Online vin og deli butik til salg
Her har du muligheden for at være vinhandler uden at skulle starte helt fra bunden. Spændende lille nichebutik med god fast kundekreds. Fin tilstedeværelse på sociale medier samt følgere via nyhedsbrev. Nem at bygge videre på og justere til din drømme indenfor vin og delikatesser. Egne kontakter til vingårde på udvalgte nichemarkeder.
Kan også nemt kombineres med en fysisk butik eller dørsalg. Vores webshop kan udbygges nemt, og vi har også godkendelser hos fødevarestyrelsen og miljøstyrelsen angående fødevarer og emballage. Haugaard Vin er også godkendt til både import og eksport af vin. Tillige finder du en pakke med systemer til ordrehåndtering, bogholderi, betalingsgateways etc.
Vi kan også integreres med en eksisterende butik.
Hjælp og rådgivning tilbydes gratis i opstart.
Regnskab
Hent regnskab2021 | Hent regnskab2020 | Hent regnskab2019 | |
---|---|---|---|
Omsætning | 1,481,027 DKK | 936,537 DKK | 645,235 DKK |
Bruttofortjeneste | - | - | - |
Resultat før skat | 124,263 DKK | 28,417 DKK | -60,201 DKK |
Årets resultat | 96,925 DKK | 22,165 DKK | -47,001 DKK |
Egenkapital | 230,541 DKK | 136,733 DKK | 61,981 DKK |
Balance | 597,795 DKK | 432,466 DKK | 322,369 DKK |
Afkastningsgrad
Soliditetsgrad
Likviditetsgrad
Økonomiske nøgletal
Omsætning 2024: 451.000 kr. = Online 185k, direkte fakturasalg 129k, dørsalg 124k.
Omsætning 2024 - 1.1.-9.5.24: 131.000 kr. = Online 70k, direkte fakturasalg 19k, dørsalg 42k. I Hundested.
Omsætning 2025 - 1.1.-9.5.25 149.000 kr. = Online 90k, direkte fakturasalg 59k, dørsalg 0 kr. I København.
Hele 2025 kan godt komme over 500.000 kr. ved nyindkøb af vin og deli.
Dækningsgrad 2024 = 31,8% Overskudsgrad 2024 = 2,3% og Lønninger 14,4k + kilometerpenge.
Dækningsgrad 2025YTD = 23,7% Overskudsgrad 2024 = 4,8% og Lønninger 1,8k + kilometerpenge.
2024 var præget af ændret aktivitet som følge af flytning af lager og med lagersalg i denne sammenhæng og 2025 er præget af reduktion af lager, og derfor nu af mindre vareudbud. 2025 er lønninger sat til 0, men CEO får stadig betalt internet og telefon. Salget i 2025 viser pæn fremgang og nye kunder er kommet til. Især indenfor de 3 nichemarkeder. Delikatesser er faset ud i 2025, men kan hurtigt kan indføres og udgjorde tidligere over 20% af omsætning.
Haugaard Vin er et Anpartsselskab med en egenkapital på ca. 225.000 kr. Aktiviteten kan sælges med ApS eller ud af ApS afhængig af købers behov. Uudnyttet skattemæssigt underskud på 52.700 kr.
Produktet
Haugaard Vin har siden 2017 har drevet online vinhandel. Vi specialiserer os i kvalitetsvine fra store vinregioner i Europa, de Oversøiske og de Antikke vinregioner. Vores niche er fremragende vine fra Israel, Canada og England.
Vi blev etableret i 2017, hvor vi også havde fysisk butik i Hundested, og et bredere sortiment af vine samt mange delikatesser såsom chokolade, fransk paté, anderiletter, lakrids, gavekure etc. og et godt lille udvalg af spiritus. I 2023 stoppede den fysiske butik, og i 2024 Haugaard Vin flyttede sit lager til København.
Vores mål er at gøre god og udsøgt vin fra nichemarkeder mere tilgængelig for et bredere publikum. Vores vine købes via egen import og fra samarbejde med kompetente vinfirmaer. Selvom vi er en lokal vinbutik i Danmark, er vi stadig glade for at betjene internationale kunder, og har solgt vin til mange lande. Mange kunder kommer for udvalgte gode nichevine, personlig betjening og til gaver.
