Restaurant-ejerens 3 vigtigste nøgletal

picjumbo.com_HNCK3988

Enhver virksomhedsejer, skal have styr på de KPI’er eller nøgletal der er vigtige, for netop den type forretning der drives. Når man driver en restaurant er der derfor også visse nøgletal, man som ejer bare skal have styr på.

Læs også: 6 ting der er gode at vide når du driver restaurant

Hvad er de 3 vigtigste nøgletal?

At bogføre resultater og lave budgetter er rart. Det luner at kunne se at der er omsætning i forretningen og laver man et overskud er det ekstra fedt. Men for små restauranter er det langt mere essentielt, at holde et vågent øje med cash flowet. Cash flowet er en betegnelse for de penge, der rent faktisk bevæger sig ind og ud af virksomheden fra dag til dag.

Du skal tjekke dit cash flow månedligt – eller bedre, ugentligt – i stedet for pr. kvartal som med regnskab osv. Dette er fordi restauranter er virksomheder der har store kontante udgifter til råvarer, inventar m.m. En god restaurant, ændrer også tit menuen for at måle effekten på indtjeningen. Dette kræver en ekstrem vedholdenhed og øje for detaljer.

Det andet vigtige nøgletal for en restaurant er procentdelen af tilbagevendende kunder.

Det er en tommelfingerregel, at ¾ af en restaurants omsætningen kommer fra tilbagevendende kunder. De mest succesfulde restauranter i verden sigter efter, at 60% af deres kunder skal komme igen hver uge.

Endnu en fordel ved at have tilbagevendende kunder er, at de ofte bliver ambassadører for din restaurant. På den måde kan de tilbagevendende kunder være med til, at skabe yderligere tilgang af nye kunder i din restaurant. Stamkunder er også mere tilbøjelige til at komme med konstruktiv kritik og forslag til din restaurant, så lyt til dem og gør din forretning bedre!

Sidst men ikke mindst skal du holde et vågent øje med din omsætning pr. medarbejder. Både gennemsnitligt men bestemt også på den enkelte medarbejder. Nogle tjenere, bartendere m.fl. får dine kunder til at købe mere og det skal du være opmærksom på. Husk også at når du driver en restaurant er dine medarbejdere en meget stor del af dine kunders oplevelse. Det er derfor ekstremt vigtigt, at de er motiverede for, at give kunderne en god oplevelse.

Find din nye restaurant her

Læs også: 6 økonomiske nøgletal for begyndere

Faglige ArtiklerVærktøjskassen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Artikler som også interessere dig

Undersøg virksomhedens SEO inden du køber den Mette Jeannot 2024-02-29
Køb og salg af virksomheder udenfor Danmark Niels Ryding Olsson 2022-11-14
6 Råd: Sådan kommer du i gang med influencer marketing Niels Ryding Olsson 2021-02-09
Køb af ny hjemmeside? Pas på den her slags ulovlige SEO Niels Ryding Olsson 2020-09-22
Skattemæssige faldgruber ved aktie- & aktivoverdrage... Lars Aamann 2020-07-14