Bør du undersøge din kommende virksomheds SEO, inden du skriver under? 📝 Hvad bør du undersøge, og hvilke røde flag, skal du være særlig opmærksom på? Disse spørgsmål får du svar på i dette indlæg, som vores gode ven og SEO Ekspert, Mikkel DeMib, har skrevet.
Uanset hvilken branche du arbejder i, søger folk.
Alle kommer før eller siden et smut forbi Google.
Ofte inden de beslutter sig for, hvem de skal handle med.
Der kan naturligvis være stor forskel på, hvordan og hvor meget potentielle kunder søger indenfor de områder, som den virksomhed, du overvejer at købe, handler med.
Men ingen kan i dag tillade sig helt at ignorere søgning. SEO er blevet en vigtig og central brik i de fleste virksomheders lead-generering, salg og branding.
Derfor er det også et af de punkter, du bør se nærmere på, inden du køber en virksomhed.
- Har virksomheden allerede en høj synlighed i Google?
- Hvor godt har de beskyttet deres varemærker?
- Hvor meget og hvordan søger målgruppen, og hvilken værdi har det?
- Er der særlige risici i den måde virksomheden indtil nu har arbejdet med SEO?
- Og hvordan bør det indgå i din samlede vurdering af virksomhedens værdi.
I dette indlæg vil jeg se lidt nærmere på alt det.
Hvordan søger folk?
Helt overordnet set kan man sige, at folk som regel søger svar på noget.
Det kan være, hvor man kan købe en ting, hvor man kan få den billigst, hurtigst eller i lige den form, man måtte ønske. Det er det, vi kalder ”transaktions-søgninger”. Folk er klar til at købe og skal bare lige finde den rette leverandør.
Er du f.eks. ved at købe:
- En webshop?
- En håndværksvirksomhed?
- En frisørsalon?
- Eller en restaurant?
Så vil der sandsynligvis være mange transaktionssøgninger.
Er virksomheden meget synlig på dem, så kan det skabe mange nye kunder og salg.
Men det kan også være, at kunden ikke er klar til at købe endnu. Eller at det produkt eller service, der skal købes, ikke handles direkte på nettet. Det kunne f.eks. være rådgivning, biler eller huse.
I de tilfælde oplever vi ofte, at folk bruger søgemaskinerne til research – de søger viden om produktet, hvilket udvalg der er, hvordan de vælger det rigtige produkt eller service, og hvem de måske skal handle med. Det er det vi kalder ”informations-søgninger”.
Selvom disse søgebrugere ikke er direkte klar til at handle, er informations-søgninger alligevel vigtige! De køber måske hverken det nye hus eller bil direkte på Nettet, men kan de ikke finde informationer på nettet, eller er det, som de finder negativt, så køber de noget andet.
En variant af informations-søgninger er de mere brand-orienterede søgninger. Det kaldes også for ”navigations-søgninger”. Mange søger på virksomheder og centrale personers navne, inden de beslutter sig for at indgå større samarbejder. Hvis det, de finder, er for negativt, så risikerer du, at de fravælger dig.
Hvor meget søger folk – og er det vigtigt?
Der er stor forskel på, hvor meget der søges på forskellige emner og ord. Der søges naturligvis langt mere på udbredte forbrugerprodukter i forhold til mere specielle erhvervsløsninger.
Det vigtige er dog ikke nødvendigvis, hvor meget der søges, men i højere grad hvilken værdi disse søgninger har, og hvor vigtige de er for, hvad potentielle kunder beslutter sig for!
Værdien af en søgning på f.eks. et iPhone cover er kun nogle få kroner. Til gengæld er der mange af dem. Omvendt er der naturligvis langt færre søgning på f.eks. industrielle rensemaskiner til store olietanke, men hvert enkel kunde kan til gengæld være flere millioner kroner værd.
På de brand-orienterede søgninger er mængden af søgninger mindre vigtig. Her handler det mere om, hvad dem der søger, faktisk finder. Er det alt for negativt, bliver du fravalgt, inden du overhovedet når at tale med potentielle kunder.
Jeg husker en kunde jeg hjalp for nogle år siden, der mente, at dem der fandt negative informationer om hans virksomhed, jo bare kunne komme ned i butikken og snakke med dem. Så skulle de nok forklare nærmere. Men det gør kunderne bare ikke! Du mister dem allerede i Google, hvis det de finder, er alt for negativt.
Hvordan bør du evaluere en virksomhed i søgemaskinerne?
Først og fremmest bør du se på, hvordan og hvor godt websitet er indekseret i Google, og i hvilket omfang man kan finde virksomheden, de produkter der afsættes, vigtige personer og emner der bør være dækket.
For at kunne gøre det, skal du først undersøge, hvilke søgninger der er vigtige at se nærmere på. Hvilke produkter, brands, navne og emner søger målgruppen på?
Normalt ville jeg kræve adgang til deres Google Search Console konto (en gratis tjeneste fra Google) og web analytics (måske Google Analytics).