Markedsføringskanaler
Vi markedsfører os via flere forskellge kanaler. Online, trykte medier og fysisk. På grund af transition det sidste år er markedsføring meget begrænset i trykte medier og med væsentlige færre omkostninger til google adwords.
Online benytter vi os af følgende medier.
Website www.haugaardvin.dk
Google browser profile 21 anmeldelser 4,9 stjerner
Bing browser profile
Affilialte marketing - stort antal op mod 100.
Facebook 670 følgere - 9 anmeldelser
Linkedin 192 følgere
Instagram 105 følgere
X (tidl. twitter) 27 følgere
Wine-searcher - En del udenlandske kunder kommet denne vej
Nyhedsbrev - 360 modtagere.
Online fora med fokus på vores nichemarkeder.
Omkostninger
Husleje 36.000 kr. årligt. 3 måneders opsigelse.
Løn 14.4k i 2024 + internet, PC og telefon. I 2025 er løn stoppet så nu betales kun internet, PC og telefon til CEO.
Forsikringer ca. 6.000 kr. årligt inklusiv på transport.
Andet ca. 33.000 kr. årligt.
Pt. ca. i alt 75.000 kr. årligt.
Shopsystem
Aktiver
Vi har lejet os ind hos en anden virksomhed i København SV. Vi har eget kontor, med adgang til fælles toilet og køkken. Hertil kommer ca. 35 kvm. lagerplads i separat bygning ca. 50m fra kontoret. Nemme forhold til parkering, afhentning og modtagelse af vin.
Vi har pakkebord, lækker kontor stol, 4 display vinreoler og diverse små ting herunder printer. Hævesænke skrivebord lånes af udlejer.
Virksomhedens historie
Haugaard Vin blev startet ud fra passionen at bringe kvalitetsvine og andre delikatesser til de som har brug for en god værtsgave eller gave til en god ven/veninde, til fødselsdage og til dem som sætter pris på god mad og et glas udsøgt vin til. Vores mål var at bringe gode vine og delikatesser, som man ikke lige finder i de fleste supermarkeder, herunder vine fra mindre familieejede vingårde, og udover de store klassiske vinlande også god vin fra nichemarkeder.
Vine typisk i prislejet fra 70-800 kr. Største salg er typisk på vine mellem 125 og 250 kr. Hurtigt fik vi en god position i at udforme lækre gavekurve, og i at kunne give en god og personlig rådgivning og betjening i valg af vin. Vi havde også stor succes ved at være med fra starten på de alkoholfrie produkter fra Copenhagen Sparkling Tea, der nu sælges på Michelin restauranter verden over.
Mens vi havde fysisk daglig butik fra 2017-2023 udgjorde online salget typisk ca. 20%, da vi prioriterede at være online fra starten, og vi fik hurtigt kunder på nettet i hele Danmark, og endda enkelte ordrer fra Europa og USA. Dette viste sig især at være godt da corona pandemien kom. På websiden havde vi ca. 400-500 varenumre i perioden 2021-2023, hvor den nuværende hovedejer, fik tildelt pension, og fra efteråret 2023 skiftedes strategi til onlinebutik med et dørsalg 3 timer om ugen hver fredag. I denne fase blev virksomheden mere hobbypræget med større vægt på nichevine og udfasning as spiritus, cider og øl. Antallet af varenumre blev reduceret til mellem 275-300.
I efteråret 2024 flyttede Haugaard Vin til København SV, hvor hovedejeren bor, og dørsalget om fredagen blev afviklet. Flytningen gav en del ekstraordinære omkostninger, men de er alle betalt nu. Virksomheden har i dag 2 store ejere med hhv. 62% og 23% altså tilsammen 85% af kapitalen - den ene er blevet pensionist, og den anden har fuldtidsarbejde ved siden af, og kan ikke drive forretningen til næste niveau. 9 andre ejere har tilsammen 15%. I dag udgør nichevinene fra Canada, Israel og England (Importeret selv) over 50% af salget og er støt stigende selv om der er uro i Mellemøsten. Kvalitetsvine fra det nordlige Grækenland har også svagt stigende salg selvom vi først begyndte på disse for ca. 15 måneder siden. Der er stadig en del gode vine i sortimentet fra de store europæiske vinlande som Frankrig, Italien, Spanien og Tyskland og fra USA, Australien og New Zealand. Gourmet te via egen import i 1 kg's poser har også et godt salg på mellem 75-200 kg te om året.
