Du kommer længst med ærlighed og en effektiv supply chain

 

macbook-336704_1280

Vi har snakket med Christian Møller som gerne ville fortælle sin historie om hvordan han solgte sin virksomhed Refurnit.dk, på Saxis.

Læs også: Succes med webshop uden produktkendskab

Hvem er Christian?

Christian arbejder til dagligt professionelt med logistik og forsyningskæder i en stor dansk virksomhed, hvor hans fokus er på at trimme og optimere forretningsprocesserne og levere til tiden. Noget som har vist sig at være yderst fordelagtigt for ham, i og med at han har fået nogle vigtige kompetencer, som han bruger i sin rolle som iværksætter.

Virksomheden Refurnit.dk er en online møbelbutik, der fører et nøje udvalgt sortiment af eksklusive originale danske designmøbler i nyrenoveret stand. Der var et par spillere på markedet i forvejen, men Christian fortæller:

Det klare mål har for mig hele tiden været at udbrede danske designmøbler i de bedste materialer og det bedste danske møbelhåndværk til flere private hjem og erhvervsdrivende. Det er der mange der forsøger på i forvejen, men ofte er det med svingende kvalitet i såvel materialer og håndværk. Hvad adskiller så Refurnit fra alle de andre aktører? Det er enkelt. Jeg har sat mig i kundens sted og spurgt mig selv, hvad en virksomhed skulle tilbyde, for at jeg selv ville investere 35.000,- i 6 spisebordsstole hos dem? Derefter har jeg fokuseret benhårdt på at opfylde alle tænkelige rationaler for kunderne, så de ikke kan argumentere for at fravælge at handle i min butik. ”

Det kan betale sig at være grundig

Refurnit.dk differentierer sig således på andre parametre end konkurrenterne. Blandt andet tilbydes der levering helt frem til klokken 20:30 i hverdagene og fuld garanti på møblerne. Sidst men ikke mindst har der været massivt fokus på en strømlinet supply chain, hvorved alle omkostninger til dyre regnskabsprogrammer, reklamer og hjemmesider er trimmet og skåret helt ind til benet, hvilket i sit selv er et brand, som kunderne bemærker og værdsætter, da de reelt ikke gider betale overpris for at dække virksomheden udgifter. Alt sammen har gjort Refurnit til det åbenlyse valg hvis man skal bruge designmøbler af kvalitet fra den øverste hylde.

Det kan altså betale sig at være grundig. Særligt når man når det punkt hvor det bliver tid til at sælge virksomheden:

Det har kostet meget tid at udvikle og optimere Refurnit, særligt hvad angår virksomhedens supply chain – men det har været indsatsen værd. ”

Med så sund en forretning, hvorfor så sælge?

”Jeg valgte at afhænde Refurnit af flere årsager. Personligt tog det rigtigt meget af min tid, som jeg i den periode havde behov for at prioritere benhårdt andre steder. Samtidig identificerede jeg en oplagt mulighed for virksomheden i at fokusere sit primære salg uden for Danmarks grænser, særligt Norge, Sverige og Tyskland, da der her var et umættet marked med købestærke kunder – modsat herhjemme. At ekspandere virksomheden i den retning var imidlertid mere, end hvad jeg havde af tid til rådighed, og med disse bevæggrunde valgte jeg at indrykke en annonce på Saxis.”

Han fortsætter:

”På 2 uger fik jeg overvældende mange henvendelser fra købere, som særligt var interesserede grundet den strømlinede og gennemtænkte supply chain, samt udviklingspotentialet i virksomheden. Efter en måned havde jeg underskrevet og overdraget Refurnit til den nuværende ejer, som jeg til fulde mente kunne indfri vækstpotentialet i Refurnit.”

Læs også: Intro og generelt om supply chain: Supply chain blog kapitel 1

Fortjenesten var mere end penge

Vi spurgte Christian, om det har været en god forretning at sælge hans virksomhed hos Saxis hvor til han svarende, ” Ja, det vil jeg ikke lægge skjul på. ”. Det har ikke blot været en god forretning økonomisk at sælge sin virksomhed, Christian lægger meget vægt på at processen med udviklingen af Refurnit.dk og dets supply chain har været ekstremt lærerig, hvilket han tillægger meget stor værdi og vil tage med sig ind i nye projekter.

