Benelizer vil gøre det nemmere for dig at træffe de rigtige beslutninger i din virksomhed

Vi havde fornøjelsen af, at tage en snak med Heini L. Hansen som er CEO for Benelizer A/S. Som forholdsvis nystartet online virksomhed, ved vi at Heini og co løber ind i mange af de samme problemer som vores læsere gør. Vi tog derfor en snak med Heini om hvordan deres forløb har været indtil nu.

Først og fremmest, hvad er Benelizer?

-Benelizer er en cloudløsning, som hjælper dig med at udvikle din forretning i den ønskede retning ved løbende at måle sundhedstilstanden for alle dine tiltag, så du til enhver tid bruger kræfterne på det, som bedst understøtter dine udviklingsmål, og som har størst chance for at blive realiseret.

Læs også: Daniel søgte en abonnementsbaseret webshop. Svaret var kaffe!

Benelizer skaber en direkte sammenhæng mellem virksomhedens mål og tiltag, og systemet giver dig et løbende overblik over hvilke projekter, som er afgørende for virksomhedens udvikling, og hvilke tiltag, som ikke vil føre til noget.

Benelizer sender automatisk og periodisk en række konkrete spørgsmål direkte til interessenterne i hvert projekt via en mobil app. Det inddrager alle på en enkel og relevant måde og sikrer samtidig, at man opdager forhindringer og flaskehalse i det øjeblik, de opstår.

Med andre ord gør Benelizer det nemt for dig at finde frem til de tiltag og projekter, du skal bruge kræfter på, og samtidig fortæller systemet dig, hvor du skal sætte ind for at lykkes med de tiltag, du har sat i gang.

Hvad har du lavet før Benelizer?

Jeg har 20 års direktions erfaring fra forskellige teknologidrevne og innovative virksomheder. Mit primære ansvar har typisk været inden for salg og marketing, men jeg har også været aktivt involveret i mange udviklingsprojekter. Jeg har bl.a. været med til at udvikle maskiner, som kunne sortere tagsten ved hjælp af kunstigt syn og sælge nanoteknologisk software til nogle af verdens førende teknologiselskaber, herunder NASA, Boeing, IBM, Toshiba og Hitachi.

Hvordan opstod ideen til Benelizer?

Ideen opstod, da min co-founder Erik Maltby fortalte mig om en ledelsesbog, The Information Paradox, som handler om, hvordan man kan minimere risikoen for en portefølje af IT-projekter. Det interesserede os egentlig ikke så meget, men det fik os til at tale om den generelle ledelsesudfordring med at prioritere og sammensætte den mest effektive portefølje af tiltag. Sagt med andre ord: hvordan sikrer man sig som leder, at man bruger ressourcerne bedst muligt? Altså at man bruger kræfterne på det, som bedst understøtter virksomhedens mål, og at man ikke spilder kræfter på tiltag, som ikke fører til noget.

Det endte med, at vi besluttede at tage udgangspunkt i bogens modeller og metoder, men vi ville vende det hele om. Det skulle ikke handle om at minimere risikoen for fiasko. Hvis man vil skabe vækst, kan man ikke gøre det ved at minimere risikoen for fejl. Det skulle handle om at maksimere chancen for succes. Så derfor endte vi med en ide til et system, som skulle vise alle virksomhedens tiltag på et enkelt kort ud fra to parametre, nemlig hvor vigtige de er for virksomheden og deres chance for at blive realiseret.

Hvis man som leder hele tiden kan overskue sine muligheder på de to parametre, så kan man træffe beslutninger som maksimerer chancen for at udvikle virksomheden i den retning, man ønsker. Og så kan man sortere alt det fra, som ikke er vigtigt eller som alligevel ikke bliver realiseret.

Vi vidste samtidig, at det skulle være et agilt og dynamisk værktøj, som passer til en verden, som er i konstant forandring, og hvor trusler og muligheder kan opstå mange gange på et år. Vi vidste, at den gamle strategimodel var forældet, fordi strategiplanen er forældet lige så snart den kommer ud af printeren. Men samtidig er det ikke forældet at have udviklingsmål. Det var bare blevet meget sværere at holde fast i dem, når man samtidig gerne ville udnytte de muligheder, som opstår. Det ville vi gerne løse, og vi blev derfor hurtigt enige om at lave en cloudløsning, som skulle være super enkel at bruge og nem at overskue.

