Mywindowfood ApS (Webshop) - Dyrk urter og grøntsager i din vindueskarm på abonnement (FLYTBAR virksomhed)

Ansatte
Ikke oplyst
Flytbarhed
Kan flyttes
Gå til hjemmesiden Shopsystem: Shopify
Gem annonce
Skalerbart og unikt produkt, der taler ind i grøn selvforsyning og bæredygtighed klar til vækstrejse

OBS: Udbudspris var 350.000 kr. og er løbende sat ned. 01.12.22 blev den sat ned med 100.000 kr. til nuværende pris, og vi har herefter oplevet stor aktivitet, og er pt. i dialog med flere.

Hvad er mywindowfood?
Mywindowfood sælger produkter med det formål at gøre det nemt for alle at dyrke frø og grøntsager i sin vindueskarm, uanset om man bor i lejlighed eller hus. Der sælges til forbrugere via webshop og som firmagave direkte til virksomheder.

Vi har selv udviklet vores kerneprodukt, en sammenfoldelig Plant Box, du kan købe på abonnement eller enkeltkøb leveret i din postkasse hver måned.
De fleste er ikke klar over, at man kan dyrke adskillige grøntsager og krydderurter året rundt i sine vinduer, da der er tilpas med sol og varme, der skal til for at gro. I vores koncept har vi gjort det nemt for kunden, der modtager frø, der passer til årstiden, og i vores Plant Box får de alt de skal bruge for at komme i gang. Vi sender kun det der er brug for, så der er intet spild i processen for kunden. Kunden slipper desuden for at sætte sig ind i, hvilke frø, der skal sås hvornår på året.

Vi har 100% selv designet og fået produceres produktet. Se kort video om hvordan produktet samles her: https://dk.mywindowfood.com/pages/how-it-works

Hvorfor købe virksomheden?
mywindowfood besidder et stort uforløst potentiale, og vi mener der er god chance for at øge virksomhedens værdi hurtigt ved at investere i salgsaktiviter, da dette område er blevet nedprioriteret. Selve produktudviklingen har fyldt mest indtil nu, og ved investering i salgskampagner (online) er der god chance for at sælge virksomheden videre om 3-5 år med god profit eller drive den yderligere videre.

Ved køb af mywindowfood får man et skalerbart og sjovt produktkoncept, der tapper ind i tidens trends med selvforsyning, bæredygtighed og grøn tankegang. Hjemmesiden er bygget i Shopify, så det er nemt at ændre indhold indholdet, når man overtager virksomheden. Desuden har vi dokumenterede kundecases, der viser potentialet i skalerbarhed.

Potentialet i mywindowfood skal ikke baseres på nuværende salgstal, da vi som nævnt ikke har investeret i salgsaktiviteter og kampagner. Alligevel solgte vi sidste år omkring 1.000 Plant Boxes.

For at forstå potentialet skal der kigges på de få kampagner, og gode kunde cases vi har. En seriøs ny ejer vil kunne sætte skub i salget hurtigt og øge virksomheden værdi markant hurtigt. Det kræver tid og erfaring, og tid har vi ikke haft pga. fuldtidsjobs ved siden af mywindowfood (se afsnit om hvorfor vi sælger)

Firmagave segmentet er attraktivt, da du sælger i store volumer til høj værdi og nem ordrehåndtering. Næste skridt er oplagt målrettede kampagner Linkedin mm. eller få produktet ud til store webshopejere (online gavebutikker, blomsterbutikker, firmagave webshops, indretningsbutikker osv.). De virksomheder vi har solgt til at være meget begejstrede for produktet.

Webshoppen er bygget på Shopify og back-enden er klar til skalerbarhed. Hjemmesiden har allerede både dansk og engelsk sprog på alt indhold. Back-end er sat op, så det er nemt at tilføje andre sprog.

Hvorfor sælges virksomheden?
Se afsnit om virksomhedens historie. Vi er to personer, der startede virksomheden i 2018, og har kørt den siden ved siden af to fuldtidsstillinger. År 1 brugte vi meget tid på virksomheden, men herefter flyttede den ene part, og vi bor nu med stor afstand til hinanden. Dette i kombination med, at den ene part fik børn har vi valgt at indstille alt proaktiv salgsaktivitet herefter, og vi har reelt blot håndteret ordre, der kommer ind via Google søgning. Nul kroner i markedsføringsbudget. Dette har selvfølgelig haft stor påvirkning på salget, da vi har sagt nej til mange henvendelser om samarbejde.

Vi er nu kommet til konklusionen, at den store geografisk afstand mellem os gør, at samarbejdet aldrig bliver det vi oprindeligt havde ønsket os. Vi ønsker at sælge 100% af virksomheden. Virksomheden kan nemt flyttes.

