sidste år oplevet et boom på over 50 nye online shops, hvor der desværre er mange, der prisdumper alle varerne. Jeg spår dog hurtigt at flere af dem lukker igen, da de ikke formår at skille sig ud.

Læs også: Finansieringsmuligheder til virksomhedskøb

Undgå hypede produkter – De dør igen

Jeg ser rigtig mange, der laver en webshop, som ikke overholder punkt 5 (”Produkterne skal have eksisteret igennem længere tid og gerne have proof-of-concept i fysiske butikker”). Specielt den første del om at det er vigtigt, at produktet skal have eksisteret igennem længere tid, så man er sikker på at der stadigvæk er kunder til produktet om 1, 5, 10 år.

Webshops, der sælger powerbanks, waterspeakers, rainbow looms, deal osv. får det hurtigt rigtig svært. Lige pludselig forsvinder hypen omkring produkterne og så er webshoppen nødt til at forny sig – måske inden for samme felt, måske inden for et nyt. Hypen kan forsvinde fra sådan et produkt fra den ene dag til den anden og hvis man intet produktkendskab har, så er man på spanden.

Bevares! Hypen kan også forsvinde fra garn og hobbyprodukter, men i en etableret branche er denne proces meget længere, hvilket giver længere tid til, at man kan forny sig.

Tænk over at sælge produkter, som også er relevante om 5 år, ellers sidder du hurtigt ved tegnebrættet igen.

Produktkendskab kommer med tiden

Med tiden tilegner man sig selvfølgelig en hvis mængde produktkendskab, men hvis man ikke selv bruger produkterne i dagligdagen, så vil man på et tidspunkt stå med spørgsmål fra kunder, som man ikke kan svare på.

En hurtig løsning, på ikke at kunne svare en kunde på et spørgsmål, er, at få lov til at vende tilbage til kunden, og så være fræk nok til at kontakte en konkurrent (som privatkunde) og stille dem samme spørgsmål enten på mail eller på telefonen.

Det er selvfølgelig ikke en holdbar løsning på sigt, men den kan bruges til at få hul på et marked.

Jeg vidste dog fra starten, at jeg ville have ansat personer med det produktkendskab, som jeg mangler, så vi kunne udvide sortimentet til mere end de varer, som jeg troede på kunne sælge.

Min første medarbejder blev også en person, som både strikker og hækler. Derved indrømmer jeg også, at man kan drive en webshop langt, men på et tidspunkt er den bedste løsning at have produktkendskab internt i virksomheden.

Læs også: 10 trin: kom godt igang med din nye virksomhed!

Det hele handler om kundeservice og markedsføring

Jeg er af den overbevisning, at al e-handel handler om 4 hovedpunkter; købmandskab, marketing, logistik og kundeservice.

Specielt kundeservice er en overset mulighed, for at vinde kunder.

Jeg arbejder altid efter følgende sætning:

Kunden har altid ret – selv når de ikke har det

Den ovenstående sætning bruger den gamle sætning om, at kunden altid har ret. Dog efterlever alle butikker, som arbejder ud fra dette, ikke ordet altid. Det gør vi hos Rito.dk.

Vi gør alt, hvad vi overhovedet kan, for at gøre ALLE vores kunder tilfredse. Selv om det måtte være kunden, der har lavet en fejl eller er forkert på den. Vi vil hellere sætte penge til på en ordre end at have en utilfreds kunde. Det er vigtigt for os, at vi ikke taber kunder på gulvet.

Anmeldelser

Jeg bruger altid kundeanmeldelser til mine projekter, som en faktor for om mit projekt er på vej i den rigtige retning, eller om vi skal have justeret på forretningen.

Rigtig mange bruger kun anmeldelser til at lokke nye kunder til, men husk på, at du kan bruge dem til at blive endnu bedre til at håndtere kunderne. Så kommer de nye kunder helt af sig selv.

Mere om mig

Tak, fordi at du gad at læse med. Jeg skriver løbende spændende ting omkring e-handel og mit webshop-projekt Rito.dk på nettet. Du kan følge mig på de sociale medier. Her er et par links: personlig blogTwitterFacebookGoogle PlusLinkedin.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Artikler som også interessere dig

Guide: Hvordan undersøger jeg om aktiverne er korrekt pri... Niels Ryding Olsson 2019-04-05
Luk virksomhed – en komplet tjekliste Niels Ryding Olsson 2019-04-02
Guide: Alt hvad du skal vide om at sælge dit varelager Niels Ryding Olsson 2019-03-21
Konkurser – Den bedste forretning du nogensinde har... Niels Ryding Olsson 2019-03-20
Icebreaker Urban – ismaskinen der får folk til at f... Philip Roager 2018-10-16