Disse værktøjer giver naturligvis adgang til fortrolige informationer, som ejeren af en virksomhed ikke normalt vil dele med alle og enhver. Men overvejer du at købe den, så bør du kræve adgang. Det svarer til, når du skal vurdere deres økonomi og juridiske forhold, ansættelser osv. – det kræver også adgang til fortroligt materiale, kontrakter og ansættelsesaftaler.
Udover ovenstående anvender jeg normalt også værktøjer som Ahrefs.com og web crawleren Screaming Frog for at få et komplet og samlet billede af en virksomheds styrker og svagheder i Google. Dertil kommer en række manuelle vurderinger, som ingen værktøjer helt kan afdække.
At lave en sådan gennemgang – en samlet søgemaskine-evaluering af en virksomhed – er en meget kompleks opgave. Udover de rette værktøjer kræver det også en god portion praktisk erfaring. Det er ikke så meget anderledes end, når økonomi og juridiske forhold skal vurderes. Det kræver faglig erfaring.
Hvor meget du skal ofre på dette afhænger af omfanget af det køb, du overvejer at lave.
- Er det en lille webshop, som du kan få for 100.000 kr. eller mindre?
Vil jeg ikke anbefale, at du bruger for meget krudt på det. - Er det derimod en virksomhed til flere millioner kroner?
Så vil jeg mene, at det er dumt, ikke at være omhyggelig med din søgemaskine-evaluering.
Hvad er de alvorligste røde flag?
Hvis den virksomhed, du overvejer at købe, er meget lidt synlig i søgemaskinerne, er det ikke i sig selv noget, der nødvendigvis skal afholde dig fra at købe den. Det bør blot indgå i din vurdering af værdien af virksomheden på samme måde, som hvis de ikke har så mange kunder, de vækster meget lidt, ikke tjener så meget osv.
Men hvis sælger fremhæver deres styrke i søgemaskinerne, og det indgår som en væsentlig del af værdien, så bør du naturligvis undersøge, om det nu også passer.
Du bør også være meget opmærksom på, om der enten er meget negative spor på nettet, eller deres søgemaskineoptimering er bygget på meget risikable strategier!
- Første skridt i denne vurdering er at identificere de brands, produktnavne og personer, som kan have en betydning for potentielle kunders opfattelse af virksomheden.
- Næste skridt er at gennemgå disse søgninger og vurdere resultaterne. Jeg opdeler normalt resultaterne i ”positive”, ”negative” og ”neutrale”.
Positive og neutrale resultater er godt. Naturligvis er de positive bedst, men de neutrale, som CVR-register, neutrale omtaler og visning i branche-indekser skader i det mindste ikke.
De negative resultater er selvfølgelig det værste. Det du skal kigge efter, er negative historier i bl.a. pressen, dårlige anmeldelser og advarsler på blogs, community sites, Wikipedia og artikler.
Hvis virksomheden har haft negative sager, vil de som regel kunne findes. Det er i sig selv ikke noget, der skal afholde dig fra at købe den. Men du bør se på, hvordan disse sager er håndteret, og hvor dominerende de negative resultater er.
Hvis de negative historier ikke står alene men er imødekommet med fornuftige og mere positive svar, så behøver det ikke være så slemt. Men er de negative historier altdominerende, så kan det have meget alvorlige og langsigtede skadevirkninger, som du bør tage med i din vurdering.
- Du skal være opmærksom på, at det kan være meget tidskrævende og kostbart at forbedre en virksomheds dårlige ry og omtaler i søgemaskinerne, hvis det først er cementeret. Det er ikke umuligt at rette op på – vi kalder det ”Search Reputation Management”, og det er ikke billigt.
- Det andet du bør se på er, om den synlighed virksomheden har i søgemaskiner er bygget på et solidt og stabilt fundament.
Man kan ”snyde” sig til hurtige resultater i Google. Men den slags holder sjældent i længden. Det er derfor vigtigt, at du ikke lader dig narre af alt for imponerende resultater, og køber katten i sækken. Du bør dykke lidt ned i dem og snakke med virksomheden om, hvad de helt præcist har gjort for at skabe dem.
Hvis de gode resultater i alt for høj grad er baseret på metoder, der anses af Google som spam, så kan der være risiko for, at synligheden pludselig forsvinder. Og dette bør indgå i din samlede vurdering.
Hvor meget er en høj synlighed i Google værd?
Der er ingen tvivl om, at en meget høj og positiv synlighed i Google kan være rigtig meget værd. Og hvis optimeringen er bygget på et solidt fundament, så er det en værdi, som vil give afkast længe efter, at du har købt virksomheden. Så det er helt rimeligt at medregne det, når du skal købe den.
Den præcise søgemaskine-værdi kan opgøres som en blanding af, hvad værdien af de leads og/eller salg der genereres via søgning, og den positive indflydelse gode resultater kan have på deres brands.
Hvis du så ender med at købe virksomheden, skal du være opmærksom på, at SEO skal vedligeholdes. Hvis du bare overtager det, du har købt, og ikke fortsætter det gode SEO-arbejde, tidligere ejer har lavet, vil du over tid miste synlighed. Det vil vi se lidt nærmere på i en af mine næste artikler.
Faglige ArtiklerIkke kategoriseret