Kim Bloch Grouleffs 5 gode råd til exit-strategi

exit-498428_640

Kim har gennem tiden solgt både små og mellem store virksomheder, og har dermed opnået en stor know-how omkring virksomhedssalg, og han har på baggrund af sin erfaring på vores opfordring valgt at dele ud af sin viden. Her er 5 konkrete råd, fra en mand der virkelig ved hvad han snakker om:

Læs også: Andreas Von Der Heide: Vi vil slås med Ralph Lauren

5 gode råd: 

1. Er du helt sikker på at du vil sælge?  Penge på lommen er ikke alt.

2. Overvej hvad du vil efter et salg. Vil du ansættes i virksomheden  – efter et salg? Hvordan med afregning, er du villig til at medfinansiere et køb?

3. Hvem er potentielle købere? Hvad har du af ønsker og krav til en køber?

4. Hvad kræver du for din virksomhed? Ville du selv købe til den pris og på de vilkår du forlanger? Hvordan regner du dig frem til den pris du forlanger?

5. Kontakt mig, eller en anden der har erfaring med virksomhedssalg, han/hun kan for enkle midler hjælpe dig med præsentation, dokumentation, værdiansættelse og hvordan du kan øge værdien af din virksomhed op til et salg. Det skal ikke være en revisor eller advokat. Det er oftest regelryttere som vi først skal bruge senere i processen. En virksomhedsmægler kan i enkelte tilfælde bruges, men oftest har de ikke prøvet at sælge deres eget livsværk og det koster ofte både 10 og 20 % eller mere af salgsprisen.

Yderligere anbefalinger

Ud over de ovenstående 5 konkrete råd, har kim lidt uddybende anbefalinger. Når vi snakker med alle vores kunder, oplever vi tit at det kan være en lidt vemodig tid, når man skal til at overdrage en virksomhed man har lagt rigtig mange timers arbejde i, og derfor spurgte vi Kim om det var noget han kendte til:

Mine virksomheder er jo netop bygget op for at kunne sælge dem senere, derfor intet vemod eller kærlighed til firmaet. Det er cool business. Det har gjort mine salg lettere, for så har jeg kunnet gå efter den maksimale salgspris hver gang”

I og med at Kim allerede fra starten har indstillet sig på at det er ’cool business’, har han en stor fordel:

”Allerede fra virksomhedernes start, har jeg bla. gjort meget ud af at dokumentere værdierne i selskabet, ligesom jeg har været grundig med at registrere alle kunder så grundigt som muligt. Det er jo en forudsætning for den nye køber at kunne lave gensalg og vækste. ” 

Da vi spurgte ham om han gør noget yderligere for at forberede sin virksomhed til en salg svarer han:

Det gælder om at have lavet sit forarbejde godt og grundigt og have sat sig ind i hvad køber vil tænke og så have enkle og forståelige svar parat. Jo mere enkelt og overskueligt du kan gøre det for køber, jo lettere går salget. Oftest møder man i den proces ting, som man burde have gjort tidligere for at optimere virksomheden, men så må den del jo beskrives som et muligt vækst område. ”

Og fortsætter med:

”Man kan godt pusse facaden / læggen en make-up for at fremstå bedst muligt. Men vær ærlig overfor køber og lov ikke mere end du kan holde, vær forberedt og hold tingene så enkle som muligt. Så får du den bedst mulige pris for din virksomhed.

Læs også hvordan Jesper Buch solgte Just-Eat

Vi synes at Kims historie er rigtig spændende herinde på Saxis, og vi synes at det er en rigtig spændende levevej. Hvis du har en lignende historie vil vi rigtig gerne høre fra dig. Du skal derfor være mere end velkommen til at sende os en mail på AHM@saxis.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Artikler som også interessere dig

Hvordan prissætter man sin virksomhed? Niels Ryding Olsson 2019-08-08
Guide: Hvordan undersøger jeg om aktiverne er korrekt pri... Niels Ryding Olsson 2019-04-05
Luk virksomhed – en komplet tjekliste Niels Ryding Olsson 2019-04-02
Guide: Alt hvad du skal vide om at sælge dit varelager Niels Ryding Olsson 2019-03-21
Konkurser – Den bedste forretning du nogensinde har... Niels Ryding Olsson 2019-03-20