Økonomiske nøgletal

Som nævnt i beskrivelsen har vi ikke investeret i salgsaktiviteter, og kun håndteret ordre fra Google som selv har fundet os både til private og som firmagave. Det afspejler sig i omsætning og resultat, men også i salgsprisen på virksomheden. Nedenfor 2021 tal. I videre dialog har ekstern revisor udarbejdet regnskaber fra 2018-2021.

2021
Nettoomsætning 78 tDKK
Resultat før skat 32 tDKK
Resultat efter skat 25 tDKK

Regnskab

  • Omsætning:78.000 DKK
  • Ebitda: 33.000 DKK
  • Resultat før skat: 32.000 DKK
  • Balancesum: 161.872 DKK
  • Afkastningsgrad

  • Overskudsgrad

Produktet

Vores Plant Box indeholder alle de nødvendige ting, der er nødvendige for at dyrke planter i din vindueskarm samt tips til, hvordan du passer på planten gennem hele dens levetid.
Vi leverer jord af høj kvalitet med alle de rigtige mineraler til at få planter til at vokse, og jorden har en høj ydeevne, når det kommer til at modstå fugt, hvilket sænker behovet for at vande planten.
Hver måned modtager kunden en ny Plant Box med grøntsags- eller urtefrø, der passer til årstiden. I efterårssæsonen vil kunden typisk modtage urtefrø, der kan vokse med begrænset sol. I løbet af foråret og sommeren får kunden grøntsagsfrø, så kunden kan dyrke tomater, chili, ærter, basilikum.

Hver Plant Box indeholder:
• Nye frø hver måned
• Potte i nordisk design inkl. plantepose
• Bæredygtigt jordbriketter (vækstmedium)
• Etiketmarkør og ske for at røre jorden
• How-to-guide

Plant Boxes er designet til at passe i alle postkasser, så kunden slipper for at skulle på posthuset hver måned. Se mere på vores hjemmeside www.mywindowfood.dk
Vi køber jordbriketter via en virksomhed inden for EU med alle nødvendige certifikater. Jorden er at foretrække fremfor konventionel pottemuld. Jorden i vores Plant Box er lavet ved at blande grundigt vasket kokosrester med en bæredygtig gødning, hvorefter det komprimeres til en tablet under højt tryk. Når kunden tilsætter vand vil tabletten svulme op igen op til 8 gange dens volumen. På grund af sin struktur er det en luftig pottejord med gode betingelser for vækst. Den absorberer vand hurtigt og holder på vandet længe, selv efter en lang periode med dehydrering ift. normal pottemuld.
Jorden er desuden mere bæredygtigt, da den er lavet af kokosrester, som frigives som en rest under forarbejdning af kokosbark. Dette efterlader intet økologisk fodaftryk, i modsætning til udvindingen af de grundlæggende komponenter i de fleste pottejorde.

Udviklingsområder for virksomheden?
Der er mange lavt hængende frugter, når nogen skal arbejde fuldtid med at optimere og udvikle forretningen. Dette blot en håndfuld idéer til inspiration:

• Udvikle indhold til abonnementsprogrammet, så kunden modtager mere end blot produktet på månedsbasis. Dette kunne f.eks. være:
• opskrifter via mail på ting, du skal bruge dine krydderurter eller grøntsager til
• App om hvornår du skal vande planter
• Inspiration og tips til dyrkning mm. I dag får kunden ”blot” produktet hver måned.
• Få Plant Box på "virksomhedsgavesider" eller "blomsterbutikker" for at få skala og skubbe store ordrer
• Design "Familieplantekasse" med 2-3 plantekasser og sjove ting inkl. enkle opskrifter til børn/familieaktivitet
• Udvikle nye produkter (mere premium potter osv..)
• Sælg tilbehør via hjemmesiden f.eks. vandkande, jordborde, små plantesakse mm.
• Forenkle værdikæde
• Byg Instagram-fællesskabet. Indhold er fantastisk til SoMe.
• PR arbejde mod presse, magasiner osv.. Blogindhold til hjemmesiden (SEO)

Markedsføringskanaler

100% via Google eller referencer fra tidligere kunder. Vi har kun i år 1 (2018/19) investeret i online kampagner (se årsag under hvorfor vi sælger). Vi mener der er stort potentiale i netop Facebook, Instagram og for firmagaver (linkedIn) annoncering eller salg via tredje part virksomhed (firmagave-, Blomster webshops osv.).

