Undgå at spilde penge på Google Adwords

picjumbo.com_IMG_4892

Vi ved at rigtig mange iværksættere bruger Google Adwords, som den primære kilde til besøgende på deres hjemmeside. Så derfor har vi spurgt Brian Brandt, om han ville lave en lille guide, til at effektivisere en Adwords konto. Nedenfor kan du lære hvordan du tjener penge på Adwords.

Læs også: Her er nøglen til succes gennem online-salgsoptimering

Brian Brandt om Adwords

Jeg startede med Google Adwords tilbage i 2003, hvor jeg brugte det som et middel til at skaffe trafik ind til eBay. Folk klikkede sig igennem mine affiliate links og jeg tjente penge, hver gang folk oprettede en profil på eBay.
Det var the wild wild west. Jeg oprettede annoncer om at folk kunne købe Britney Spears cd’er for 0.99$ på eBay – det kostede mig cirka 50 øre pr besøg. Hver anden besøgende oprettede en profil. Ebay betalte mig 5$ per tilmelding, med bonus for hvert 20. oprettede profil på 100$.

Det var en god forretning. Betalte faktisk en tur til New York i 14 dage – med rigtig fornuftige lommepenge.

Så kan vi skrue tiden frem til 2015 og hundredevis af oprettede konti for små, mellem og store virksomheder, webshop og non-profit organisationer. Der er sket så ufattelig meget med Google Adwords. I 2003 handlede det stort set bare om klikpriser. I dag findes der annonceudvidelser, remarketing, display målgrupper, konverteringsdata og hundredevis af små funktioner.

Det er blevet et meget kompliceret område, hvis du skal få det optimale ud af Google Adwords. Det er dog ikke ensbetydende med, at du ikke kan skabe dig en fornuftig konto. Du skal bare gå struktureret til værks og holde dig til et par enkle retningslinjer.

Retningslinjer for en god Google Adwords kampagne

Jeg kan ikke på en enkelt artikel gøre dig til ekspert. Vil du mere i dybden med Google Adwords og lære det hele fra bunden med gode video-instruktioner, så overvej ClickSkolen, som har et Adwords modul der lærer dig alt det grundlæggende.

Når du skal starte en Google Adwords kampagne, skal du forholde dig til 2 ting, for ikke at brænde nallerne:

Læs også: 5 måder at fordoble din passive indkomst

1. De rigtige søgeord – i det rigtige format

Den største fejl folk begår, er at vælge de forkerte søgeord. I samme omgang også i det forkerte format.

Jeg skulle for nogle år siden hjælpe et ingeniørfirma, som lavede RPT modeller. På lidt større maskiner end de nu efterhånden populære plast-model-maskiner du kan købe til hjemmebrug.

Deres sælger havde selv oprettet en Adwords kampagne, hvor han havde brugt søgeordet ”modeller”. Søgeordet var brugt i ”fleksibel” forstand, så hvis folk søgte på fx ”rpt modeller”, ”billige modeller”, ”modeller modeuge”, ”tog modeller” – så ville annoncen dukke frem på Google.

95% af deres trafik kom fra det ord alene. Afvisningsprocenten var næsten 100%. Det vil sige at næsten alle der kom ind på hjemmesiden forsvandt uden at se yderligere.

Det var dyr trafik og ikke spor relevant – de fleste ville jo nok bare gerne se noget bart skind.

Det som ingeniørfirmaet i stedet skulle have gjort, var at finde frem til alle de relevante ord og sørge for, at de kun dukkede frem på søgninger ved præcist de ord.

Det kan du gøre ved at sætte en [ ] rundt om søgeordet. De skulle altså have brugt en søgeordsliste som denne:

• [rpt modeller]
• [rpt model]
• [modeller rpt]
• [model rpt]
• [rapid prototype]

Så havde de 100% styr på hvilken type trafik de fik ind på hjemmesiden. De kunne bedre skrive en annoncetekst der relaterer sig til de søgeord. Det vil i sidste ende også give et højere kvalitetsresultat, som giver billigere klikpriser.

Har du ikke meget tid til at optimere på din Adwords og ikke meget forstand på det – så hold alle dine søgeord på ”eksakt match”. Altså med en [ ] rundt om dit søgeord når du indsætter det. Så går det aldrig helt galt.

Læs også: Guide: sådan laver du en god annonce

2. Struktur på din kampagne

En god struktur er meget vigtig. De fleste der starter Adwords op uden at vide hvad de laver, laver 1 kampagne, 1 annoncegruppe og så propper de hundredevis af søgeord ned i den annoncegruppe. Det er en kæmpe begynderfejl, som du skal undgå.

Det ødelægger hele din konto og giver et elendigt resultat.

Du skal lære at strukturere din konto. En kampagne for 1 område på din hjemmeside. Under den kampagne skal du så skille det ud i det antal annoncegrupper som giver mening.

Har du fx en webshop der sælger herretøj, dametøj og børnetøj, skal du lave 3 kampagner. En til dametøj, herretøj og en til børnetøj.
Under hver kampagne laver du så annoncegrupper for de kategorier du har på din webshop. Har du jeans, så laver du en annoncegruppe under dametøj du kalder ”Jeans”. I den annoncegruppe smider du søgeord som ”jeans dame”, ”dame jeans”, ”dame jeans str 30”, etc. Husk hele tiden at have ”dame” med i dit søgeord.

En lille huskeregel
– et søgeord må kun bruges 1 gang på tværs af hele din konto.

Du må altså ikke bruge alene søgeordet ”jeans” i din dametøj kampagne og igen i din herretøj kampagne. Det er fy fy.

Du skal så under din herretøj kampagne også have en annoncegruppe der hedder ”jeans”. Her indsætter du søgeord som ”jeans herre”, ”jeans mand”, etc.

Denne struktur giver dig den fordel, at du kan skrive annoncer der relaterer sig til søgeordet. Din annonce i dametøj kampagnen kan dreje sig om damer og lede ind til din dame sektion på hjemmesiden. Og vica versa i herretøj kampagnen.

Opsummering

Hold dig til de 2 enkle regler,
• at du skal køre alle dine søgeord som ”eksakte match”
• have en logisk struktur med mange annoncegrupper

Så kommer du ikke helt galt afsted med din Google Adwords.

Det er simpelt, men effektivt.

Det sidste lille bonusråd du kan få i denne omgang er, at du selvfølgelig skal følge op på dine besøgende. Sørg for at have et opsat mål, så du kan måle på performance. Det kan være køb i webshop, henvendelse via kontaktformular, tilmelding til nyhedsbrev etc.

Når du er blevet fortrolig med Google Adwords, kan du begynde at udvide med ting som remarketing, display og Youtube annoncering.

Læs også: Kom i gang med SEO af Lars Skjoldby

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Artikler som også interessere dig

Hvordan prissætter man sin virksomhed? Niels Ryding Olsson 2019-08-08
Opbevaring af regnskabsmateriale og bogføring af aktiver Niels Ryding Olsson 2019-07-10
Guide: Hvordan undersøger jeg om aktiverne er korrekt pri... Niels Ryding Olsson 2019-04-05
Luk virksomhed – en komplet tjekliste Niels Ryding Olsson 2019-04-02
Guide: Alt hvad du skal vide om at sælge dit varelager Niels Ryding Olsson 2019-03-21