Glem dine følelser, hold fokus og sælg rationelt

Her sidder Christian med sin kompagnon på det deres sammenfoldelige skammel fra Pullerværk.

 

Christian solgte sin virksomhed pullerværk, for at kunne holde fokus på hans anden forretning www.vigilant.dk.

Fortæl kort omkring dig selv og den virksomhed du solgte.

Mit navn er Christian Fuglsang. Jeg sidder til dagligt som Business Developer i SDU Entrepreneurship Labs i Odense, hvor vi arbejder med studentericværksætteri. Foruden denne “hat”, har jeg en del andre hatte på.

Jeg driver til daglig en konsulentvirksomhed, hvor jeg underviser i entrepreneurskab og innovation og så er jeg involveret i en række andre projekter, hvoraf de fleste kommer fra egen hånd.

En af de projekter var Pullerværk, som jeg netop har solgt. Det er en sammenfoldelig skammel af pap, som jeg har haft held med at sælge – primært til B2B. 

Jeg er den fødte iværksætter, forstået på den måde at jeg elsker at “sætte i værk”.

Hvorfor valgte du at sælge?

Jeg gjorde det fordi jeg simpelthen har gang i for mange ting og har fornyligt startet endnu et projekt. Så jeg måtte “sortere” noget fra og det blev Pullerværk.

Det skyldes hovedsageligt den praktik og administration det kræver at håndtere et fysisk produkt.

Det kræver et lager og ligeledes også noget transport, som jeg enten selv skal håndtere eller outsource. De ting er ikke så tiltalende for mig og det tager mere af min energi end det giver. Så disse praktiske ”udfordringer” gjorde at Pullerværk måtte komme videre.

 

 

Hvilke tanker gjorde du dig inden at du skulle sælge?

Jeg tror en del iværksættere før eller siden gør sig overvejelser omkring hvad deres virksomheden i grunden er værd. Jeg tror det er en tanke som fremadrettet vil opstå for endnu flere iværksættere pga. tv-programmer som Løvens Hule, hvor startup valuation er meget essentielt.

Jeg gjorde mig en del tanker inden, men var faktisk ret indforstået med at skulle af med Pullerværk. Jeg gjorde mig nogle forventninger angående pris, men derudover var mit største ønske, blot at projektet kunne gå videre til den/de rette personer. 

Heldigvis fik jeg en del henvendelser, da jeg satte til salg og det var derfor muligt for mig at vælge mellem købere. Dermed kunne jeg vælge dem, som føltes rigtigt det blev 2 super seje gutter.

Det var nemlig et vigtigt kriterie for mig, at det kom videre til folk, som ville tage projektet seriøst.

 

Man skal forberede sig mentalt. Så man er klar til at give slip og så skal men ikke have urealistiske tanker omkring hvilken pris man kan få. ”  

 

Hvis du havde en mulighed for at sælge igen, ville du så gøre det? Hvorfor?

Ja det ville jeg helt sikkert. Som jeg tidligere har skrevet, så skyldes salget mest af alt, at jeg har haft og generelt har for mange bolde i luften. Det betyder jeg ikke kan give alle mine projekter den fokus som de fortjener.

I sidste ende tror jeg det er sundt at tage et valg og fokusere sin tid på de projekter, som der giver mest retur. Her tænker jeg ikke kun i kroner/øre, men også i energi og motivation. 

Har du nogle råd til andre der overvejer at sælge deres virksomhed?

Man skal forberede sig mentalt. Så man er klar til at give slip og så skal man ikke have urealistiske tanker omkring hvilken pris man kan få. 

For mig var det en proces jeg gik igennem. Prisfastsættelsen er en tanke der også altid opstår i mit hovede i de projekter jeg er involveret i, ikke pga. jeg nødvendigvis ønsker at sælge, men det er bare en naturlig tanke for mig. Det er dog sjældent jeg har svaret.

