Denne annonce er inaktiv.
Søg på lignende virksomheder

Få besked hvis annoncen bliver aktiv

Dentalvirksomhed med unikt produkt

Ansatte
Under 5
Flytbarhed
Kan flyttes
Gem annonce
Kæmpepotentiale i salget

Virksomhen er i udvikling og har et stort potentiale for den rette ejer. Indtil d.d. har opmærksomheden været primært rettet mod udvikling af unikke dental sandblæsere til minimalt invasive tandbehandlinger. I dag har vi produktet til markedet + flere innovative produkter i udviklingsfasen. Virksomheden er CE certificeret efter Medical Class IIa for en 3 årig periode.

Produktet er anerkendt som det bedste på markedet af ledende professorer og nu mangler der en professionel igangsætning af markedsføring og salg. Nuværende ejer har ikke haft tid og evner til at gøre noget ved det. For den rette tilgang er der store udviklingsmuligheder med senere opkøb fra en af de store aktører på markedet.

Økonomiske nøgletal

Virksomheden har produktion og certificering i Polen og salg/markedsføring i Danmark.
Regnskaber udleveres gerne ved forespørgsel gennem annoncen.

Overskud før skat: 80.000 DKK

Produktet

Virksomheden producerer en dental sandblæser til caries behandling. Dette er den ideelle metode contra at bore i tanden. Sandblæsning er såkaldt minimal invasivt og smertefrit fordi der ikke sker en påvirkning ned til nerven i tanden i modsætning til at bore i tanden, som giver vibrationer, udvikler varme og der sprøjtes vand på til at nedkøle samt at boret fjerner meget mere end nødvendigt af den sunde tand.

Sandblæseren er en bedste fordi vi anvender en optimal blanding af luft og pulver med lavest muligt tryk.

Markedsføringskanaler

Virksomheden har en hjemmeside som ikke markedsføres aktivt p.t. Siderne er på 8 sprog og har stort potentiale.

Herudover har virksomheden en Facebook side, LinkedIn med ca. 9.200 professionelle kontakter + dental grupper. Her er der også store muligheder for at gøre noget aktivt.

I dag har virksomheden forhandlere i primært Tyskland, Polen, Kazakhstan, Rusland, Spanien m.fl. der er primært her der er store muligheder for at udvikle forhandlernettet og træne forhandlerne til at udvikle salget. Det er også på hele markedsføringen og salgskanaler at indsatsen har været mangelfuld eller helt manglet.

Omkostninger

I Polen har virksomheden omkostninger til 1 fast fuldtidsmedarbejder som er kvalitetsansvarlig.

Herudover er der indkøb af råvarer, underleverancer, certificeringsomkostninger og lidt lager-kontorleje.

I Danmark er der salgs- og markedsføringsomkostninger

Aktiver

I Polen lejer virksomheden lager/montage/kontorplads til ca. kr. 1.500 per måned. Alt inventar ejes.

I Danmark lejes et mindre lager for beløb på ca. 500,- per måned. Kontor (1 skrivebord med PC) haves i eget hus.

Inventar på 5.000 kr. inkluderet i prisen Sælger tilbyder at få inventar med som en del af udbudsprisen

Virksomhedens historie

Virksomheden er startet af en dansk tandlæge, som forstod værdien af at sandblæse tænder i stedet for at bore i dem.

De eksisterende dentale sandblæsere på markedet var ikke gode nok derfor startede udviklingen og et mobilt produkt blev udviklet og solgt i Danmark til ca. 100 klinikker. Denne model var dyr og stor så dernæst blev andet produkt udviklet som til stadighed forbedres til det optimale.

Det nye produkt er den bedste dentale sandblæser til caries behandling på markedet og har et stort salgspotentiale. Der er også blevet arbejdet og udviklet på at have flere modeller i forskellige prisklasser og til optimal tandrensning.

Der blev brugt i alt 2-3 millioner DKK til udvikling af disse sandblæsere. Virksomheden blev drevet i et ApS og i 2014 overtaget af sælger.

Markedet

Det dentale verdensmarked har en volumen på ca. 31,5 mia. USD i 2018 voksende til estimeret 36,8 mia. USD i 2021. I Europa er der ca. 375.000 praktiserende tandlæger og ca. 1.750.000 i verden. Hver tandlæge har typisk en dentalunit til rådighed hvor vores produkt er et potentielt unikt produkt at tilkoble til unit'en.

