Icebreaker Urban – ismaskinen der får folk til at falde bagover

Manden med fremtidens iskolde ide

Kim Jensen idemand og stifter af ICEBREAKER Nordic

I november 2017 blev ICEBREAKER Urban lanceret på markedet. Som led i ambitionen om at gøre isterninger nemt og tilgængeligt, forener den håndholdte isterningemaskine funktionalitet og høj kvalitet med et enkelt design.

Historien om ICEBREAKER begynder i 2001, hvor idémanden bag, Kim Jensen, rejser til Austin i Texas og der oplever, hvordan isterninger er en langt mere integreret del af hverdagen. Det sætter refleksioner i gang om, hvordan isterninger kan blive en hverdagsluksus, der er nem at tilgå – uden besværlige isterningeposer eller dyre løsninger som fx et amerikanerkøleskab.

Målet er at revolutionere måden, hvorpå isterninger bliver lavet. Kim Jensen forklarer:

 

”Isterningeposer- og bakker har været status quo i dekader. Jeg synes ikke, det behøver at være så besværligt. Med ICEBREAKER Urban har jeg skabt det første produkt med en teknologi, som gør isterninger til en nem luksus i hverdagen. Det er fremtidens måde at lave isterninger på”.

 

 

Kim Jensen er uddannet ingeniør fra Aalborg Universitet, og siden han var barn, har han været orienteret mod projekter. Drevet af lysten til at skabe noget ud af ingenting, samle en helhed ud af de enkelte dele. Hans livs hidtidige største projekt, ICEBREAKER blev for alvor en realitet, da han i 2014 satsede stort.

Han sagde sin lederstilling op hos Novo Nordisk op og tog et lån i banken for at gøre den vision, han fik 13 år forinden under opholdet i Texas, til virkelighed.

Hvorfor skulle der gå 14 år fra idé til virkelighed?

“Til at starte med var jeg forholdsvis nyuddannet ingeniør og allerede højt værdsat projektleder og godt lønnet. Det virkede for dramatisk at opsige disse forhold til gengæld for en god ide eller vision. Senere blev jeg mere og mere økonomisk afhængig og med ansvar for familie og børn, og uvisheden om det økonomiske fundament som selvstændig var for afskrækkende. Jeg turde vel ikke..”

3000 patenter

Processen med at udvikle, patentere og sælge produktet har da heller ikke været helt uden udfordringer for Kim og co:

“Vi har gennemlæst 3000 patenter, og fundet at der er rigtig mange patenter omkring isterningebakker og isterning poser, og så er der mange patenter omkring stationære isterningmaskiner – men ind imellem disse 2 yderpunkter var der ingen eksisterende aktivitet, hvorved vores patentansøgninger omkring håndholdt isterningmaskine i stort omfang er godkendt uden problemer.

Vejen har ikke været nem, og der har været mange udfordringer undervejs. Kim er blevet mødt med skepsis overfor projektet, som kun få troede det var muligt. Teknologien er kompliceret, og gentagne produktionsproblemer har forsinket processen.

”At vi er de første til at lancere en håndholdt isterningemaskine er ikke uden grund. Der er mange udfordringer med at smide et komplekst produkt i minusgrader. Det tog tre produktionsforsøg og tre forskellige designs at nå dertil, hvor vi er i dag. Mange, jeg har mødt undervejs, har sagt til mig, at det ikke kunne lade sig gøre. Sammen med mit team har jeg bevist, at det kunne det”.

Det har taget tre år at udvikle den avancerede teknologi og produktet, som i dag udgør ICEBREAKER, der er et patenteret varemærke og teknologi. ICEBREAKER Urban er det første produkt i serien, men ambitionerne er store, og rejsen er først lige begyndt.

