Virksomheden er solgt

Denne virksomhed er blevet solgt og du kan derfor ikke kontakte den længere.

Sidste udbudspris var 45.000 DKK

Niche webshop med plantebaserede fødevarer til gravide & småbørn - Plantebaby.dk

Ansatte
Ikke oplyst
Flytbarhed
Ikke flytbar
Gem annonce
En webshop med plantebaserede fødevarer målrettet gravide, småbørn og forældre.

Webshoppen fører en række unikke produkter med stigende efterspørgsel. En oplagt mulighed for dig, der allerede har erfaring med at drive webshop og gerne vil udvide til et lovende nyt segment i vækst.

Webshoppen kommer med en stor kundedatabase, en stor tillid fra kunderne, samt gode ratings på Trustpilot. Der har været et godt konsistent ordreflow, som dog har været i bero, i løbet af coronakrisen. Siden har en stærk SEO-profil og får ydermere kundehenvisninger fra en række større NGO'er. Der er stadig store potentialer i webshoppens sociale medier, samt uudnyttede markedsføringskanaler.

Webshoppen sælges som et aktiv.

Økonomiske nøgletal

Webshoppen omsatte i 2019 for 116.449,85kr.

Webshoppen har i virksomhedens levetid været i fortsat vækst, grundet større efterspørgsel.

Webshoppen har ikke genereret overskud, primært grundet importafgifter af kosttilskud til Fødevarestyrelsen.

Skattestyrelsen giver tilskud til salg af modermælkserstatning (delvis momsrefusion), hvilket kan være en god bonus for forretningen.

Overskud før skat: 0 DKK

Produktet

Webshoppen har primært solgt produkter indenfor fødevarekategorien - modermælkserstatning, kosttilskud og bøger. Som den eneste i Danmark har webshoppen specifikt solgt sojabaseret modermælkserstatning, samt en række veganske kosttilskud og udbudt bøger og pjecer med vejledning til vegetarisk og vegansk levevis, for gravide og småbørn.

Hjemmesiden har et lækkert logo og derudover giver hjemmesiden også en række henvisninger til anden relevant litteratur og materiale, for vegetarer og veganere.

Markedsføringskanaler

Vi får henvisninger fra de største vegetariske/veganske organisationer og profiler (Dansk Vegetarisk Forening, Anima, Klinisk Diætist Maria Felding), samt nævnt i disses foredrag om vegansk børneernæring. Vi har en rabataftale med Dansk Vegetarisk Forening og bliver i denne forbindelse nævnt i deres trykte medlemsblad og nyhedsbrev. Webshoppen bliver også nævnt i relevante podcasts om vegansk børneernæring.

Ca. 25% af omsætningen i 2019 kom via søgning. - Nr 1 på Google ved "vegansk modermælkserstatning", Nr 1 på Google ved "plantebaseret baby", Nr 3 på Google ved "vegansk baby".

Vi har i virksomhedens levetid brugt 0kr(!) på annoncer og markedsføring, så der er et stort uudnyttet potentiale.

Omkostninger

Der er en række mindre faste omkostninger i forbindelse med at drive Fødevarevirksomhed (i dette tilfælde en detailhandel-webshop). Såfremt den årlige fødevare-omsætning overstiger 50.000kr, skal der betales importafgift på ca. 11.500kr på en række af de kosttilskud der sælges på webshoppen.

Derudover er der dog ingen større omkostninger, end de sædvanlige ved at drive webshop (Shopify abonnement, betalingsgebyrer, bogføring og diverse automationer, indkøb, samt evt. husleje og varelager).

Shopsystem

Aktiver

Der er et lille varelager.

Varelager på 3.000 kr. inkluderet i prisen Sælger tilbyder at få varelager med som en del af udbudsprisen.

Virksomhedens historie

I Juni 2018 anerkendte Sundhedsstyrelsen, at børn kan opfostres på vegansk kost, såfremt en række budskaber følges. Kort efter blev idéen om plantebaby.dk til, for at gøre det nemmere for vegetariske og veganske forældre, at opfostre deres børn.

