Virksomheden er solgt

Denne virksomhed er blevet solgt og du kan derfor ikke kontakte den længere.

Sidste udbudspris var 750.000 DKK

Designersfavorites.dk - Etableret smykkevirksomhed med unikke designsmykker - Overskud på 437.283 kr.

100 forhandlere i hele Norden. - Bredt udvalg af kunder, og både B2B og B2C.

Ansatte
Under 5
Grundlagt
2015
Flytbarhed
Flytbar
Adresse
Ved henvendelse
Region
Type

Designers Favorites er et veletableret brand med unikke designersmykker, der forhandles hos ca. 100 forhandlere i Norden. Forhandlerne er guldsmede/smykkeforretninger. Smykkerne skiller sig klart ud fra alle andre smykker i markedet og har fundet en niche og fået sin egen fanskare. Forretningsmodellen er meget lean, hvilket øger firmaets fortjeneste og giver også mulighed for at forhandlerne får en god fortjeneste. Den anderledes model gør det også attraktivt for forhandlerne. Smykkerne giver et frisk pust til deres butikker og mange steder får smykkerne de bedste pladser - fx på disken eller midt i det bedste vindue.

Små stikprøver i vores nabolande har vist, at det har et stort potentiale i udlandet også. Udover salget til forhandlerne, er der også salg gennem firmaets egen webshop. Firmaet har også en Facebook og Instagram. På Instagram er der over 1100 følgere - og sidste oplæg fik over 475 likes. Når forhandlerne ligger Designers Favorites smykkerne på deres sociale medier får de langt flere likes end deres andre opslag.

Hele vejen fra indkøb til salg til slutbrugeren er meget velorganiseret. Smykkerne er af god kvalitet og leverancerne er som aftalt. Alle forhandlerne har et flot brandet display og der er flotte smykkeæsker.

Omsætningen og indtjeningen har været stigende hvert år siden opstart og omsætningen er stabil, da den kommer fra et bredt udvalg af kunder, og både B2B og B2C.

Man behøver ikke at være guldsmed, designer eller have andre tekniske kompetencer for at drive brandet, men det vil dog være en fordel at holde samme stil (som rammer et hul i markedet) og at have en god idé om, hvad målgruppen kan lide. Hvis det ønskes, vil der være mulighed for et samarbejde med nuværende ejer omkring hjælp til fremtidige kollektioner.

Økonomiske nøgletal

Vi har fra april 2018 - april 2019 haft en omsætning på 1,3 mio. kr. - og et overskud på 437.283 kr.

Der er ikke store nødvendige udgifter i firmaet til den daglige drift. Der er en skandinavisk smykkemesse i KBH en gang om året, som vi har deltaget i, hvilket har tjent sig hjem flere gange. Vi har også haft nogle kørselsudgifter til besøg hos forhandlere og agentudgifter.

Den fremtidige omsætning har stadig potentiale til at stige på det danske marked - og har stort potentiale hvis der også gøres mere ud af salget til udlandet.

Overskud før skat: 437.000 DKK

Produktet

Designers Favorites smykkerne er lavet i sterling sølv og de fleste har ædel eller halvædelsten. Hele kollektionen dækker over eventyrlige smykker, men spænder alligevel bredt over spinkle til meget volumniøse smykker og udsalgspriserne ligger fra 399 - 2499 kr. Hvis man lytter til kunder, der kigger på smykkerne, har de ofte svært ved at vælge og er ofte meget begejstrede.

Det er de fordi de ikke har set noget lignende før og fordi at smykkerne er fyldt med små fine detaljer. Vi adskiller os klart fra resten af markedet med dette helt unikke design, denne høje kvalitet og de gode priser.

Markedsføringskanaler

Vi har igennem de sidste år markedsført os i guldsmedebladene for at butikkerne kunne lære os at kende. Nu kender de fleste danske butikker os, så vi ser det ikke som nødvendigt at markedsføre sig i disse blade mere. Evt. kunne det gøres ved nye kollektioner, hvis butikkerne ikke får dem set på anden vis.

Vi er lige startet på at markedsføre os til slutbrugeren gennem Instragram (og Facebook), hvor vi organisk er vokset stødt til nu at have over 1100 følgere og vi får mange likes på vores opslag - og mange køb i butikkerne og på webshoppen efter opslag.