Omkostninger

Virksomheden er drevet ved siden af vores fuldtidsarbejde og lager opbevaret privat. Detaljeret gennemgang af udgifter til fremstilling af produkt oplyses ved videre dialog

Shopsystem

Varelager på 36.000 kr. inkluderet i prisen Sælger tilbyder at få varelager med som en del af udbudsprisen.
Inventar på 5.000 kr. inkluderet i prisen Sælger tilbyder at få inventar med som en del af udbudsprisen

Virksomhedens historie

Vi er to personer, der startede virksomheden tilbage i 2018. Vi har en baggrund som hhv. arkitekt og som kommerciel strategikonsulent. Vi har sammen udviklet produktet og opsat hjemmesiden mm. ved siden af vores to fuldtidsstillinger. Det første år brugte vi meget tid på virksomheden, men herefter flyttede den ene part, og vi bor nu med stor afstand til hinanden. Dette i kombination med, at den ene part fik børn har vi valgt at indstille alt proaktiv salgsaktivitet herefter, da tiden ikke tillod det. Dette har selvfølgelig haft stor påvirkning på salget.

Vi er nu kommet til konklusionen, at den store geografisk afstand mellem os gør, at samarbejdet aldrig bliver det vi oprindeligt havde ønsket os. Vi ønsker derfor at sælge virksomheden til en virksomhed/eller en person(er), der kan forløse virksomhedens fulde potentiale. Vi ønsker at sælge 100% af virksomheden. Virksomheden er flytbar, da vi kun har et lager som kan flyttes nemt.

Strategi

mywindowfood sælger via to salgskanaler:

1) Webshop til B2C
2) B2B som firmagave.

B2B firmagave potentiale
Vi har solgt vores Plant Box som firmagave til flere virksomheder. Både små og store. Det er en sjov og anderledes gave, og man kan sammenligne mellem kollegaer, og dele billeder om hvem, der er gode til at få planterne til at gro i ens hjem.

Denne salgskanal er attraktiv, fordi du typisk sælger mellem 50-1000 kasser i én forsendelse, hvilket sikrer lav fragtomkostning og nem ordrehåndtering. Vi mener, at online targeted kampagner på LinkedIn og Google SEO har et enormt potentiale over for B2B-kunder, og et større firmagave salg til en dansk C25-virksomhed sidste år beviser dette.

Forbruger potentiale
Plant Box konceptet er oplagt til SoMe-kampagner. Der er stor engagement på kampagner, hvor folk tagger hinanden i vores opslag. Vi kan dele kampagnedata til en potentiel køber. Vi har som nævnt investeret meget lidt i dette område indtil nu, så der ligger et oplagt potentiale at adressere her.

Abonnementsformen er nytænkende, hvor du som abonnent vil modtage en Plant Box hver måned med ny frøtype hver måned. Vi har, qua lav annoncering, haft relativt få abonnenter, men dem vi har haft forbliver abonnent i lang tid.

Baseret på vores kundefeedback kan især familier med børn godt lide konceptet, da børn finder det sjovt at se planterne vokse og f.eks. have ansvar for at vande planterne. At udvikle et familiekoncept og produktpakke med opskrifter, tegnesæt, plantekasser osv. tror vi har meget potentiale.

Andre vinkler mod forbrugerne kan være den positive effekt mod at sænke stress. Det er bevist, at pleje, klipning og vanding af planter forebygger stress, og er en fantastisk ting, du kan få ind i dine daglige rutiner.

Vi får desuden jævnligt kontakt fra f.eks. Aarhus Foodfestival, magasiner osv. ifm. samarbejder, men vi har ikke haft tid til at følge op på det.

Ideel køber

Den oplagte næste ejer kunne være en virksomhed, der allerede ejer og driver adskillige webshops, der kan skalere mywindowfood og investere i kampagner for at fange potentialet. En virksomhed, der allerede har stor erfaring med fragt, opbevaring, SoMe, SEO, kampagner mm.
Vi har som nævnt investeret begrænset i bl.a. SoMe, Google Adwords osv. Men produktet er så oplagt til dette, som vi aldrig er kommet i gang med.

Den kommende ejer kan også være en person(er), som ønsker at blive iværksætter, men ønsker at komme hurtigt i gang og skære de tidlige tidskrævende produktudviklings aktiviteter, bygge hjemmeside osv. fra.
Her får du en flot webshop via Shopify og et godt produkt til en overkommelig pris.
Der eksisterer en masse indhold (billeder, videoer osv.) klar til kampagner, så du hurtigt kan sætte skub i salget.

Opstartshjælp

Vi står selvfølgelig til rådighed efter salg til at svare på spørgsmål og generelt være behjælpelig.

Offentlige spørgsmål

Der er indtil videre ikke skrevet nogle offentlige beskeder. Du kan blive den første...

Det er anonymt at stille et offentligt spørgsmål og bliver først offentligt efter godkendelse og svar af sælger
Brug for rådgivning omkring køb eller salg af virksomhed?
Få hjælp af en virksomhedsmægler

Ekstra information

Visninger:
1743

Sælger kontaktet:
15

Følger annoncen:
12

Annonce id-nummer:
34992

Årsag til salg:
Andet

Annonce oprettet den:
06-05-2022
Udbudspris 75.000 DKK