“Dertil skal siges, at ICEBREAKER Nordic’s forretningskoncept, er at udvikle en patenteret teknologi platform, hvorfra der udvikles produkter. Derfor er det også løsninger på en række problemstillinger i forbindelse med at lave isterninger i en lukket håndholdt beholder der er patenteret, og ikke et specifikt produkt som sådan. Formålet med dette er at kunne lancere en mængde produkter der på forskellig vis kan gøre processen med at lave og servere isterninger nemmere, på varierende vis i forhold til pris og kompleksitet, men ikke mindst og helt uafhængigt af design.”

 

ICEBREAKER Urban er solgt i 47 lande, og der er i dag 11 medarbejdere i virksomheden. Virksomheden har omsat for 3,2 millioner siden lanceringen d. 1/11 2017.

 

 

Teamet er altafgørende

Når man lancerer et nyskabende produkt som Kim har gjort og går igennem den lange og besværlige proces det er, så kan man ikke undgå at lære noget undervejs. Det har vi selvfølgelig spurgt Kim til:

“Saml det rigtige team – det er det altafgørende. Set i bakspejlet skulle vi have startet kun med online salg og online awareness på en ny produktet type. Havde vi haft større salgserfaring kunne vi måske have forudsagt dette.

Min baggrund som ingeniør og projektleder har bidraget med et ok succesfuldt udviklings og produktionsmodnings forløb.
Til gengæld har vi løbet mange forgæves kilometer og brugt meget forgæves kapital på at definere vores kundesegment og salgsstrategi, og på at implementere vores go to marked.

Vores team har manglet salgsstrategi knowhow – vi har hele tiden vidst det, men har ikke kunne finde de rette kompetencer, da ICEBREAKER er et nyt produkt i et nyt marked, hvor det man plejer i dette segment ikke nødvendigvis gælder for ICEBREAKER.

Vi fik bygget en stor organisation til at lancere ICEBREAKER både online og detail. Det var efter vores overbevisning den bedste sparring vi fik fra andre der var i dette segment.
Til gengæld er ICEBREAKER et ukendt og uventet produkt i dette segment, og ‘awareness’ vokser for langsomt til at vi kunne løfte en omsætning stor nok til at drifte.

Denne strategi er måske rigtig hvis kunden forstår hvad produktet tilbyder og på forhånd efterspørge denne type produkt. Dette er gældende for de fleste produkter i vores segment hvor der typisk er lav innovationshøjde. Kunden kan stå og se på ICEBREAKER og stadig være usikker på hvad det er og om det virker.

Vores fokus er salg – og vi går efter at udvide bestyrelse og ejerkreds med salgs- og go-to- market erfaring.
Vi er i fuld gang med version 2 ICEBREAKER, men det er her vi har kompetencerne og team.

Grundet min baggrund med både udviklings- og ledelseserfaring, er jeg både udvikler, produktionsingeniør, QA ingeniør, marketing, salg og direktør.

Der hvor jeg føler at jeg får mine kompetencer bedst i spil, er i dynamikken mellem innovation, udvikling og salg – det som jeg vil kalde forretningsudvikling – der hvor vi skaber nye koncepter og nye veje – og vel og mærke kun hvis der er et marked.”

Crowdfunding af den nye måde at lave isterninger på

ICEBREAKER Urban blev crowdfunded på Kickstarter med en succesfuld kampagne. Da vi spørger Kim hvad der gjorde kampagnen til en succes er han meget klar i sit svar:

“De 2 vigtigste faktorer er- 1) at man har et produkt med relevans for mange mennesker, og 2) at man er i stand til at få budskabet ud til rigtig mange mennesker før og under kampagnen.

Er man super god til kommunikationen, kan det faktisk være et mindre relevant produkt.

Jeg vil sige at vi har et meget attraktivt produkt som har en meget bred appeal.

Vi er overbeviste om at ICEBREAKER(R) teknologien er den nye måde at lave isterninger på.

Dette vil blive udnyttet til mange forskellige produkter, både de helt simple som erstatter isterningbakker og isterningposer, og de mere komplekse som ICEBREAKER URBAN.

