Luk virksomhed – en komplet tjekliste

Luk virksomhed

Luk virksomhed skilt

Det er en svær situation for de fleste at skulle lukke en virksomhed. Der kan være mange forskellige årsager til at lukke sin virksomhed, men det er som regel aldrig en behagelig oplevelse.

Derfor kan det også være svært at holde hovedet koldt og huske alle de ting man skal have styr på, når virksomheden lukkes ned. Jeg har derfor lavet denne komplette tjekliste til dig, så du kan bruge den som rettesnor i processen.

Luk virksomhed – er det nødvendigt?

Først og fremmest vil jeg opfordre dig til, at spørge dig selv en ekstra gang om lukning af virksomheden er den bedste løsning.

Det kan det sagtens være, men afhængig af din situation kan der være andre alternativer som er mere fordelagtige og dermed værd at afsøge.

Kan virksomheden eksempelvis sælges?

På Saxis ser vi ofte salg af virksomhed som et alternativ til at lukke og ofte kan man få meget mere ud af at få virksomheden solgt.

Én ting er glæden ved at se virksomheden køre videre, men en helt anden ting er, at du faktisk kan få penge for den i stedet for at have en masse udgifter forbundet med lukningen. Har du gæld kan du få dækket noget af den, du står ikke tilbage med varelager og/eller inventar som du skal af med efter lukningen osv.

Kan du finde en partner?

En anden ting vi ofte ser som et alternativ til at lukke virksomheden er, at man finder en aktiv partner som køber sig ind i virksomheden og er med til at drive den videre.

Begge dele kan lade sig gøre på Saxis, ved at oprette en gratis salgsannonce

SKAT – Hvad skal du huske ved lukning af virksomhed?

Forskudsopgørelse:

Det første du skal huske er, at logge på skat.dk og rette din virksomheds resultat på din forskudsopgørelse.

Registrer din virksomhed som lukket: Frem til midten af september kan du sætte flueben i feltet Er du ophørt med virksomhed i år eller tidligere end i år? Herefter kan du først sætte flueben i november, hvor du får din forskudsopgørelse for det nye år.

Skatteregnskab og oplysningsskema

Uanset hvornår på året, det sker skal du lave skatteregnskab for året, hvor du lukker din virksomhed.

Har du selv taget aktiver ud af virksomheden eller har solgt dem til andre, for eksempel computere, varelager, møbler, biler og maskiner, skal du opgøre fortjeneste eller tab på de ting (avanceopgørelse). Du skal også opgøre fortjenesten eller tabet på ejendomme der evt. sælges, på det tidspunkt, hvor du sælger ejendommene.

Fristen er senest 1. juli året efter din virksomhed lukker. Fortjenesten eller tabet skal du oplyse i oplysningsskemaet (det der tidligere var kendt som selvangivelsen). Glemmer du fristen, koster det 200 kr. i bøde pr. dag (dog højst 5.000 kr.).

Luk virksomhed – Med eller uden betalingserklæring?

Hvis dit selskab er IvS, Aps eller A/S kan du lukke det, med det der hedder en betalingserklæring.

En betalingserklæring er en erklæring er tilkendegiver at virksomheden har betalt al sin gæld til kreditorerne. Hvis ikke virksomheden kan betale sin gæld til kreditorerne ved lukning, tages virksomheden i stedet under konkurs.

Når ejeren/ejerne af et selskab benytter betalingserklæring til nedlukning, gælder den begrænsede hæftelse der normalt gør sig gældende i sådanne selskaber ikke længere. Dette er fordi at ejerne nu hæfter personligt for selskabets eventuelt resterende gæld.

Har du ikke fuldt overblik over selskabets økonomiske situation, bør du i stedet overveje, at lade selskabet ophøre ved en frivillig likvidation.

Frivillig likvidation

Likvidation betyder at man frivilligt afvikler selskabet. Det betyder i praksis, at alle aktiverne i selskabet skal sælges og alle kreditorer betales. Selskabets ejere får derefter udbetalt, hvad der er tilbage.

Forskellen på dette og på, at lukke selskabet med betalingserklæring er, at man i dette tilfælde gennemgår hele processen med at sælge aktiver og betale kreditorer, før selskabet reelt lukkes, hvor man med en betalingserklæring blot skriver under på at selskabet har betalt alt gælden og at hvis dette ikke er sandt, så hæfter ejerne personligt.

Luk enkeltmandsvirksomhed

Hvis din virksomhed er en enkeltmands virksomhed er der lidt andre regler end  hvis du har et Aps, Ivs, eller A/S.

Meddelelse til SKAT

Først og fremmest, skal du meddele overfor SKAT at du lukker din virksomhed. Dette gøres ved at logge ind på skat.dk og krydse tjekboksen hvor der står “Er du ophørt med virksomhed i år eller tidligere end i år?” Dette felt finder du i forskudsopgørelsen.

Du kan give denne meddelelse fra November til September, når du har fået din forskudsopgørelse.

