Sådan kan en advokat hjælpe dig ved salg af din virksomhed

10867-NMSMXA
Der er mange situationer i din virksomheds drift, som har brug for at blive belyst af en kyndig advokat. Én af dem er når virksomheden skal sælges.

Uanset om du overvejer salg af din virksomhed eller om beslutningen allerede er truffet og det er tid til at få den solgt kan en advokat være en uvurderlig sparringspartner i hele processen.

Hvad kan en advokat hjælpe med ved virksomhedssalg?

Herunder kan du se hvor mange aspekter af et salg af virksomheden, som en dygtig erhvervsadvokat kan hjælpe dig med. Det er helt op til dig hvor stor en del af processen du vil involvere en advokat i, men jo mere bistand du får, desto mere vellykket vil salget ofte være.

  • Indledende rådgivning
    Inden du endeligt beslutter dig for salg af virksomheden, bør du finde ud af hvordan du nemmest sikrer dig selv og virksomhedens aktiver i forbindelse med salget. Især i forbindelse med generationsskifte og anden overdragelse indenfor familien er der en masse faldgruber omkring skat som skal overvejes.
  • Værdiansættelse
    Virksomheders værdi kan opgøres på mange måder. Markedsprisen er naturligvis den som en sælger og køber kan blive enige om, men mange virksomhedsejere har ingen idé om, hvad deres virksomhed er værd. Her kan en advokat være med til at vurdere den faktiske værdi med udgangspunkt i de aktiver der handles. Har du allerede en prisidé vil advokaten være en god sparringspartner til at vurdere om prisen er attraktiv og i så fald være med til at godtgøre denne værdi for mulige købere.
  • Rådgivning om skat og juridiske konsekvenser
    Det er ikke uden betydning hvordan du overdrager selskabet – og til hvem. Nogle virksomheder sælges til familie, andre til en medarbejder og igen andre bliver handlet til en tredjepart. Transaktionen skal behandles forskelligt i hvert enkelt tilfælde og derfor bør så tidligt som muligt snakke med en advokat om de juridiske aspekter af overdragelsen / salget.
  • Kontraktudarbejdelse
    Når du har fundet en potentiel køber skal der udarbejdes en kontrakt. Denne beskriver i detaljer hvordan overdragelsen foregår, hvad der overdrages af aktiver, pris og begge parters forpligtelser i forhold til handlen. Ofte bliver der skrevet en konkurrenceklausul ind og et krav om at du i en vis periode vil stå til rådighed for den nye ejer. Prisen og hvordan denne betales er også meget forskellig – ofte kan en vis form for sælgerfinansiering indgå eller betaling med andre aktiver end kontanter.
  • Forhandling
    Selv den dygtigste forretningsmand kommer ofte til kort i forbindelse med salg af virksomheder. De fleste iværksættere og selvstændige oplever måske kun 1-2 virksomhedssalg i hele karrieren og derfor giver det rigtig god mening at have en erfaren erhvervsadvokat til at tage en del af forhandlingen for at optimere dit udbytte. De fleste advokater tilbyder at være med til at forhandle en god aftale hjem.
  • Due dilligence
    De færreste køber en virksomhed baseret på sælgers blå øjne. Derfor indleder man ofte en ret tids- og ressourcekrævende forløb, hvor virksomhedens detaljer fremlægges for sælger, så dens værdi bevises for køber. Denne proces kaldes due dilligence og kræver omfattende dokumentation fra sælgers side. Dokumentation bliver ofte udarbejdet helt eller delvist af en advokat, så der ikke er tvivl om hvad der handles og så sælger ikke efterfølgende får fingrene i klemme.

Har du behov for at blive sat i kontakt med en advokat kan du altid kontakte Saxis på info@saxis.dk, vi har et stort netværk indenfor branchen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Artikler som også interessere dig

Hvordan prissætter man sin virksomhed? Niels Ryding Olsson 2019-08-08
Guide: Hvordan undersøger jeg om aktiverne er korrekt pri... Niels Ryding Olsson 2019-04-05
Luk virksomhed – en komplet tjekliste Niels Ryding Olsson 2019-04-02
Guide: Alt hvad du skal vide om at sælge dit varelager Niels Ryding Olsson 2019-03-21
Konkurser – Den bedste forretning du nogensinde har... Niels Ryding Olsson 2019-03-20