De simple vil tilføre et merchandise segment for læske- og alkohol brands som allerede i dag bruger isterninger i deres branding. Teknologien vil ikke mindst være indbygget i de fleste fryseskabe på længere sigt.

Trods at vi ikke have kommunikations erfaring med ind i projektet, så var den største success faktor udholdenhed og successen med at danne alliancer og drage en masse mennesker med ind i projektet, som troede på mig og projektet, og som ville bidrage til at nå målet. Dertil udholdenhed med at kommunikere og kontakte alt og alle før og under kampagnen.”

OM PRODUKTET

ICEBREAKER Urban nytænker isterningemarkedet. Produktet fryser og kværner isterninger helt uden brug af elektronik.

I november 2017 blev ICEBREAKER Urban lanceret på markedet. Som led i ambitionen om at gøre isterninger nemt og tilgængeligt, forener den håndholdte isterningemaskine funktionalitet og høj kvalitet med et enkelt design.

Projektet er bl.a. finansieret via crowdfunding-platformen Kickstarter, hvor der blev solgt 3700 ICEBREAKER Urban inden, produktet gik i produktion.

Idémanden bag, nordjyden Kim Jensen, er uddannet ingeniør og sammen med sit team har han skabt en patenteret teknologi, hvori ICEBREAKER Urban er det første produkt.

”Det kræver god ingeniørsnilde at forsimple et komplekst produkt, så det er nemt og overskueligt at forstå og bruge. Derfor har vi været meget omhyggelige med at konstruere ICEBREAKER Urban, så vi skaber den helt rette oplevelse ved at lave og servere isterninger og dermed bringer ekstra luksus ind i hverdagen”​ forklarer Kim Jensen.

 

Det er arkitekt og designer Henrik Bønnelycke, der står bag designet af ICEBREAKER Urban.

Målet har været at forene simpel funktionalitet med nordisk design:

”Vi har haft fokus på at skabe et produkt, som kan indgå i borddækningen med andet brugskunst. Derfor er designet nordisk med minimalistiske og æstetiske linjer. Det enkle design er med til at gøre produktet lækkert i brug ved at tilføre et ekstra twist af ”coolness”,​ slutter Kim Jensen.

 

FAKTA OM ICEBREAKER

Virksomheden ICEBREAKER Nordic blev stiftet i 2014 af Kim Jensen. Der er i dag 11 medarbejdere på kontoret i Aalborg.

Kim Jensen er oprindeligt fra Nørager i Nordjylland og uddannet ingeniør fra Aalborg universitet.

ICEBREAKER Nordic er finansieret af eget banklån, Kickstarter samt investering fra Borean Innovation og Vækstfonden.

ICEBREAKERS bestyrelse består af ledende medarbejdere og ejere fra Borean Invest, Nordlux og SACKit

ICEBREAKER Urban er det første produkt i serien med den patenterede teknologi.

ICEBREAKER Urban blev lanceret 1/11 2017 og er solgt i 47 lande. Danmark bliver den bl.a. solgt i førende detailkæder som Bahne, Sinnerup og Kop & Kande.

ICEBREAKER Urban er designet af den danske arkitekt og designer Henrik Bønnelycke.

Virksomheden har haft en omsætning på 3,2 millioner kroner siden 1/11 2017.

 

Se mere her:

Image result for icebreaker nordic

Udarbejdet i samarbejde med CEO/Founder Kim Jensen

 

 

Interviews Og Gæsteblogs

Artikler som også interessere dig

Glem dine følelser, hold fokus og sælg rationelt Philip Roager 2018-09-11
SEO tendenser i 2018 Anders Hahn Madsen 2018-01-17
” Er det nu vi skal gøre noget 100% sammen? Det var han ... Kasper Hansen 2017-10-11
23-årig studerende køber virksomhed på Saxis: Arbejd hård... Kasper Hansen 2017-03-21
Morten søgte et alternativ til et studiejob, en webshop v... Kasper Hansen 2017-03-01