10 år gammel webshop med fast omsætning sælges billigt
OBS: Salgspris sat ned fra 250k -> 200k
Nicetapet.dk er en veletableret webshop inden for tapet og interiør, som trænger til en kærlig hånd. Købte den selv til nytår og gik i gang, men af personlige årsager (se længere nede) nåede jeg kun at skifte shopsystem og lægge 2 leverandører på.
Siden da har jeg stort set ikke lavet andet end at videresende seo-ordrer til dropshippingleverandøren.
Får man flere forhandlere på, aktiverer produkterne på lageret, og starter markedsføring er der rigtig mange muligheder for at tjene shopping ind igen i år.
Økonomiske nøgletal
Jeg har selv overtaget shoppen til nytår, og startet nyt ApS.
Jeg har følgende omsætningstal, alle eks. moms. Omsætningen kommer fra SEO og mund-til-mund
2025 (til og med august): 165.833,07
2024: ca. 200.000
2023: ca. 384.000
2022: ca. 528.000
2021: ca. 944.000
Produktet
Nicetapet.dk sælger lige nu kun tapet (fra 1 leverandør), fototapet (fra 1 leverandør) og klæbefolie (fra 1 leverandør), samt en smule akustikprodukter. Der er flere leverandøraftaler, men jeg har ikke fået lagt de produkter på.
På lageret ligger også plakater, akustikprodukter, wallstickers, tapeter fra andre leverandører samt interiørprodukter. Disse produkter ligger som kladder eller ikke på lager på shoppen og kan nemt aktiveres igen.
Shoppen har tidligere med succes solgt mange flere ting inden for indretning (plakater, akustik, stuk, maling mm) og der er stort potentiale i at udvide shoppen til de kategorier igen.
Markedsføringskanaler
Lige nu kommer alle kunder via SEO eller mund-til-mund.
Der bliver annonceret med Adwords på Nicetapet-brandet, men ikke på andre søgeord.
Nicetapet har 3.647 følgere på Instagram og 2.300 på Facebook, men profilerne bliver ikke brugt aktivt.
Omkostninger
Lige nu er der udgifter til Shopify på knap 1000kr./md
Betalinger foregår via Shopify Payments, så det er en variabel omkostning.
Jeg har mail hosted via Google Workspace, til en 7€/md
Har man ikke eksisterende lokaler skal der tilføjes en lageromkostning. Nuværende har ligget på omkring 2000/md
Aktiver
Der er et lager af forskellige produkter, til en indkøbsværdi på omkring 200k
Det består af tapeter, fototapeter, rigtig mange plakater, klæbefolie, akustikprodukter, interiør mm.
Den fulde lagerliste kan ses her: https://docs.google.com/document/d/18Lw6nVXWFQr3NwDIJyQ6F5odZ-Epf8XLynkO_mtC8B0/edit?usp=sharing
Virksomhedens historie
Jeg købte selv shoppen omkring nytår, efter at den tidligere ejer var gået ned med stress og ikke havde vedligeholdt shoppen i lang tid.
Min plan var at få styr på strukturer og processer, tilføje en masse nye produkter og produkttyper, og så skabe en forretning man ville kunne videresælge efter et par år med god profit. Derfor startede jeg også i eget ApS.
Jeg kom ikke meget videre end at få styr på mail, overføre shoppen fra et gammelt shopsystem til Shopify og tilføje produkter fra 2 leverandører, før jeg af personlige årsager måtte drosle ned og nøjes med ordrehåndtering og salg via dropshipping.
(lang historie kort holdt min søn op med at gå i skole så jeg gik hjemme med ham og kunne ikke overskue begge dele)
Nu er der heldigvis styr på familiesituationen igen, men jeg må indrømme at den gnist jeg havde da jeg købte er slukket, og jeg har svært ved at tænde den igen.
Jeg kan stadig sagtens se potentialet for en stor forretning, men det kræver en eller anden form for engagement, jeg har svært ved at mønstre.
Markedet
At dekorere med tapet er igen ved at blive trendy, også blandt unge.
En ting mange stadig ikke ved at ikke længere bruger de "gammeldags" tapeter - dem hvor tapetet skulle ligge og trække med tapetklister på, og hvor man skulle være meget forsigtig under opsætning.
I midten af 00'erne kom nemlig non-woven tapeterne (i dag standard) som har en bagside af filt i stedet for at være ren papir.
Det betyder at opsætning er meget nemmere (man smører bare lim på væggen, ruller tapetet på og klipper af) og det samme af fjernelse (her river man bare tapetet af igen).
I takt med at folk finder ud af at opsætning af tapet altså ikke er den store udfordring som det var engang tror jeg også at flere kommer til at sætte tapet op.
Svagheder/udfordringer
En svaghed ved tapet er at det stadig kan være svært at få fornemmelsen for det enkelte tapets overflade og farve ud fra billeder, så nogle kunder stiller opfølgende spørgsmål, eller beder efter tapetprøver. Begge dele har været svært for mig, da jeg ikke har haft adgang til lageret.
Derfor er det godt hvis man har lager, så man kan have tapetbøger (store bøger med prøver på tapeter) og enten sende tapetprøver eller tage billeder og sende til kunden.
Nicetapet.dk's Trustpilotscore har været meget lav da den tidligere ejer ikke vedligeholdt shoppen ordentligt det sidste stykke tid. Det lykkedes mig at hæve den lidt (til 3,7) inden jeg gik i stå, men en 10-20 positive anmeldelser vil helt sikkert gøre en stor forskel.