I Danmark hvor der en kort periode blev udøvet aktivt salg blev der i alt solgt ca. 165 enheder af mobil produktet og vores andet produkt hvilket dækker over et salg til ca. 5 % af tandlægerne. Potentialet med eksisterende produkt er nok et sted mellem 5-20 % afhængig af hvilket land.

Når produktporteføljen bliver suppleret med tandrenser og billigere model stiger potentialet. I dag er der primært solgt i Danmark og til dels i Polen.

Svagheder/udfordringer

De største udfordringer for virksomheden i dag og også tidligere har været manglende økonomiske ressourcer til at lave markedsføring/salg i form af ansættelse. Den ansvarlige person herfor har primært brugt tid på udvikling og andre tiltag. Samtidig har økonomien også bremset for at færdiggøre udviklingen af nye modeller som vil kunne øge salget betydeligt. Indtjeningen er gået til sikring af medicinske certifikater.

For at kunne udvikle salget og fremskynde udviklingen af nye produkter skal der nok investeres over 1-2 år op mod 3-500.000 DKK men så vil indtjeningen også komme tilbage mangefold. Markedet er der og vokser meget de kommende år.

Truslerne er primært at der bliver opfundet et helt nyt behandlingssystem til tænder men det er nok ikke lige for. meget har været forsøgt og fejlet så som laser og påsmøring af kemikalier.

Stærke sider

Det dentale marked stiger konstant og er ikke særlig påvirket af udviklingen i verdensøkonomien.
Produktet er unikt i kvalitet og knowhow. Det er den bedste sandblæser på markedet. Vores viden rækker også til nye op timale modeller som vil gøre det muligt at sælge til prophylakse -behandling (tandrensning), som faktisk alle klinikker bruger i dag.
Ingen vedligeholdelse eller service nødvendigt fordi det er simpelt men innovativt opbygget og kun baseret på pneumatik (ingen el).

Strategi

Strategien er/var at begynde at udvikle forhandlernettet og træne forhandlerne så salget vil vokse væsentligt men pga. ejers manglende muligheder pga. helbred og økonomi er det ikke sket.
Samtidig ville vi færdiggøre nogle modeller som vil komplementere vores nuværende produkt og gøre os attraktive.

Vision

Vores vision er at levere den bedste løsning til minimalt invasive tandbehandlinger (microdentistry).

At blive den foretrukne producent/leverandør af dental sandblæsning- og tandrensningsudstyr for praktiserende tandlæger i Europa og også i Asien og USA.

Ideel køber

Jeg vil tro den ideelle køber er en person, som har erfaring med salg BtB (til forhandlere) og med direkte salg til slutkunden.

God til at organisere og træffe beslutninger om hvad der skal gøres og hvad der skal fravælges. Det vil også være nødvendigt i en overgangsfase at investere i øgning af salget da de faste omkostninger til certificering etc. skal dækkes.

Det kræver ikke fuldtid da der kan ansættes personale til at udføre beslutningerne evt. videreføre nogle aktiviteter i Polen hvor det er billigt.

Der kræves en indsats for at sætte sig ind i produktet og hvad det er der gør det unikt til tandbehandling. Det vil nok kræve 2-5 dages studeren og møde med nuværende ejer.

Opstartshjælp

Jeg er åben overfor alle muligheder indtil December 2019 (går på efterløn). Efter dette tidspunkt kan jeg stadig hjælpe men i mindre omfang.
Frem til december 2019 kan jeg være til rådighed på alle måder og arbejde helt eller delvist videre ud fra ny købers beslutninger om arbejdsopgaver. Evt. betaling vil afhænge af om jeg skal arbejde fast og hvor meget eller om det bliver fleksibelt for mig.

Brug for rådgivning omkring køb eller salg af virksomhed?
Få hjælp af en virksomhedsmægler

Ekstra information

Visninger:
2859

Sælger kontaktet:
11

Følger annoncen:
11

Annonce id-nummer:
30027

Omsætnings status:
Har omsætning

Årsag til salg:
Helbred

Annonce oprettet den:
25-05-2018
Udbudspris 350.000 DKK