Veletableret webshop med udviklingspotentiale - Omsætning (Ekskl. moms): 109.861,86 kr.
Uglen i Mosen er en veletableret webshop, som blev startet i 2014. Der er en pæn omsætning, som er opnået uden de store markedsføringsudgifter.
Uglen i mosen har en række unikke produkter, som ikke føres af andre webshops eller fysiske butikker.
Der er en stor kreds af faste kunder, samtidig med en pæn omsætning fra engangskøbere.
Webshoppen har været drevet af en enkelt person på forholdsvis få timer om ugen. Den kan derfor køres som et fritidsprojekt uden de store investeringer.
Webshoppen ligger højt på organiske søgninger, uden markedsføringsbudget.
Dermed er er også gode muligheder for en større omsætning gennem aktiv markedsføring.
Økonomiske nøgletal
Regnskabstal fra Dinero regnskabssystemet for 2020.
Omsætning (Ekskl. moms): 109.861,86 kr.
Resultat (Ekskl. moms), efter lønudbetaling: 3.703,92 kr.
Dækningsbidrag: 48.747,46 kr.
Dækningsgrad: 79,69%
Overskudsgrad: 57,42% kr.
Virksomhedens driftsrentabilitet (EBITDA): 5.401,68 kr.
Balancesum - totale aktiver: 140.842,68 kr.
Produktet
Vi startede webshoppen i 2014, mest med sjove ugleting, i dag har vi udvidet med rigtig mange ting med katte, og mange andre sjove ting.
Vi handler med enkle, sjove, unikke ting indenfor smykker, tørklæder, strømper, kunsthåndværk, billeder, tasker, wallstickers og ting til kreative sysler, især knapper og stencils – til gode priser og i god kvalitet.
Vi går ikke efter, at sælge det alle de andre handler med, men prøver at finde de lidt mere sjove, unikke ting, med og uden ugler og katte.
Vi har ikke kæmpe partier af de forskellige varer, og mange af tingene findes ikke i andre butikker i Danmark.
Vores varer importeres fra især Kina, men også fra Europa.
Webshopplatformen er leveret af Smartweb.dk. Smartweb gør det muligt at køre webshoppen på et lille budget, men har også en lang række tilkøbsmuligheder, som kan øge omsætningen.
Markedsføringskanaler
Virksomheden har egen hjemmeside, som er søgemaskineoptimeret (SEO)
Markedsføring er primært gennem de sociale medier, idet der ikke anvendes de store beløb på markedsføring.
Der rådes over en Google Adwords konto, som ikke anvendes aktivt for nuværende.
Virksomheden har profiler på Facebook, Instagram, twitter, Flickr og Pinterest, samt en konto på TrustPilot.
Omkostninger
Lønomkostninger, virksomheden har en ansat, men kan køres uden ansatte: 23.940,60 kr.
Vareforbrug: 31.351,20 kr.
Fragt med moms: 24.063,20 kr.
Varelagerregulering; 5.700,00 kr.
Erhvervsforsikringer: 4.068,55 kr.
Kontorartikler og tryksager: 116,00 kr.
Telefoni: 838,40 kr.
Regnskabsprogram (Dinero): 348,00 kr.
Internet og webhotel; 9.544,28 kr.
Betalingsløsning: 888,00 kr.
Diverse inkl. moms: 134,00 kr.
Småanskaffelser (straksafskrivning): 1.697,76 kr.
Aktiver
Virksomheden drives i privat hjem i et værelse, som fungerer som både kontor og lager.
Inventaret består primært af et antal hylder, samt papkasser, plastposer m.m. til opbevaring af varer.
Virksomheden råder også over diverse emballage m.m. til forsendelse i from af papkasser, bobleplast og labels.
Labelprinter og mobiltelefon med abonnement kan evt. overdrages ved salg af virksomheden .
Varebeholdning: Ca. 80.000 kr.
Pris for oprettelse af webshoppen: Ca. 25.000 kr.
Virksomhedens historie
Firmaet blev startet af min hustru Erna og mig selv. Erna har i mange år lavet en del kunsthåndværk af uld, mest ugler i alle mulige udgaver. Ugle ideen ligger en del år tilbage. Da vi bor i et moseområde, har vi snakket om, at hvis vi skulle starte firma, skulle det hedde ”ugler i mosen”.
