Salg af detailvirksomhed – Hvordan?

Står du over for et salg af din detailvirksomhed, skal du træffe et vigtigt valg; hvordan vil du sælge din virksomhed?

Der er flere forskellige muligheder, men det du skal beslutte dig for til at starte med er hvor meget du vil betale for at få den sat til salg, der er nemlig en verden til forskel. Det afhænger naturligvis af virksomhedens størrelse, og hvilken branche du er i, men overordnet er der 3 muligheder. Du kan sælge den gennem dit netværk, altså selv gøre det. Så kan du også vælge at få en virksomhedsmægler til at hjælpe dig, og endeligt kan du sætte den til salg på en online virksomhedsbørs.

Skal du sælge din virksomhed ? Opret en salgsannonce her

Sælg via dit netværk

Hvis du vælger at sælge den gennem dit netværk skal du selvfølgelig gøre noget mere arbejde selv, mht. at komme ud og kontakte folk, og hvis ikke de kender virksomheden, skal du selv stå for at præsentere den bedst muligt. Derudover kan man sige at virksomhedens eksponering afhænger af dit netværks størrelse, så om det er den rigtige løsning for dig eller ej, kommer selvfølgeligt an på hvor stort dit netværk er, og hvilken branche du har forbindelser i. Men fordelen er naturligvis at det er helt gratis, så på den måde kan det være en meget god måde at teste interessen for din virksomhed på, og om prisen er den rigtige.

Sælg via mægler

Vælger du derimod en mægler til at sælge din virksomhed er forløbet naturligvis en hel del anderledes. Du vil få professionel rådgivning fra jurister og revisorer, og de vil hjælpe dig med at sætte prisen rigtigt. Derudover vil du få noget hjælp til at lægge en god exit strategi, som gør at din virksomhed vil se mere attraktiv ud som investering. Du vil også få hjælp til at udarbejde en kontrakt. Samlet set kan man sige at de vil gøre alt for at gøre det en tryg oplevelse for dig at sælge din virksomhed. Ulemperne er at det kan være ekstremt dyrt at bruge en virksomhedsmægler, og at man ikke styrer hele salget selv.

Sælg via virksomhedsbørs

Den sidste mulighed er en online virksomhedsbørs. Det er i virkeligheden en god blanding af de ovenstående muligheder, hvor du har chancen for at bruge dit netværk, samtidig med at du kan få hjælp af nogle fagfolk. Derudover drager du stor nytte af virksomhedsbørsens brand og netværk hvilket betyder at rigtigt mange potentielle købere kan komme ind og kigge på din virksomhed. Du styrer salget selv, men kan selvfølgelig sammenligne med lignende virksomheder, og få input fra andre brugere. Prisen er lidt afhængig af hvilken side du bruger, men generelt er det en billig løsning. Nogle steder er det helt gratis, andre steder koster lidt og så er der endeligt sider hvor man kan gøre det gratis men så få ekstra services hvis man betaler lidt.

Overordnet kan man sige at de tanker man skal gøre sig omkring hvilken kanal man vil bruge til at få sat sin virksomhed til salg handler meget om ens budget, og hvor meget man vil styre selv. Har du mange kontakter i detailbranchen, eller kender du måske ligefrem nogle der vil prøve kræfter med deres egen butik er det jo oplagt at sælge selv, men det kan altså være en rigtig god idé at få hjælp af professionelle til kontrakten og lignende. I sidste ende er det op til dig selv hvad du vil gøre, men fælles for de fleste er at de gerne vil ramme en så bred skarre af potentielle købere som muligt, så derfor er en online virksomhedsbørs en god og billig mulighed!

Skal du sælge din virksomhed ? Opret en salgsannonce her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Artikler som også interessere dig

Hvordan prissætter man sin virksomhed? Niels Ryding Olsson 2019-08-08
Guide: Hvordan undersøger jeg om aktiverne er korrekt pri... Niels Ryding Olsson 2019-04-05
Luk virksomhed – en komplet tjekliste Niels Ryding Olsson 2019-04-02
Guide: Alt hvad du skal vide om at sælge dit varelager Niels Ryding Olsson 2019-03-21
Konkurser – Den bedste forretning du nogensinde har... Niels Ryding Olsson 2019-03-20