Kristoffer smider underbukserne og kaster sig over sex-legetøj!

Den unge iværksætter Kristoffer Hjerrild har for nyligt solgt sin webshop Underwear4men.dk for en god pose penge og vi har spurgt ham til, hvordan han har grebet det an og hvilke tanker han har gjort sig i processen.

 

– Hvorfor valgte du at sælge webshoppen?

“Underwear4men.dk har siden 2012 solgt undertøj til den modebevidste mand. Jeg valgte at sælge den fordi jeg stod ved en skillevej, da jeg også ejer Magentoxperten.dk og Winkwink.dk som begge er i en kraftig udvikling der tager meget tid. Alternativet ville være at lade den køre stille i baggrunden, eller sælge den og det blev altså salget, da jeg synes det var en skam, hvis den blot skulle ligge i dvale.”

 

– Hvorfor valgte du at sælge webshoppen over nettet?

“Det var nemmest. Valget blev Saxis da det var relativt overskueligt og det var diskret samtidig med, at du blev forbundet med købere der var interesserede.”

 

– Har du gjort noget for at gøre webshoppen lettere at overtage?

“Jeg havde købt så få produkter hjem på lageret som muligt, så lageret har været så småt som muligt, hvilket gjorde at købesummen blev mere overkommelig og en ny ejer ville få gode muligheder for selv at vælge sortimentet.”

 

– Hvad med prisen, har du gjort noget for at påvirke den?

“Jeg valgte bevidst en relativt høj pris da jeg ikke havde travlt med et salg. Så forarbejdet var begrænset men jeg sikrede mig selvfølgelig at shoppen virkede og ryddede lidt op på shoppen samt lavede en god sales talk”

 

– Hvad skal man have styr på inden man sælger sin webshop?

-”Dokumentation. Det giver sig selv. Du vil gerne have facts omkring webshoppen. Regnskab osv.”

-”Troværdighed. Du kan hurtig pynte på tallene og lave en smart salgstale og her har jeg været heldig at man kan finde en masse informationer om mig og webshoppen og troværdigheden derfor har været høj da jeg ikke har været en “hemmelig” sælger. Jeg har også været meget åben og sagt hvad der er godt på shoppen og hvad der er mindre godt.”

-”Potentiale. Hvis du køber en webshop skal det være fordi der er potentiale for at tjene penge på investeringen og her er det vigtigt at kunne informere køber om potentialet og hvad der kræves for at nå derhen. Jeg tror f.eks. at hvis man går all in med denne shop og lægger nogle investeringer i et bredere udvalg, kan man nå en million omsætningen på under 12 måneder.”

 

– Sex-legetøj må være en branche med høj konkurrence, hvad er årsagen til at du vælger dette marked?

“Vedr. Winkwink.dk skyldes det at jeg i første omgang af tilfældigheder blev medejer af en traditionel etableret sexshop da jeg skulle lave deres webshop og herefter fik jeg øjnene op for et marked bestående af utrolig mange gammeldags hjemmesider ejet af hobby folk der gjorde det som fritidsinteresse. Der var kun få større webshops og ingen af dem var zalando lignende niveau og det gjorde at jeg så det muligt at konkurrere med dem selvom jeg vidste det ville blive en lang og sej kamp.”

 

“Der er faktisk mange markeder, hvor der sidder en halvstor spiller, som er ved at falde lidt i søvn, som du kan sparke lidt til”

 

– Hvordan tør du at give dig i kast med et så konkurrencepræget marked, skyldes det en uovervindelig tro på egne kompetencer, eller ser du noget i markedet de andre ikke gør?

“Jeg så ikke markedet som værende helt lige så konkurrencepræget som f.eks. fashion, spil, skønhed og derfor så jeg stadig potentiale selvom det er helt rigtigt at man måske kunne finde andre markeder med mindre konkurrence. Jeg tror det kombineret med en stærk tro på egne evner gennem mit webbureauer gjorde at jeg følte mig klar til at tage kampen op. Jeg tror det er vigtigt ikke at lade sig skræmme af konkurrence for der er faktisk mange markeder hvor der sidder en halvstor spiller som er ved at falde lidt i søvn som du kan sparke lidt til.”

 

– Hvad er det WinkWink kan som dine konkurrenter ikke kan?

Winkwink.dk afskiller sig da at vi er businessfolk der er gået ind i sexlegetøj branchen og ikke omvendt som de fleste andre i branchen. Det gør at vi er enormt skarpe i e-handel og ved præcis hvordan vi skaber og forbedrer salg. Derudover har vi gjort enormt meget ud af at have et internationalt miljø og vi er i dag 2 danskere, 1 tysker, 1 franskmand, 1 ukrainer, 1 islænding, 1 svensker, 1 amerikaner, 1 lithauer, 1 iraner og det gør at vi har en enorm dynamik i vores mindset.

 

– Du er jo en fyr med mange jern i ilden, hvad er dit næste projekt?

“Jeg har en plan der hedder at winkwink.dk skal blive Danmarks største sexshop ved udgangen af 2016 og alle sejl er sat ind, men der er lang vej endnu. Hos Magentoxperten.dk vokser vi og får større og større opgaver og er i en sund vækst så det har helt sikkert været det rigtige for mig hvis målene skal indfriges. Man skal vælge sine kampe med omhu.”

Her slutter vores samtale med Kristoffer Hjerrild og han er videre mod nye horisonter. Her på Saxis er vi glade for at have hjulpet endnu en iværksætter og Kristoffer ønskes alt det bedste fremover.

 

Niels Ryding Olsson

Niels Ryding Olsson er administrerende direktør i Saxis. Han blogger primært om statusser og nye funktioner på Saxis - har du feedback kan du fange ham på [email protected]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.