Omkostninger

Smykkelageret kan man have i eget hjem eller i lejede kontor eller lagerlokaler. Det fylder ikke mere end et par kvadratmeter. Så der er ingen eller kun små omkostninger til lager.
Der er pt. ingen behov for ansatte og derfor ingen lønudgifter andet end ens egne. Vi har haft udgifter til agenter, men de får kun betalingen (procenter), når de sælger - så kun variable udgifter.

Faste udgifter:
Webshop: 666 kr/året

Variable udgifter:
Varekøb
Betalingsløsning: Promille af salget
Fragt
Smykkeæsker/pakkeæsker

Herudover er der HVIS ØNSKET udgifter til:
Til agenter, hvis man ønsker at gøre brug af det (provision/variabel udgift)
Til 2 kataloger om året (ved ny kollektion), hvis man ønsker at det skal ligge i butikkerne
Til den årlige messe, hvis man ønsker at deltage i den
Til markedsføring - afhænger af ønsket til dette.

Aktiver

Virksomheden inkl. lager kan drives på et par kvadratmeter - og kan sagtens gøres hjemmefra. Der er ikke brug for nogle aktiver for at kunne drive firmaet, bortset fra en computer og printer - og så selvfølgelig et varelager. Smykkerne ligger i kasser som gør det nemt at pakke. Kasserne følger med i købet.

Der medfølger følgende aktiver:
Ca 100 display, som står hos nuværende forhandlere + ca. 20 ekstra displays.
4 salgskufferter
Glasskabe til messe eller til at stå hos forhandlere
Restlager af smykkeæsker/pakkeemballage

Følgende aktiver medfølger ikke:
Varelageret har en værdi på ca. 350.000 kr. Dette medfølger ikke med i prisen. Ved overtagelse opgøres varelageret, som køber overtager til indkøbsprisen. Evt. ikke-kurante varer nedskrives til aktuel værdi.

Varelager på 350.000 kr. inkluderet i prisen Sælger tilbyder at få varelager med som en del af udbudsprisen.
Inventar på 150.000 kr. inkluderet i prisen Sælger tilbyder at få inventar med som en del af udbudsprisen

Virksomhedens historie

Virksomheden blev startet i 2015. Grunden, til at vi startede det op var, at der var et tydeligt hul i markedet og vi syntes at der var alt for mange mainstream hjerter og stjerne-smykker i markedet. Der manglede noget til de forbrugere, der ønskede at udtrykke sig selv gennem sine smykker. Disse smykker fandtes på markedet, men til en meget høj pris. Vi ønskede at skabe en "lille" lækker kollektion af spændende smykker af sølv og med flotte sten til priser på ca 500-1000 kr.

Vi startede med at tage på smykkemesser rundt om i verden for at se hvad der allerede fandtes på markedet - for at se hvad vi IKKE skulle lave. Efter flere messer og mange ideer til spændende koncepter, kom vi frem til de nuværende smukke, eventyrlige, detaljerede smykker. Vi rejste rundt til forskellige smykkeproducenter i flere lande for at finde ud af hvor vi kunne få den bedste kvalitet til den bedste pris. Samtidig betød kommunikationen og samarbejdet meget for os. Så det krævede mange besøg - men det var det hele værd. Vi fandt en leverandør, som vi har haft et helt fantastisk godt samarbejde med.

Vi rejste rundt til flere lande rundt om i verden for at se potentialet. Der var stor interesse for de anderledes smykker, men når de spurgte til salg på hjemmemarkedet og i det hele taget eksisterende salg, kunne vi ikke sige så meget. Så vi besluttede os for at tage fat i hjemmemarkedet først.

Smykkebutikkerne krævede også udstilling, hvis de skulle købe en kollektion. På smykkemesserne rundt om i verden havde vi også ledt efter de rette display, æsker osv. Vi har også prøvet mange forskellige leverandører og har nu fundet et godt set up, hvor vi får en god kvalitet til en god pris og gode leveringsbetingelser. Vi har købt ind til alle vores forhandlere, som er meget glade for det (dette har kostet ca. 300-400.000 kr.).

Men som sagt skulle vi så lancere smykkerne, displays osv. for det danske marked. Den første kollektion bestod af kun 10 smykker, som vi præsenterede på den danske smykkemesse i 2016. Det blev allerede der en kæmpe succes. Der var lang kø ved vores lille stand og vi fik en god start med ca. 20-25 forhandlere (og det er ellers ikke nemt at komme ind med et ukendt brand).

Vi annoncerede så i næsten hvert nr. af branchebladet og fandt en agent til at køre rundt og besøge butikkerne. Vi havde senere midlertidige aftaler med agent i Sverige og Tyskland, hvilket også viste stort potentiale. Det har været et stort arbejde at komme ind til smykkeforretningerne, men når man først er kommet ind, har de også vist sig at være loyale.

