Medstifter af Volt: “Min mor spørger stadig hvornår jeg skal have et rigtigt job”

Tobias og Trygve - Foto Nicky Bonne

Mit navn er Trygve Aabye Dam, jeg er 29 år og sammen med min bror og en god ven startede jeg Volt for 3 år siden. I dag er vi verdens største leverandør af bærbar opladning af telefoner til festivaler og større events.

Rejsen dertil har været en emotionel rollercoaster, hvor lyset for enden af tunnellen ikke altid har været til at spotte.

Læs også: Benelizer vil gøre det nemmere for dig at træffe de rigtige beslutninger i din virksomhed

Festival i blodet

Jeg mistede min festivalmøgdom i 2003, hvor Roskilde Festival slog benene væk under mig. Siden da har jeg været trofast festivalgænger og oplevede på egen hånd, hvordan engangskamerat og Nokia 3310’eren blev udskiftet til fordel for de smartere telefoner. I 2011 havde jeg selv smartphone med på festivalen og oplevede hvordan jeg måtte stille mig i over 100 meter kø til aflevering af min telefon dag efter dag.

Skolet af DTU til altid at være kritisk slog det os, at der måtte være en smartere måde at gøre det på. Under Roskilde Festival 2011 kom vi på en idé til opladning af telefoner, der tog udgangspunkt i en bærbar oplader, som festivalgæsten kunne låne i stedet for at aflevere telefonen.

Validering før investering

Før vi investerede i noget som helst udstyr, pitchede vi idéen til et festivalseminar, hvor både Roskilde Festival og Smukfest deltog. Vi photoshoppede efter bedste evne konceptet sammen, så det virkede så virkelighedsnært som overhovedet muligt. Begge festivaler var med på idéen og var klar på at teste det af i den kommende festivalsæson.

Vi havde ingen konktrakter, men med validering af idéen hos festivalerne var essentiel for den videre process. Efterfølgende købte vi et begrænset antal bærbare opladere hjem fra blandt andet Alibaba, for at teste kvalitet, kapacitet og få feedback fra venner, som tidligere havde været på festival. For mindre end et par tusinde kroner, havde vi nu en rigtig god idé om hvad slutbrugeren ville have og havde buy-in fra festivalerne, som jo ejede “markedspladsen”. Uden deres villighed til at samarbejde, var der ingen forretning.

En sommer med strøm

Tidligt i processen lancerede vi en meget simpel one-page launchrock sign-up side, for at indsamle leads. Samtidig invisterede vi ca. 100.000 kr i bærbare opladere og andet udstyr, hvoraf ca. en tredjedel blev finansieret af Fonden for Entreprenørskabs mikrolegat. Heldigvis viste det sig, at festivalgæsterne på både Roskilde Festival og Smukfest tog godt imod vores nye løsning og efter kun 2 dage på hver festival måtte vi melde udsolgt. Når jeg i dag tænker tilbage, ville jeg aldrig igen investere så mange penge, uden at have én eneste betalende bruger. Jeg ville have ønsket, jeg havde kendt til the lean startup allerede dengang.

Vi havde mange problemer i 2012. Kablerne virkede ikke som de skulle, der var fejl på nogle af vores bærbare opladere, logo’et på produkterne blev kradset af, for bare at nævne et par stykker. Efter festivalerne udsendte vi spørgeskema til samtlige af vores brugere for at finde ud af hvordan brugerne havde oplevet vores produkt. Mærkeligt nok var der en kundetilfredshed på hele 98% og én af brugerne beskrev tilmed løsningen som den bedste festivalopfindelse siden dåsemakrellen. Dette lærte os vigtigheden af at teste idéer og indsamle data så tidligt som overhovedet muligt, så vi hurtigere kunne få af- og bekræfte vores antagelser.

Læs også: Bliv iværksætter og bliv gladere

Skalering og underskud

Den indsamlede feedback fra kunderne og den tidlige validering af behovet var altafgørende for den videre process med festivalerne. Vi kunne vise, at vores løsning blandt andet gjorde, at festivalgæsten nu ville bruge festival-app’en mere og dele flere billeder på sociale medier fra festivalen. Med denne data var både Roskilde Festival og Smukfest med på at fortsætte samarbejdet og sparkede i samme omgang døren ind til nogle af Europas største festivaler.

For at imødekomme interessen fra det stigende antal festivaler, stod vi overfor et større kapitalbehov. Der skulle købes flere opladere, bygges transportable boder vi kunne tage med fra festival til festival og ansættes medarbejdere til at hjælpe med alt dette. Med den tidlige validering og efterspørgsel fra festivalerne, lykkedes det os at rejse kapital fra eksterne investorer mod medejerskab i vores nystartede virksomhed.

I 2013 var vi på 19 festival i Europa, omsatte for ca. 6 mio kr og endte med et underskud på ca. 1 mio. Efter vores første store festivalsæson, stod det klart, at det koster utrolig mange penge at vækste en virksomhed, meget mere end vi først havde antaget. Der opstod udfordringer, der var umulige at forudsige. Som ny spiller, vil man altid lave fejl og det er ok. Det vigtige er, at man finder ud af hvorfor, og udnytter den nye viden til at blive bedre.

Vi har forsøgt os med banklån, men blev afvist på grund af den negative bundlinje. Min mor, som er tidligere skolelærer, spørger mig stadig om hvornår jeg skal have et rigtigt job og gøre uddannelsen færdig. Så er der jo vennerne, som man hurtigt kommer til at forsømme, når virksomheden ender med at optage al ens tid.

Kunsten at fejle

I 2014 tredoblede vi vores omsætning og fik de røde tal på bundlinjen væk. På vejen har vi oplevet både medgang og modgang. Vi laver stadig fejl og bygger i dag virksomheden på en kultur, hvor fejl er en naturlig del af vores læringsproces og en del af gamet. Som virksomhed, der baserer sig på at koble teknologi med et brugerbehov, er det vigtigt, altid at forstå hvor udviklingen er på vej hen og have forståelse for, hvad brugerne efterspørger. Mere end nogensinde før forsøger vi derfor at være løsningsorienterede, parate til at fejle og lytte til vores brugere, så vi i fremtiden også er det brand folk vælger, når de har brug for strøm.

Selvom lyset for enden af tunnellen ikke altid har været til at spotte og vi har lavet mange fejl, er jeg utrolig glad for at vi sprang ud i det. Vi har forsøgt os med banklån, og blevet afvist på grund af den negative bundlinje. Min mor spørger mig stadig om hvornår jeg skal have et rigtigt job og gøre uddannelsen færdig.

Hver dag er der nye udfordringer, som jeg lærer utrolig meget af. Med Volt kan jeg være med til at præge hvordan vi i fremtiden udnytter teknologiens muligheder, hvilket er vildt fedt. Det er fantastisk følelse at være med til at gøre en forskel og kan kun anbefale andre at tage chancen og springe ud, hvor man ikke kan bunde.

Læs også: Bag om Meebox: “Før i tiden blev man nærmest stavnsbundet til sit webhotel. Det ville vi lave om på”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Artikler som også interessere dig

Icebreaker Urban – ismaskinen der får folk til at f... Philip Roager 2018-10-16
Glem dine følelser, hold fokus og sælg rationelt Philip Roager 2018-09-11
SEO tendenser i 2018 Anders Hahn Madsen 2018-01-17
” Er det nu vi skal gøre noget 100% sammen? Det var han ... Kasper Hansen 2017-10-11
23-årig studerende køber virksomhed på Saxis: Arbejd hård... Kasper Hansen 2017-03-21