Som følge af at de 2 hovedejere ikke kan drive virksomheden videre, har vi valgt at starte en reduktion af vores varelager, og har nu kun ca. 180 varenumre tilbage.
Markedet
Danmark er kendetegnet ved et meget stort og diversificeret udvalg af vine og vi har op mod 2.000 vinfirmaer. De helt store supermarkeder, og de store uafhængige vinfirmaer har den største del af markedet, men også rigtig mange vine i prislejet 0-125 kr. især blandt de fleste supermarkeder. En del er importeret bulk og kommet på flaske i Danmark eller sælges som vin i papkartoner.
Der er dog en kæmpe underskov af mindre importører som ofte specialiserer sig i bestemte nicher som bestemte vinregioner, vintyper, prisklasser eller produktionsformer. Mange af nicheimportørerne positionerer sig prismæssigt i vine over 125 kr. pr. flaske, hvor kvaliteten af vinene er bedre og oftest kombineres med stærk viden om mad og god vin dertil. I Danmark har vi en punktafgift på 8,45 kr. på en standard flaske vin og det er uanset om vinen koster 1.000 kr. på hylden eller 39 kr. Hertil kommer andre rimelig faste omkostninger pr. flaske, som prop, etiket, glas og transport til Danmark. Man får derfor alt alt andet lige lange mere vin fra vinbonden i kvalitet, når man køber en vin til 150 kr. inkl. moms end en til 75. kr.
Siden coronaen har de store kæder gearet op online, men har ikke altid det samme fokus på mindre veldrevne vingårde eller niche markeder, fordi det ikke er mainstream, og har volumen nok. 3 ud af 4 danskere drikker mindst et glas vin om måneden og hver dansker drikker i gennemsnit ca. 37-38 flasker om året - så markedet er stort. Over 125 kr, er det mest fra Frankrig, Italien og også USA (inden Trump), som danskerne drikker. Markedet er pt. samlet svagt faldende, men nogle nicher vokser stadig ganske pænt. Danskernes samlede købekraft er ganske stærk, og der er rigtig, rigtig mange der kan købe 1 eller 6 flasker vin til 150 kr./fl. eller 350 kr./fl. når de vil.
Svagheder/udfordringer
Udfordringer:
1. At få tilstrækkelig tid og know how til at ramme bedre på søgemaskiner og få optimeret anvendelse af annoncekroner. En en ny ejer med god viden og passion om dette kan forholdsvist enkelt øge profitabiliteten af Haugaard Vin. Ligeså med en bedre anvendelse af SoMe platforme som ikke har været anvendt til betalt markedsføring de sidste knap 2 år. For forholdsvis få kroner kan medier som Facebook, Instagram og Linkedin øge opmærksomheden og trafikstrømmen til webpage og dermed salg. Bedre og oftere udsendelser af nyhedsbreve uden at spamme.
2. Have tid og kapital til at øge varenumre op til ca. 400 igen vil gøre butikken, mere spændende og genere mere salg. Systemerne er bygget til det og kan nemt øges med nye varer og kategorier uden de helt store økonomiske omkostninger.
Implementeres disse to er man allerede rigtig godt på vej.
3. Om køber kan lide at holde vinsmagninger eller har et stort netværk, så er der også en forholdsvis billig mulighed der. Kan du fx. bedst lide vin fra Australien - kan du tage det i sortimentet og hurtigt have vækst udover de lande i butikken. Om du taler med en café eller lignende kan der også sælges billetter til kombi-event med mad og vin. Vi har gjort det flere gange.
Svagheder:
Salget er lige nu lidt for svagt til at give løn, og at betale ekspansion. Faste omkostninger er reduceret markant bl.a. som følge af helbredsudfordringer hos den største hovedejer i efteråret 2024. og usikkerhed om villighed til at fortsætte virksomhed.
Bedste modsvar er at udvide antal varenumre af kvalitetsvine fra de store vinlande i Europa, der sælger godt og jævnligt, samt at udbygge den gode position på nichevine, hvor især position på Canadisk og Israelsk vin er blandt de bedste i Danmark med et stadigt stigende og voksende publikum. Nye nichemarkeder under stille vækst er England og ordentlige kvalitetsvine fra Grækenland. Alle 4 nichelande er der meget lille konkurrence af forskellige årsager og vinene er gode. Andre nicher kan nemt sættes op på hjemmesiden efter ny ejers passion og ønsker.
