Derfor skal du beholde konkurrentens brand

Archivo_base

Du kender måske til den type konkurrenter, der adskiller sig markant fra dig, men alligevel sigter efter den samme målgruppe. De er som regel død irriterende.

Men står du overfor, at skulle opkøbe en sådan konkurrent, skal du bibeholde det i virksomheden der adskiller jer og køre det videre som 2 forskellige forretninger. Det var ikke lige det du havde lyst til vel?

Du havde sikkert mere lyst til at lukke brandet ned og nyde sejrens sødme, nu hvor din konkurrent er forsvundet fra markedet i kundernes øjne.

Men det er dit ego der taler og ego laver ikke god forretning.

Læs også: Derfor skal du forberede din virksomhed til at blive solgt selvom den ikke skal sælges

Det tager kun 5 minutter i Fakta!

Tænk engang over de danske supermarkedskæder. Der er mange. Men reelt er der kun et par spillere. De to største er Coop og Dansk Supermarked.

Hvorfor tror du at de driver forskellige brands? Kunne de ikke lige så godt bare slå det hele sammen til Superbrugsen?

Det er et retorisk spørgsmål og svaret er nej. Det kunne de ikke.

Grunden til dette er at det er forskellige ting der tiltaler folk. Nogle kan bedre lide Fakta end Superbrugsen. Det er ikke sikkert, at det er tydeligt hvorfor nogle foretrækker det ene frem for det andet, men uanset hvad så er det sådan det forholder sig.

Det vil sige at hvis Coop slog alle deres supermarkeder sammen til en kæde, under samme navn ville de miste omsætning, fordi det ville give plads til, at andre spillere kan komme ind på markedet med alternative koncepter, som tiltaler en del af forbrugerne.

På samme måde må du acceptere at der har været en grund til, at nogle af kunderne på dit marked er gået til konkurrenten i stedet for til dig. Fjerner du konkurrentens brand fra markedet, laver du altså blot plads til, at der kan komme nye spillere ind og fylde det hul.

Det kan være svært at acceptere, men i sidste ende handler det om at drive god forretning og tage så stor en del af markedet som muligt.

Læs også: Hvorfor lukke når man kan sælge?

Taste is King?

Et andet eksempel er McDonalds og Burger King, nogle vil måske slagte mig for, at hævde, at de sælger det samme. Men det er lige præcis pointen. Kigger du på det objektivt så er det jo burgere og pomfritter der sælges, begge steder. Men som kunde kigger du ikke objektivt på det.

Jeg kan f.eks. bedst lide McDonalds. Ikke fordi det nødvendigvis smager bedst, men fordi at jeg altid har gået på McDonalds. Det er det jeg er vant til. Jeg kan ikke engang selv forklare helt præcist hvorfor jeg bedre kan lide det end Burger King. Det kan jeg bare.

Sådan har vi det som forbrugere. Der sker alt muligt underbevidst som bestemmer hvilke produkter vi bedst kan lide. Som erhvervsdrivende er det din opgave, at opfange dette og bruge det til din fordel.

Derfor er det klogeste du kan gøre at sætte dig ind i, hvorfor kunderne vælger din konkurrent og beholde det og arbejde videre med det. Ellers risikerer du at få mindre ud af sammenlægningen end ellers.

Så behold konkurrenten på markedet også selvom det er dig der ejer den.

Læs også: 10 trin: kom godt i gang med din nye virksomhed

En tanke omkring “Derfor skal du beholde konkurrentens brand

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Artikler som også interessere dig

Hvordan prissætter man sin virksomhed? Niels Ryding Olsson 2019-08-08
Opbevaring af regnskabsmateriale og bogføring af aktiver Niels Ryding Olsson 2019-07-10
Guide: Hvordan undersøger jeg om aktiverne er korrekt pri... Niels Ryding Olsson 2019-04-05
Luk virksomhed – en komplet tjekliste Niels Ryding Olsson 2019-04-02
Guide: Alt hvad du skal vide om at sælge dit varelager Niels Ryding Olsson 2019-03-21