Vi ville gøre det nemt for ledere at finde frem til og holde fast i alt det, som skal skabe deres succes nu og i fremtiden.

Læs også: To unge studerende fra Odense køber virksomhed

Hvordan kom I i gang, hvad var de første skridt?

Første skridt var at lave det første tekniske proof-of-concept samtidig med at vi udarbejdede vores forretningsplan. Herefter følte vi os rimeligt sikre på, at vi ville være i stand til at bygge produktet og få en forretning ud af det.

Kan du fortælle historien fra i startet, til der hvor i er nu?

Da vi havde fået lavet det første tekniske proof-of-concept og udarbejdet vores forretningsplan, etablerede vi selskabet, og allerede efter et par måneder nedsatte vi et advisory board for at få feedback og input lige fra starten.

Vi har hele tiden haft klare ideer om, hvad produktet skal kunne og hvordan det skal virke, men vi har også hele tiden testet vores ideer og hypoteser af på andre. Det har ikke handlet om at få ideer til en masse ekstra features, som vi har kunnet tilføje. Det har handlet om at finde ind til kernen, så kunsten har været at fordøje alle input, så slutresultatet er blevet så enkelt som muligt.

Vi plejer at sige, at hvis vi ikke kan implementere og forklare en feature enkelt, så har vi ikke forstået problemet godt nok. Det har hele tiden handlet om at udvikle et produkt, som leverer størst mulig værdi med færrest mulige features.

Nu er vi så langt, at vi onboarder de første rigtige kunder. Vi har et godt produkt, en leverance struktur, betalende kunder og en pipeline af nye kunder – og så vi er kommet rigtig langt på kort tid.

(Heine, CEO hos Benelizer)

Jeres virksomhed er cloudbaseret, har det skabt udfordringer i forhold til jeres leverandør af hosting?

Vi har ikke oplevet udfordringer med valg af hosting partner, da vores system har en sund datastruktur og er designet til at håndtere store datamængder. Vi har valgt Netgroup som vores hosting partner, og det er vi godt tilfredse med. Det betyder også, at vi kan tilbyde vores europæiske kunder sikker hosting på danske servere.

Hvor mange er i virksomheden nu og hvor befinder i jer fysisk?

Lige nu er vi seks i teamet, heraf 2 uden for Danmark.

Hvor mange brugere har i?

Vi er netop gået i gang med onboarding af de første rigtige kunder, og vi forventer at runde 200 brugere inden for de næste par måneder.

Hvad er nøglen til succes for et startup?

Jeg tror ikke, at der er en gylden nøgle til succes. Jeg tror, at der er mange forudsætninger, som skal være til stede, og at man skal gøre mange ting ordentligt for at få succes. Først og fremmest skal man skabe et ordentligt produkt, som løser et reelt problem for nogen. Produktet behøver ikke være perfekt eller forkromet, men det skal virke og skabe reel værdi. Og så handler det om eksekvering, altså om at omsætte sine visioner, sit produkt og den værdi, det skaber, til en forretning. Her er det første skridt at få betalende kunder. Der er ofte mange, som vil rose din ide eller dit produkt, men hvis du ikke kan få tilfredse, betalende kunder, har du ikke en forretning.

Læs også: Kenny Lyskjær tjener penge mens han sover

Artikler som også interessere dig

Købte virksomhed og skabte 300% vækst på 8 måneder Philip Roager 2019-11-07
Facebook nørder køber sig til passiv indkomst Philip Roager 2019-01-16
Når eleverne bliver lærererne – rejsen til et iværk... Philip Roager 2018-11-08
Icebreaker Urban – ismaskinen der får folk til at f... Philip Roager 2018-10-16
“Velbekomme” sådan siger Christian og hans kæ... Philip Roager 2018-10-10