Facebook for lokale forretninger

Facebook_for_lokale_for_forretninger

Din lokale forretning kan få flere kunder og større kendskab ved også at være tilstede på sociale medier som Facebook. Det kræver bare, at du kommer i gang og afsætter noget tid til det. Jeg har arbejdet med sociale medier siden 2009 og har set flere lokale forretninger opleve et øget antal kunder pga. deres digitale tilstedeværelse. Det kan du også opleve.

Mit navn er Simon Willer og jeg arbejder med brands digitale tilstedeværelse.

Læs også: Pølsevognen lever stadig

Mød Pizzamanden fra Vestegnen

Du kan helt sikkert lære noget af pizzamanden fra Vestegnen. I 2009 blev jeg kontaktet af en pizzamand. Han havde læst min blog om sociale medier og tænkte, at det der med Facebook var noget for ham. Det førte til et længere samarbejde, hvor vi lærte, hvad han skulle bruge de sociale medier til, så flere dukkede op i hans butik.

Du kan også bruge de sociale medier til at få flere kunder ned i din lokale forretning. Her i blogindlægget får du nogle af de vigtigste punkter, som jeg har lært sammen med pizzamanden og andre af mine kunder. 

Du vil gerne have flere kunder

Den helt grundlæggende udfordring er at få flere potentielle kunder ind i butikken. Da jeg første gang besøgte pizzamanden, så fortalte han, at de første markedsføringskroner var gået med at købe  en flot facade, så det hele ser indbydende ud. 

Du kan skal se din Facebook Side på samme måde. Få styr på facaden, så dine potentielle kunder kan se, at her sælges der lækker pizza. Lav et profilbillede og coverbilleder, der viser butikken og hvad I kan tilbyde. Der udover skal I også lave en god tekst, der beskriver forretningen og faktisk kan der også tilføjes åbningstider til siden. 

På Facebook handler det om at gøre sine kunder til “likes”/fans på Siden, så de bliver hængende og får en stærkere tilknytning til din butik. Dermed kan du blive ved med at have dem som kunder. Men det kræver, at du får styr på facaden og derefter giver dem noget af værdi.  

Fang dine kunders opmærksomhed ved at levere værdi

Efter facaden var på plads, så købte pizzamanden nogle skilte. Her viste han de bedste tilbud, frokostmenuen og andre centrale informationer, der skulle give kunder særligt lyst til at købe hos ham. Det samme skal du gøre på Facebook. 

Du kan både give værdi i dine opslag på siden og i annoncer til potentielle kunder. Værdi handler om, at kunden får sine ønsker opfyldt. Du ved sikkert allerede hvilken værdi det er, at du levere til kunder og denne værdi skal også trække frem på Facebook. Værdi kunne være en konkurrence (ja, det virker stadigvæk), det kunne også være en rabat, et event i butikken eller et godt råd om anvendelsen af det du sælger.

Læs også: 10 måder du kan minimere dine omkostninger

Ram dit lokale område med målrettede annoncer

En af de helt fantastiske ting ved Facebook og deres annoncesystem er, at du kan målrette præcist til de mennesker, der har relevans for din forretning.  Du finder Facebook annonce-system her. For lokale butikker drejer det sig om at finde de mennesker i nærområdet, der er potentielle kunder. Så det første du skal gøre er at segmentere efter geografi. Facebook tillader både, at du laver annoncer til bestemte byer eller områder.  Og når du nu er i gang, så tilføj også alder og køn (hvis det er relevant).

Det næste du skal tænke på er hvilke interesser din målgrupper har. Sælger du fiskestænger, så er det måske folk med en interesse for ”sejlsport” samt ”jagt og fiskeri”, at du skal annoncere overfor.  Facebook har også rigtig meget data på deres brugere om dette. Du skal lede efter dette felt i processen for oprettelsen af din annonce:

Start med at lave annoncer, der promoverer de opslag, du laver for din side, så du får en fornemmelse af hvad, at det vil sige at annoncere på Facebook. Derefter kan du gå i gang med at lave mere avancerede annoncer.

Tænk: Hvordan kan kunderne dele en oplevelse fra butikken?

Nu har du fået styr på facacen, du leverer værdi via dine opslag og med annoncerne rammer du de rigtige mennesker. For at skabe ekstra synlighed, så kan du overveje hvordan du får dine kunder til dele noget fra din butik. Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat er medier, der i stor stil bliver brugt til at dele oplevelser. Så hvordan kan du skabe en oplevelse for kunderne, der er værd at dele.

Her er 3 ideer:

 1. Få folk til at checke-in på Facebook ved at give dem en rabat eller gratis ting.

 2. Lav et sted i butikken, hvor det er sjovt at få taget et selfie (kun fantasien sætter grænser).

 3. Hav noget overraskende i butikken. En høne, der lægger æg, verdens største ketchup-flaske, en ekstra smilende ekspedient, et jazz-band i hjørnet eller mega flot gaveindpakning.

Så kom i gang med at gøre din lokale forretning synlig på digitale medier.  

Læs også: Benelizer vil gøre det nemmere for dig at træffe de rigtige beslutninger i din virksomhed

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Artikler som også interessere dig

Icebreaker Urban – ismaskinen der får folk til at f... Philip Roager 2018-10-16
Glem dine følelser, hold fokus og sælg rationelt Philip Roager 2018-09-11
SEO tendenser i 2018 Anders Hahn Madsen 2018-01-17
” Er det nu vi skal gøre noget 100% sammen? Det var han ... Kasper Hansen 2017-10-11
23-årig studerende køber virksomhed på Saxis: Arbejd hård... Kasper Hansen 2017-03-21