Der blev hurtigt taget kontakt til Dansk Vegetarisk Forening, samt relevante kliniske diætister, for at afsøge mulighederne og lovgrundlaget, for at etablere en sådan forretning.

D.1 Januar 2019 åbnede Plantebaby.dk og har siden, som de eneste i Danmark, solgt unikke veganske og vegetariske produkter til en niche af vegetarer og veganere. Vi holdt først til hos konceptbutikken "Earthlete" på Ryesgade 5 på Nørrebro, men rykkede senere til Sortedam Dossering 55, hvor webshoppen fik lejet en kontorplads hos Dansk Vegetarisk Forening.

Det har været spændende og enormt lærerigt at drive virksomheden, men grundet studier, har jeg som virksomhedens ejer måtte sande, at jeg ikke har tiden til at drive foretagendet, selvom sagen står mit hjerte nært. Jeg håber også, at den rette arvtager til webshoppen vil have en tilstrækkelig viden, eller erfaring om småbørn og gravide, som fint ville kunne supplere de kundehenvendelser, der nu og da vil komme.

Markedet

Markedet for plantebaserede fødevarer er i kraftig vækst - og bæredygtige fødevarer generelt ser stadigt større interesse fra forbrugere.

Ifølge plantbasedfoods.org, har det samlede marked for plantebaserede produkter steget med 11% det seneste år.
Kunderne viser også større betalingsvillighed - de plantebaserede fødevareforbrugere forbruger for 61% mere, end traditionelle fødevareforbrugere.

Ifølge Dansk Vegetarisk Forening, fandtes der i 2017, ca 35.000 veganske voksne i Danmark (antallet er antagelivis steget betragteligt siden da). Antager vi at denne gruppe har samme proportionale alders- og kønsdistribution som den brede befolkning, vil der være 886 babyer mellem 0 og 1 år, men siden kvinder i 20'erne generelt er overrepræsenterede blandt veganere, runder vi antallet op til 1000 babyer - der altså er markedsgrundlaget for veganske babyer. Dertil skal lægges vegetarerne, samt allergikerne, hvilket gør tallet en hel del større.

Svagheder/udfordringer

Vi har endnu ikke indgået faste leverandøraftaler.

Stærke sider

Plantebaby.dk er medlem af Plantebranchen - brancheforeningen for plantebaserede fødevarer - der er et stærkt fagligt netværk, der bidrager til viden, juridisk bistand og lobbyarbejde.

Fortsat eneste forhandler af en række produkter, samt tæt samarbejde med relevante NGO'er og sundhedsprofessionelle.

Virksomheden har et kæmpe kendskab blandt sin kundegruppe.

Vision

Visionen er at gøre plantebaby.dk til et samlet videnscenter, samt have det bredeste og bedste produktsortiment, til den voksende andel af vegetarer og veganere og deres børn.

Ideel køber

Den ideelle køber har erfaring fra fødevarebranchen eller detailhandlen, og måske også erfaring med at drive webshop. Og så skal køberen også have sympati for kundesegmentets værdier og holdninger, eller endnu bedre, måske selv være vegetar eller veganer.

Den tid køberen vil lægge i projektet, afhænger af ambitionerne. Det er ikke et fuldtidsprojekt endnu, måske et lille deltidsprojekt med store potentialer.

Opstartshjælp

Jeg sætter naturligvis timer af, til at sætte køber grundigt ind i alle webshoppens facetter. Jeg står derudover til rådighed på telefon og e-mail de første par måneder efter købet. Forventningsafstemning mv. foretages ved køb.

Offentlige spørgsmål

Denne annonce er inaktiv...

Brug for rådgivning omkring køb eller salg af virksomhed?
Få hjælp af en virksomhedsmægler

Ekstra information

Visninger:
573

Sælger kontaktet:
0

Følger annoncen:
3

Annonce id-nummer:
32517

Årsag til salg:
Andet

Annonce oprettet den:
17-04-2020
Udbudspris 45.000 DKK