Hurtig genopstart af lille lækkert udvalg af deli kan gøres uden store omkostninger og øget butikkens samlede salg og profilering. Øge markedsføring igen, som var sat meget ned, for at bevare god likviditet i transition fase i efteråret 2024, og arbejde med at udvikle non-google salgskanaler. Vi har tidligere importeret direkte fra andre vinlande i EU, og det kan ny købergenoptage når ønsket. PS: Likviditeten er rigtig god nu.
Stærke sider
Positionen på Canadisk og Israelsk vin er unik i Danmark med en stadig stigende fanskare og salg. Selvom du som ny ejer ønsker at øge eller kombinere med mere Fransk, Italiensk eller Sydafrikansk vin, er der via import og produktudvalg i Danmark fra de to niche nationer, en solid position, der kan udbygges og vokse yderligere.
Beliggenheden i København SV er også god med nem adgang til parkering og levering og afhentning af vin. Selvom vi ikke mere har dørsalg, har vi fået mange spontane henvendelser, som har resulteret i salg - meget større end før. Hjemmesiden kan udbygges og justeres forholdsvis enkelt til flere varer og kategorier. Logistik og setup sat i system også til eksport som pt. udgør 3-4 % af salg.
Strategi
En af de væsentligste nøgler vi har haft til at få bedre drift af online salg, har været at øge antallet af affiliate marketing partners, og reducere Google's andel af vores samlede annoncekroner. Ligeså har vi valgt at have en synlig tilstedeværelse på de sociale medier med jævnlige opslag af gode fortællinger om en vingård, et vinland eller et nyt produkt eller lignende. Sjældent direkte tilbudsoplag. Dette kan udnyttes bedre end vi har gjort ved blot at tilføre 10-20.000 kr. i markedsføring.
Så har vi øget udbuddet af nichevine fra primært først 2 markeder og siden 2-3 stykker mere. Mange er nysgerrige og vil gerne prøve en flaske vin fra et nicheland, og vælger du rigtige kvalitetsvin fra de lande så vokser fanskaren. Konkurrencen er mindre og du behøver ikke at anvende de samme markedsføringsomkostninger som ved fx. ved Fransk eller Italiensk vin.
Vi har haft fokus på at have rigtig gode vine i prislejet mest fra 80 - 400 kr. fra de store klassiske vinlande både i Europa og Oversøisk, og så kombinere det med et unikt udvalg af klassevine fra nichelande. Vores fragtpriser er lidt under kostpris, men gør salget nemmere. Fragtgrænsen for gratis fragt er hævet til 1.000 kr., hvilket har reduceret ordretal lidt, men øget samlet omsætning alligevel, og givet salg af flere enheder pr. ordre. og derved klart bedre rentabilitet af webshop.
Vision
Vores vision er at finde en køber, der gerne vil bygge videre på det nuværende setup, og justere til de visioner som denne køber har. Det er ganske klar til at kunne skaleres med den rette ejer. Vi bistår gerne i en overgangsfase med dette :-)
I dag har Haugaard Vin knap 1.500 flasker vin tilbage og vores likviditet er god. Vi har ingen gæld, og en drift der skåret ind til benet. Vores håb er at en køber kunne tænke sig at bruge virksomheden til sin drøm indenfor vin og evt. delikatesser enten ved at købe anpartsselskabet eller hele eller dele af aktiviteten.
Ideel køber
Ideel køber kan være:
1. 1- 2 ildsjæle med passion for god vin
a. Ønsker at blive vinhandler, og vil skalere og komme i gang uden at skulle begynde fra bunden.
b. Deltidsprojekt ved siden af andet erhverv eller job
c. Studerende eller pensionister, der ønsker at drive som hobby
2. Mindre vinbutik, der kan se god idé i at overtage vores kunder, online platforme og nichemarkeder
3. Grupper af venner eller vinklub, der gerne vil importere selv og sælge i netværk
Lige nu kræver virksomheden ca. 10 timer pr. uge.
Opstartshjælp
Gratis bistand til overdragelse op til 15 timer.
Herefter til rådighed for 200 kr. i timen + moms som konsulent/hjælp efter aftale.
Få hjælp af en virksomhedsmægler