For hvad er ens hjertebarn egentligt værd? For mange iværksættere er deres virksomhed og dennes værdi jo skudt alt alt for højt i forhold til hvad man egentlig har præsteret.

Dette skyldes jo alt den blod, sved og tårer, som man har kastet i projektet. Alle disse ressourcer er jo svære at sætte pris på.

Men når alt kommer til alt og man ser sort/hvidt på, hvad man har præsteret med sin virksomhed, så bliver valuation nemmere at fastslå og nok som ofte lavere end hvad man ønsker.

 

Hvordan bliver man klar til at sælge?

Der kan være rigtig mange årsager til at ville sælge sin virksomhed og jeg kan af gode grund kun tale om mine egne tanker og erfaringer.

Personligt har jeg solgt 2 virksomheder hvoraf Pullerværk har været den ene. Jeg kunne mærke at Pullerværk gennem en periode, som projekt tog mere energi fra mig end det gav igen.

Så jeg kunne sagtens henover nogle uger gå og forberede mig mentalt. Hvilket betød at da jeg endelig satte Pullerværk til salg og efterfølgende fik det solgt, ja så var jeg allerede klar til det.

For mig er det et vigtigt element, at kunne trække følelserne ud af projektet og jeg tænker det må være gældende for mange andre, som også ønsker at sælge. 

Uden alle følelserne kan jeg se mere objektivt på hvilken værdi jeg mener mit projekt har.

Hvis du stadig er følelsesmæssigt tæt knyttet til din virksomhed, så er du nok ikke klar til at videregive “din baby”. 

 

Læs også en iværksættercase her: Andreas Von Der Heide: Vi vil slås med Ralph Lauren

 

Hvilke elementer skal man tænke over ved en valuation?

De gange jeg har skulle give mine projekter en reel valuation, har jeg haft flere elementer med i ligningen.

Først og fremmest ser jeg på om virksomheden har skabt overskud. Det har jeg heldigvis gjort begge gange. Det betyder at jeg i det mindste ikke har et underskud som kan eller vil besværliggøre salget.

Derudover ser jeg på hvilke aktiver, som er bundet i virksomheden, herunder bl.a. eventuelt varelager.

Sidst begynder jeg at regne på mine timer brugt i projektet og hvilken værdi (goodwill) som mit “benarbejde” har skabt og er værd.

 

Efter jeg har skabt mig et samlet beløb, som jeg synes virker reelt, bruger jeg faktisk Saxis til at finde lignende virksomheder, som er til salg, for at se om de har nogenlunde samme værdi. Det har for mig virket super godt. 

I sidste ende forsøger jeg ikke at ligge så mange kræfter i købssummen. Det kan måske virke lidt filantropisk, men for mig er det vigtigste at mine projekter kan leve videre.

Hvis jeg af forskellige årsager ikke selv ønsker drive et projekt videre, så vil jeg hellere se det kan gå videre til de rette personer, end at jeg potentielt aldrig får det solgt fordi jeg har en alt for høj valuation.

Hvad har det betydet for dig at få solgt?

Jeg har fået ro i sindet. Ikke forstået som økonomisk ro, for det har ikke presset. Men mere at jeg fysisk har kunne komme af med skamlerne. De fylder alligevel en del.

 

 

Hvis vil læse mere om hvad Christian går og laver til daglig. Klik her:

VIGILANT
   Vores kunders succes er vores succes

 

 

Artikler som også interessere dig

Icebreaker Urban – ismaskinen der får folk til at f... Philip Roager 2018-10-16
SEO tendenser i 2018 Anders Hahn Madsen 2018-01-17
” Er det nu vi skal gøre noget 100% sammen? Det var han ... Kasper Hansen 2017-10-11
23-årig studerende køber virksomhed på Saxis: Arbejd hård... Kasper Hansen 2017-03-21
Morten søgte et alternativ til et studiejob, en webshop v... Kasper Hansen 2017-03-01