Stærke sider
Nicetapet.dk har en god base:
Konceptet og produkterne er veletablerede, og har vist at de kan sælge selv med et absolut minimum af indsats.
Der er store muligheder for at udvide både ift. produkter og markedsføring - det kræver en indsats, og det er derfor den lave pris og derfor jeg kalder den et håndværkertilbud.
Hvis man giver den en skalle føler jeg mig dog overbevist om at man kan have solgt for købssummen inden nytår.
Hvad kan man gøre inden for produkter:
Lige nu er der kun produkter fra 2 forhandlere online, da jeg som sagt gik i stå. Særligt på tapeterne er der gode muligheder, da jeg har fundet ud af at de mest populære tapeter kommer fra de andre leverandører.
Der er flere spor man kan vælge at køre i når det kommer til produkter:
1 - Gør produkterne på lageret salgsbare igen
De fleste af produkterne på lageret ligger i shoppen, men er sat som “ikke på lager” da jeg ikke har haft mulighed for at sende dem afsted. Det er de produkter der ellers har solgt bedst.
2 - Tilføj produkterne fra de 5 andre leverandører af tapet.
De har nogle rigtig flotte tapeter som folk efterspørger, men jeg har ikke fået dem online. 3-4 af dem tilbyder dropshipping direkte til kunden, den sidste skal man bestille ordren hjem til sig selv og sætte egen pakkelabel på.
3 - Tilføje flere akustikprodukter.
Jeg nåede at sælge nolge akustikprodutker inden lageret blev lukket ned, og det er min oplevelse at der er god efterspørgsel på dem vi kan skaffe. Særligt virksomhedsordrer, der nemt kan være store.
Her er der en aftale med en dansk leverandør af luksus-akustikprodukter, hvor man virkelig kan rykke nogle ordrer igennem, hvis man finder den rigtige vinkel. De tilbyder dropshipping.
Samt kontakt til en fabrik i polen der laver mange forskellige gode akustikprodukter, men som ikke tilbyder dropshipping. Kontakt til leverandør af billigere aktustikpaneler kan også skaffes, hvis man vil have både luksus- og mere betalelige produkter.
4 - Gøre mere ud af salg af plakater
Plakaterne har solgt fint gennem tiden, og der er virkelig mange produkter man kan udvide med. Kontakt til en tysk producent som ikke dropshipper.
Kontakt til en dansk print-on-demand-leverandør kan også fremskaffes hvis man vil sælge egne designs.
5 - Tilføje maling, stuk og lign. produkter
Nogle af de eksisterende leverandører af tapet tilbyder også maling og stuk, hvilket shoppen også tidligere har solgt. Her er et helt nyt marked med masser af potentiale og produktgrupper
6 - Tilføje mere inden for interiør
Den tidligere ejere eksperimenterede med at tilføje flere forskellige ting inden for interiør, hvilket der også var salg i. F.eks. amagehylder, knagerækker mm.
Ingen leverandørkontakt her, men hvis du selv har aftaler, er det en god platform.
Ift. marketing er der også flere ting man kan gøre, også hvis man nøjes med nuværende produktsortiment:
1 - Begynde at bruge Google Adwords. Lige nu annonceres der kun på Nicetapet brandet
2 - Begynde at bruge anden form for annoncering, Retargeting, Nyhedsbreve, Facebook, Instagram mm
3 - Gøre aktivt brug af de sociale profiler. Nicetapet har 3.647 følgere på Instagram og 2.300 på Facebook. Instagram må være oplagt til den slags.
4 - Arbejde mere målrettet med SEO
5 - Arbejde mere målrettet mod erhverv.
Mange af dem der køber fototapeter har været foreninger, skoler og lign., hvor man helt sikkert kunne gøre mere for at målrette mod dem.
6 - Samarbejde med influencere inden for indretningsnichen, fx. sponsorere tapet.
7 - Lave how to guides. Der vil være meget branding og salg i at vise f.eks. hvordan man opsætter tapet, hvordan man bruger klæbefolie osv.
Ideel køber
Det er ikke nødvendigt at vide nogte om tapet i forvejen, det tager ikke lang tid at lære hvad man skal vide om produktet.
Det vil være en fordel, men ikke et krav, hvis man har mulighed for at have lager til nogle af produkterne.
Både pga. større avancer, mulighed for flere produkter, og fordi kunderne en gang imellem efterspørger detaljer om specifikke tapeter. Her er det nemmere at svare ordentligt på spørgsmål om farver og struktur, hvis man kan slå op i tapetbogen og evt. sende en tapetprøve til kunden.
Derudover er der ikke så mange krav andet end at man gider gøre en indsats - det er en gammel shop, så der er løbende besøgende fra Google, både nye, genkøbere, og folk der kommer via word-of-mouth.
Der mangler bare en til at tage sig af shoppen, levere god kundeservice, og få flere produkter på.
Shoppen vil derfor passe godt både til dem der har en eksisterende shop med etablerede processer og gerne vil udvide, og dem der starter for første gang og kommer med iver og energi.
Opstartshjælp
Jeg vil selvfølgelig være til rådighed for spørgsmål omkring shopify, produkter, ideer til strategi og lign, men jeg forventer ikke at der er behov for den store opstartshjælp.
Det hele er nemlig meget lige til og giver sig selv, det skal egentlig bare gøres.
Få hjælp af en virksomhedsmægler