Canopy Sound om passion for produktet

Canopy

Vi har taget en snak med drengene bag virksomheden CanopySound.dk, som sælger pakker til byg-selv festivalsanlæg. Canopy Sound er startet af to garvede festivalsgængere, som opdagede et umættet marked, da de selv skulle bygge deres mobile anlæg.

Hovederne bag er Tobias, som læser bygningsteknologi på DTU på 7. semester og Viktor, som læser elektroteknologi på 2. semester. De er begge fra Roskildeområdet og har kendt hinanden siden folkeskoleårene.

 

Historien om Canopy-Sound

”Canopy Sound blev startet af Tobias Fjelstrup og Viktor Poulsen i 2010 efter en sommer, hvor vi havde brugt en masse tid på at bygge nogle hjemmelavede lydanlæg. Meget af tiden blev brugt på at finde dele og bestille dem hjem fra et utal af forskellige leverandører. Blandt andet skulle forstærker-modulerne hentes fra østen, hvilket betød leveringstider på omkring 30 dage.

Vi tænkte, det kunne være lækkert hvis der var en dansk forhandler, som man kunne bestille disse produkter fra i stedet og sådan startede det med at vi hentede et parti forstærkere hjem og startede en meget simpel webshop.”

 

Hvor startede i? Hvad var jeres udgangspunkt mht. viden om e-handel?

”Webshoppens første udgave kom i wordpress, hvilket havde sine fordele og særligt ulemper. Viktor har rodet lidt med hjemmesider tidligere, men et decideret kendskab til e-commerce og drift af dette var nærmest ikke-eksisterende.

Vi tog mange af udfordringerne hen ad vejen og vi har altid været dygtige til at tilpasse os ift. efterspørgslen og tackle de udfordringer vi har mødt. ”

 

Hvilke udfordringer dukkede der op i forbindelse med opstart af virksomhed, hvor produktkendskab var drivkraften i stedet for e-handel?

”En større udfordring ved ikke at have så stort kendskab til e-commerce, var at vi havde svært ved at finde ud af hvilke produkter folk helst ville have, samt hvornår efterspørgslen steg/faldt. Vi vidste en masse om de produkter vi solgte, men knap så meget om vores målgruppe.

Det resulterede ofte i at vi havde en lidt skæv fordeling af lagerbeholdning, hvor nogle varer blev revet væk, nærmest før vi havde dem hjemme og andre kunne ligge over et par sæsoner.

En anden ting er at det var svært at vælge præcis hvilken systemsammensætning vi skulle vælge. Der er mange ting at tage stilling til, ved start af en webshop. Hvordan betaling skal foregå, hvilket shopsystem der skal bruges, hvem der skal klare forsendelserne mm. Vi skiftede flere gange undervejs og er i sidste ende rigtig godt tilfredse med magento + post danmark.

En af de største udfordringer vi har haft var da vi modtog en sending ”dårlige” forstærkere. Vi nåede heldigvis kun at sælge meget få, som kunne tilbagekaldes, men forløbet endte desværre med at vi mistede både varerne (som vi sendte retur) og pengene, som vi havde betalt for dem.

Da dette var i opstarten, var de 3500-4000 kroner noget der gjorde ondt, så vi tog fat i banken og lavede hver en kassekredit til at kickstarte projektet og give det lidt mere vind i sejlene.”’

 

Hvad ville i have gjort anderledes hvis i havde vidst mere om e-handel fra start?

”En af årsagerne til at vi ikke kørte magento fra start var også at vi ikke rigtig vidste hvor projektet skulle gå hen. Det kunne ligeså vel have været et let forsøg der sluttede efter de første 10 forstærkere. Lysten var der, til at drive det lidt videre og derfor endte vi også med at skifte wordpress ud, med noget mere professionelt. ”

 

Har i evt. nogle tips til folk der allerede driver en webshop?

”Et godt teksnisk råd vil være at vælge en platform I også kan vokse med – hvis altså det er et af målene. På den anden side vil jeg også anbefale at investere tid i at lære at klare de små vedligeholdelsesopgaver ved at drive en webshop selv. Der er mange penge at spare, hvis man selv forstår at installere templates og lign.

At have et dybt kendskab for et produkt kommer oftest sammen med en indfødt interesse. Det er svært at tvinge en ekspertviden frem, hvis produktet er uinteressant for én. Specielt i opstartsfasen er det en stor fordel at elske sine produkter, da opstarten og omsætningen (som også er en motivation) først kommer i gang et langt stykke længere nede ad vejen. ”

 

Har i betalt jer fra nogle opgaver eller stået for det hele selv?

”Vores logo har vi betalt os fra og enkelte gange har vi købt professionel udviklerhjælp, hvis hjemmesiden har drillet. Oftest har vi selv kunnet løse alle tekniske problemer, ved at google og læse om lignende problemer, som andre måtte have oplevet.”

 

Hvor er Canopy-sound i dag?

“I dag står vi i en meget spændende situation. Vi har rigtig mange mulige veje at gå – specielt efter at have lært vores marked bedre at kende, men også fordi vi selv har udviklet os, og vokset med opgaven. Vi har det sidste halve år arbejdet på vores helt egen forstærkerproduktion og vores sidste prototypetests er så småt færdige.

Da vi startede havde vi på ingen måder regnet med at vi ville stå hvor vi gør nu og have kompetencerne og økonomien til selv at designe og udvikle elektronik, for ikke at tale om at starte vores egen produktion. Går alt som det skal på den front, er det bare at videreudvikle vores forretning og sortiment.

Under hele processen har vi geninvesteret fortjeneste i forretningen, hvilket vil sige vi er kommet i gang for <30.000 kroner, hvilket jo ikke er noget svimlende beløb for en forretningsopstart. Det hårdeste har været timerne der skulle investeres i projektet – så det er godt vi brænder for det.”

←Tilbage til branchespecifikke artikler
←Tilbage til artikler

 

%%Sidebar-1%%

Anders Hahn Madsen

Anders er medstifter og marketingchef hos Saxis, og er efterhånden en erfaren blogger. Hvis du har idéer til hvad næste blogindlæg skal handle om, så send ham en mail, på [email protected]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.