Derfor skal du forberede din virksomhed til at blive solgt selvom den ikke skal sælges

picjumbo.com_IMG_3335

For de fleste iværksættere er deres virksomhed som deres lille barn og derfor kan tanken om at sælge den virke fjern. Alligevel siger man at alt er til salg, til den rigtige pris. Har du nogensinde overvejet om du ville sælge din virksomhed, hvis der kom en og tilbød et beløb der var 10 gange højere end hvad du troede din virksomhed var værd?

 

Man skal aldrig sige aldrig

Heller ikke når det gælder virksomhedssalg.  I følgende artikel vil jeg komme med eksempler fra virkeligheden på hvorfor og hvordan du skal gøre din virksomhed klar til et salg, selvom du ikke vil sælge den. Det vil nemlig også medføre en langt mere veldrevet virksomhed og hvem ved om du pludseligt får et tilbud du ikke kan sige nej til?

Kim Bloch Grouleff er serieiværksætter og har haft flere virksomheder, der blev solgt. Det hele startede med at han en dag blev kontaktet af en af hans konkurrenter der en dag bankede på døren og sagde ”jeg er træt af at konkurrere med dig, hvad skal du have for din virksomhed?” – Hvad ville du sige i den situation? Det ville i hvert fald være rart at være forberedt!

Salgsmodning er noget der kan tage lang tid og være ekstremt tidskrævende og udfordrende. Det er typisk noget der bliver forbundet med en proces der går i gang når man har besluttet sig for at virksomheden skal sælges, men det er der flere af vores eksperter der mener er misforstået.

Idéen med salgsmodning er at gøre det lettere at overtage virksomheden og sandheden er, at hvis du allerede tænker det ind når du starter din virksomhed kan du næsten spare den proces væk. Der er en række ting du kan gøre løbende for at gøre din virksomhed lettere at afhænde, hvis det en dag skulle blive aktuelt. Efter snak med adskillige eksperter, heriblandt Jesper Buch, er jeg kommet frem til følgende råd:

 

1. Registrer alle arbejdsgange

For at gøre virksomheden lettere at køre videre, er det en stor fordel at registrere mere eller mindre alt hvad du foretager dig i virksomheden. Vi snakker om alt lige fra hvilke leverandører du har handlet med og under hvilke betingelser, til markedsføringskanaler – hvad har virket og hvad har ikke virket? Hvilke salgskanaler har du brugt.

Lav helt fra start en database over alle kunder og de vigtigste KPI’er. Det kunne være gennemsnitskøb, konverteringsrate og så videre. Dem kender du bedst selv. På den måde behøver køber ikke at lave de samme fodfejl som du har gjort, og det er noget det vil kunne presse prisen i vejret, samt gør netop din virksomhed attraktiv.

 

2. Lav en effektiv supply chain

Det er svært at argumentere for hvorfor man ikke skulle bruge tid på at udvikle sin supply chain til at blive så strømlinet som muligt. Dels kan det spare dig for en masse penge, og dels kan det spare dig for en masse tid. Samtidig er det noget der gør virksomhedens arbejdsgange mere simple. Alligevel er der så mange iværksættere der ikke tænker på det.

Jeg har snakket med Christian Møller, som er iværksætter og supply chain ansvarlig i en stor dansk virksomhed. Jeg interviewede ham omkring hvordan det har påvirket hans virksomhed, og det har vist sig at være en afgørende konkurrenceparameter for ham. Også da han skulle sælge sin virksomhed viste det sig at være afgørende.

Han udtaler: ”På 2 uger fik jeg overvældende mange henvendelser fra købere, som særligt var interesserede grundet den strømlinede og gennemtænkte supply chain, samt udviklingspotentialet i virksomheden. Efter en måned havde jeg underskrevet og overdraget Refurnit til den nuværende ejer, som jeg til fulde mente kunne indfri vækstpotentialet i Refurnit.” Læs mere om Christians historie og få tips til at effektivisere din egen supply chain her.

 

3. Opret holdingselskabet fra starten

Når du sælger din virksomhed, er det faktisk muligt at overføre hele salgssummen til dit holdingselskab helt skattefrit. Til trods for at det kan være kæmpe store summer man kan spare i skat, er det ikke alle der ved det. Faktisk kan du oprette dit holdingselskab næsten helt gratis, hvis du gør det samtidig med at du opretter dit driftselskab.

Christian Møller udtaler: “Man bør fra starten af – og som minimum forud for salget – overveje at etablere sin virksomhed som et IVS eller lignende, samt placere ejerskabet af denne hos sit holdingselskab, da den økonomiske gevinst ved salg af en personlig ejet virksomhed hurtigt bliver opslugt af SKAT. Refurnit var en personlig ejet virksomhed, og om end jeg er stolt af at have bidraget til statskassen ifm. med salget, så havde jeg nu været mere tilfreds med en skattefri overførsel til mit evt. holdingselskab, hvorfra jeg da kunne reinvestere hele købsprisen i et nyt projekt. Jeg vil uden tvivl oprette min næste virksomhed i en holdingstruktur. ”

 

4. Vær bevidst om at din situation kan ændre sig

Det er muligt at du for intet i verden vil sælge din virksomhed idag, men man ved ikke hvad fremtiden bringer.

Jesper Buch, der i dag er business angel, men som nok er mest kendt som manden bag Just-Eat, ved om nogen hvad det vil sige at brænde for et projekt og virkelig bruge meget tid på det. Alligevel fandt han senere ud af at det faktisk er start-up fasen han brændte for. Jeg talte med ham, blandt andet om exit fra Just-Eat, og det kom der et interview ud af.

I interviewet udtaler han at det han brænder for i virkligheden er: ”At bygge en forretning op fra scratch, innovere produktet og skabe kritisk masse” og at bevæggrunden for at han solgte de sidste aktier var, at han så ikke længere skulle bekymre sig om privatøkonomi, men til gengæld kunne bruge alt sin tid på det han godt kan lide.

Jeg spurgte ham til sidst om, om han synes man burde tænke exit-strategi ind i virksomheden fra starten og til det svarede han: “det er helt klart noget man skal tænke med fra start, ja!”

Hvis du, efter du har læst denne artikel, går i gang med disse 4 punkter, har du gjort dig selv en stor tjeneste. Ikke blot vil du være klar, hvis det en dag skulle blive aktuelt med et salg. Du vil med garanti få øje på områder i din virksomhed der kan optimeres, og dermed gøre din forretning mere veldrevet.

 

Læs også: 9 Grunde til at du skal sælge din virksomhed selv

←Tilbage til artikler
%%Sidebar-1%%

Anders Hahn Madsen

Anders er medstifter og marketingchef hos Saxis, og er efterhånden en erfaren blogger. Hvis du har idéer til hvad næste blogindlæg skal handle om, så send ham en mail, på [email protected]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.