Dette betyder, at ønsker man at lukke virksomheden mellem September og November, kan man ikke krydse tjekboksen af. Man må altså vente til man får næste forskudsopgørelse.

Avanceopgørelse og skatteregnskab

Som beskrevet tidligere i denne artikel, skal der laves et skatteregnskab for det regnskabsår hvor virksomheden lukkes. Dette gælder uanset hvor meget eller lidt aktivitet der har været i regnskabsåret.

Dernæst, skal der laves en avanceopgørelse. En avanceopgørelse beskriver hvad du har tjent eller tabt på at sælge alle dine aktiver.

Når du lukker din virksomhed skal du nemlig sælge alle dine aktiver, enten til andre eller til dig selv.

Når du sælger aktiverne skal de sælges til markedspris. Det vil sige at du skal ud og undersøge, hvad det ville koste dig, at købe de samme aktiver “ude i byen” og så skal de prissættes derudfra. Du skal kunne dokumentere hvordan du har sat dine priser til SKAT.

Avancen er så forskellen på, hvad du har betalt for aktiverne i sin tid og hvad du har tjent/tabt på at sælge dem.

Moms

Når du lukker et enkeltmandsselskab som er momsregistreret skal du også lave et momsregnskab for det år hvor du lukker selskabet.

Hvis du sælger virksomhedens aktiver til andre, så husk at opkræve moms – også selvom det er til dig selv. Sælger du virksomheden samlet, er der ikke moms på salgssummen, men du skal stadig angive den moms, der overgår til køberen.

Glemmer du at indberette momsen, får du en bøde på 8.000 kroner.

Husk gælden

Man kan ikke lukke en virksomhed der har gæld. Husk derfor altid at betale gælden inden du går i gang med at lukke virksomheden. En virksomhed der lukkes med gæld, hedder en konkurs.

Luk virksomhed i praksis

Selve lukningen af din virksomhed registrerer du via denne blanket på virk.dk

Hvordan sælger jeg aktiverne?

Nu har jeg nævnt mange gange i denne artikel at aktiverne i virksomheden skal sælges når man lukker virksomheden, men hvordan sælger man dem?

Der er mange forskellige måder og jeg vil her forklare de bedste muligheder du har for at sælge dine aktiver.

Men først vil jeg lige dele aktiverne op i nogle kategorier:

  • Varelager
  • Inventar
  • Køretøjer
  • Maskiner
  • Værktøj
Du kan med rette benytte Saxis’ egen platform til både at sælge dit varelager, inventar og andre virksomhedsaktiver, da der er mange erhvervsdrivende nye som gamle på Saxis, er der en god synergi i at videresælge hos os.


Der kan sættes til salg via linket her: Salg af varepartier og inventar på Saxis



Hvordan sælger jeg mit varelager ved lukning af virksomhed?

Jeg har ydermere skrevet en hel guide omkring dette som du kan finde her: – Guide: alt hvad du skal vide om at sælge dit varelager

Hvordan sælger jeg mit inventar ved lukning af virksomhed?

Jeg har skrevet en guide til dette som du kan finde her: – Guide: Alt hvad du skal vide om at sælge dit inventar

Hvordan sælger jeg køretøjer, maskiner og værktøj?

Disse typer af aktiver sælges oftest som på Auktion. Her er en liste over auktionshuse i Danmark:

Hvordan håndteres de ansatte?

Er der ansatte i virksomheden bliver timing en større faktor i forhold til lukningen. De ansatte skal nemlig være opsagt og fratrådt på lukningstidspunktet.

Det vil sige at du skal forsøge at time lukningstidspunktet så det ligger samtidig med, at de ansatte er opsagt og fratrådt.

Hvis du ikke har råd til at betale leverandører og ansatte og derfor tager selskabet under konkurs, vil medarbejdernes løn blive dækket af Lønmodtagernes Garantifond.

Husk også at der skal beregnes feriepenge til de ansatte hvis de har ferie tilgode i selskabet. Jeg vil råde til at tage dette op med din revisor eller bogholder så du er sikker på at der er sat nok penge af.

For at få den bedst mulige proces omkring lukningen bør du får fuldstændig styr på hvordan alt i forhold til de ansatte kommer til at forløbe inden du fortæller de ansatte noget om lukningen. På den måde kan du besvare alle deres spørgsmål med det samme og skabe en smule ro omkring fremtiden.

ArtiklerSalg af virksomhedSælger HjælpVærktøjskassen

Artikler som også interessere dig

Girlpower: En voldsom bilulykke og corona stoppede ikke E... Mette Jeannot 2024-03-18
Køb og salg af virksomheder udenfor Danmark Niels Ryding Olsson 2022-11-14
Hvad bør du være opmærksom på, når du vælger printer til ... Niels Ryding Olsson 2022-09-30
Grafikr om fravalget af en investering Niels Ryding Olsson 2021-02-19
6 Råd: Sådan kommer du i gang med influencer marketing Niels Ryding Olsson 2021-02-09