Slutteligt bad vi Christian om at give et par råd videre til andre iværksættere, der står over for et virksomhedssalg. Det første råd han vil videregive handler om hvordan strukturen skal være i virksomheden:

”Man bør fra starten af – og som minimum forud for salget – overveje at etablere sin virksomhed som et IVS eller lignende, samt placere ejerskabet af denne hos sit holdingselskab, da den økonomiske gevinst ved salg af en personlig ejet virksomhed hurtigt bliver opslugt af SKAT. Refurnit var en personlig ejet virksomhed, og om end jeg er stolt af at have bidraget til statskassen ifm. med salget, så havde jeg nu været mere tilfreds med en skattefri overførsel til mit evt. holdingselskab, hvorfra jeg da kunne reinvestere hele købsprisen i et nyt projekt. Jeg vil uden tvivl oprette min næste virksomhed i en holdingstruktur. ”

Det andet råd handler om at bruge noget tid på at finde den helt rigtige køber:

”Du skal kunne se dig selv i øjnene: hvad kræver det af køber at drive netop din virksomhed og kan vedkommende forvalte det? Du kender virksomheden bedst, og hvis ikke du oprigtigt mener, at din køber vil kunne drive virksomheden videre, så bør du ikke afhænde alt den tid og økonomiske risiko, som medfølger det at drive virksomheden, til vedkommende. Det lyder nærmest religiøst, men der er flere aspekter i det: du vil have gavn af at kunne bruge den nye ejer som reference fremadrettet, og det er i høj grad også i din interesse, at virksomheden kører fornuftigt – for dit navn står grundlæggende på virksomheden, også efter du har solgt den. Og så kommer man altså bare længst med ærlighed. ”

Vær ærlig i dit salgsmatriale

Det tredje og sidste råd handler om at bruge tid på at udarbejde noget ærligt og fyldestgørende salgsmateriale. Han anbefaler at man oplyser hvilken vej man ser virksomheden gå, og hvad det kræver af køber for at kunne håndtere dette. Herudover overveje om man vil være en del af virksomheden efter et salg?

”Du ved bedst, hvad virksomhedens styrker og svagheder er, og dette bør du være ærlig omkring overfor køber. Hvem ved, måske kan du få gavn af dette ifm. salget. Hvis nu en evt. køber gerne vil beholde dig som ansat i virksomheden, eller måske som en del af bestyrelsen. For mig var det denne proces, der reelt fik mig til at indse, at jeg ikke selv havde den tidsmæssige kapacitet på daværende tidspunkt til at vækste virksomheden udenfor landets grænser, hvor der var vækstpotentiale. Dette brugte jeg så som det slående argument for, hvorfor en interesseret køber skulle investere i netop min virksomhed. Det var ganske reelt, og det var også dette – sammen med det strømlinede koncept og supply chain – som endte med at sælge virksomheden.”

Christian fokuserer i øjeblikket 100 % på sit fuldtidsjob, som har højeste prioritet. I sin fritid udvikler han dog løbende på flere projekter, efterhånden som han får inspiration til dem, og får dem skåret til og gjort skarpe: ”Min kæreste er nogle gange ved at blive sindssyg over, at jeg midt i en film eller midt om natten griber notesblokken og skriver en ny ide til et af projekterne ned, men hun støtter dog som regel op og er rigtig god at sparre med”, slutter Christian.

Læs også Christians supply chain blog her på siden:

Supply chain blog 1: Intro og generelt om supply chain
Supply chain blog 2: Standardisering og automatisering af dine processer
Supply chain blog 3: Push eller pull? 

 

Faglige ArtiklerSælgere på SaxisVærktøjskassen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Artikler som også interessere dig

5 grunde til, at du bør sælge din virksomhed selv Mette Jeannot 2024-08-27
3 tips til at sælge din virksomhed hurtigt Mette Jeannot 2024-06-25
Undersøg virksomhedens SEO inden du køber den Mette Jeannot 2024-02-29
Køb og salg af virksomheder udenfor Danmark Niels Ryding Olsson 2022-11-14
6 Råd: Sådan kommer du i gang med influencer marketing Niels Ryding Olsson 2021-02-09