Udtrykket er kendt for, at betyde der er fare på færde, eller at noget afviger fra det normale, men uglen har jo også ry for at være et klogt dyr, og er symbol på klogskab. Uglen var Athenes hellige fugl, og Athene var klogskabens gudinde, men også håndværkets gudinde.
Så pludselig blev ide til handling, og det hele hænger sammen.
Vi står gerne ved, at afvige fra det normale, men der er ikke fare på færde. Vi håber derimod, at kunne bringe alle vore kunder både visdom og ting der er lidt anderledes, oplevelser man gerne må lægge mærke til.
Det vigtigste for os, er at levere en spændende og god vare, til en god pris, med en super god kundebetjening. Vi vil gerne adskille os fra alle de store butikker, så vi håber kunderne får oplevelsen af, at handle med Erna og ikke med en kæmpe maskine. Vi forhandler mange sjove, unikke, anderledes ting, der ikke findes i andre butikker.
Ideen bag webshoppen var at sælge alt hvad der kan fås med ugler på. Vi startede med wallstickers, tasker, tørklæder, smykker og alt andet der kan fås med ugler og uden ugler.
Efterfølgende begyndte vi at forhandle mange forskellige katteting i de forskellige kategorier, vi har et større udvalg af stickers, memoblokke, strømper og billeder til væggen. Blandt andet motiver fra Anni Gamborg, NørgaardNørgaard, og Uglen i mosens egne uglebilleder.
Derudover har vi også rigtig mange forskellige sjove ting til kreative sysler. Eksempelvis har vi over 400 forskellige knapper, over 200 forskellige stencils, og et stort udvalg af symærker, bånd, træ -hjerter, -stjerner og andre træ figurer, stof hjerter og meget mere.
Varerne er for en lille del Ernas eget kunsthåndværk, men størstedelen af varerne vi køber hos troværdige leverandører i Danmark og udlandet, men tiden og kundernes efterspørgsel afgør hvor vi bevæger os henad. Vores priser er gode, da vi selv køber varerne direkte hos producenten. Vi forsøger i videst muligt omfang at finde spændende, og helst lidt anderledes varer. Derfor har vi heller ikke kæmpe partier af de forskellige varer, og mange af tingene findes ikke i andre butikker i Danmark. Alle vore produkter, er noget vi selv udvælger fra mange forskellige leverandører.
Vi arbejder hele tiden med sortimentet, og der tilføres jævnligt nye varer, således der altid er nye og forhåbentlig spændende varer.
Markedet
En stor del af vores varesortiment er produkter til forskellige former for kreative aktiviteter. Det er et marked som er i stærk vækst generelt. Salget af smykker er også et voksende marked, hvor vi også har et stort udvalg.
Svagheder/udfordringer
På nogle af vore produkter, særligt wallstickers og almindelige plakater og posters er der mange konkurrenter. Vi har også et udvalg af tasker som er svære at afsætte. Her kan afsætningen muligvis øges ved en højere grad af markedsføring. Alternativt kan det overvejes at ophøre med at sælge de pågældende varegrupper, idet der umiddelbart skal bruges meget markedsføring på at komme til at ligge højt i internetsøgningerne.
Stærke sider
Flere af vores produkter, herunder stencils, skabeloner, smykker med kemiske tegn, er vi de eneste der forhandler. Vi har brugt en del energi på at ændre retning generelt, således vi i højere og højere grad har unikke produkter.
Vi har generelt gode anmeldelser og bliver meget ofte rost for vores gode kundeservice.
Ideel køber
Den ideelle køber er en der ønsker at overtage en veletableret virksomhed og slippe for det hårde arbejde med at introducerer produkterne til markedet og opbygge it-platformen. Alt dette er på plads i dag og webshoppen vil dermed give salg fra første dag. En kreativt indstillet køber vil med den rette indsats kunne få meget ud af webshoppen.
Den perfekte køber kan derfor være en der ønsker at koncentrere sig om indkøb af de rigtige varer til webshoppen, marketing og se webshoppen vækste. Køberen kan også være en, der ønsker en sidebeskæftigelse ved siden af det faste arbejde.
Opstartshjælp
Vi har været rigtigt glade for at drive virksomheden og synes vi har fået opbygget en velfungerende webshop. Vi håber derfor at virksomheden kan fortsætte under en ny ejer. Vi vil være behjælpelige med at vejlede til driften og hvordan alle systemerne fungerer. Dette kan være i en periode online efter eventuelt fysisk overdragelsesmøde.
Få hjælp af en virksomhedsmægler