Der er nu gået nogle år og vi har lanceret 2-3 nye kollektioner om året. Vi har lært meget af hvilke typer af vores smykker der sælger bedst - og hvor meget vi skal tage hjem på lager. Vi har også prøvet mange forskellige ting i forhold til forretningsmodel og set up - og har nu fået det til at fungere meget optimalt.

Vi har det seneste halve år brugt tid på at køre Instagram og Facebook op, da det både vil gavne salget i butikkerne og på nettet. Det har også hurtigt fået stort succes.

Så alt i alt har vi brugt mange ressourcer på at rejse rundt, undersøge markedet, finde gode leverandører, finde ud af et godt set up, fået fat på forhandlere, opbygget et brandnavn osv. Vi har ikke gået den lige vej (hvilket nok heller ikke er muligt), men vi synes alligevel at vi er kommet rigtig langt og selvom det har været dyrt at bygge op, har vi fået en succes ud af det nu.

Strategi

Den nuværende strategi og strategien indtil nu har været at kunne tilbyde en vare, som andre ikke tilbyder, så vi ikke skal konkurrere på pris og så kunderne er nødt til at handle hos os, hvis de vil have den ønskede vare - og så vi kan opbygge et navn og genkendelighed og som kunderne husker og bliver begejstrede over og ønsker at købe igen.

Strategien er også at forstå kundernes behov og tilpasse vores tilbud til dem, således at det er attraktivt at handle hos os. Og samtiden er strategien at køre en lean forretningsmodel, så der er færrest muligt omkostninger og færrest muligt forretningsgange, der kan laves fejl i, så kunderne oplever hurtig betjening - uden fejl.

Denne strategi har fungeret yderst tilfredsstillende for os, men det er selvfølgelig helt op til en ny ejer, hvis de vil køre en anden strategi.

Strategien for salg - der har vi fokuseret på Danmark og så småt på landene omkring os. Men da der har været stor interesse fra landene omkring os, vil der være rig mulighed for en ny ejer at lægge en strategi med mere salg i udlandet.

Ideel køber

Der er mange forskellige typer af ideelle købere.

Det kan både være én, der allerede er i branchen og allerede sælger på det danske marked og når denne alligevel er hos forhandlerne, så kan han tilbyde et ekstra smykkebrand til egen nuværende kollektion - eller hvis denne ikke allerede er på det danske marked, kan denne besøge Designers Favorites forhandlere - og så samtidig tilbyde sit eget brand.

Det kan også være én, der er i fashionbranchen og sælger andre fashionvarer - og vil tilføje et smykkebrand til dette. Ligesom ovenstående, når man allerede er hos kunderne, kan man tilbyde en ekstra vare og få den fortjeneste uden at have ekstra udgifter med salget.

Det kan også være én fra en helt anden branche, der synes, at det kunne være spændende at handle med smykker. Det er ikke nødvendigt med branche/smykke-kendskab for at drive virksomheden. Det er dog en god idé at have flair for, hvor målgruppen kan lide.

Det kunne også være en køber, der vil lave en god forretning - altså øge omsætningen fx ved salg til udlandet - og så videresælge firmaet igen med fortjeneste for øje.

Opstartshjælp

Der vil blive en god overlevering af virksomheden alt efter købers behov. Alle arbejdsgange vil blive vist og kontakter til alle samarbejdspartnere overleveres. Vi viser hvordan smykkerne designes, hvordan de bliver bestilt, hvordan vi får dem hjem, hvordan vi lægger dem på lager, hvordan vi håndterer butiks og web-ordrer, hvordan vi sender varerne osv. Vi aftaler en periode, hvor dette gøres. Hvis køber ønsker det tager vi gerne køber med til smykkeproducenten - og på kundebesøg.

Bagefter vil det være muligt at købe konsulenttimer (hvilket der formentlig ikke er behov for), hvis der er behov for det - og det ønskes. Har køber andre behov/ønsker, kan dette aftales ved en handel.

Offentlige spørgsmål

Denne annonce er inaktiv...

Brug for rådgivning omkring køb eller salg af virksomhed?
Få hjælp af en virksomhedsmægler

Ekstra information

Visninger:
354

Sælger kontaktet:
7

Følger annoncen:
0

Annonce id-nummer:
31310

Årsag til salg:
Fokus på andre forretninger

Annonce oprettet den:
25-04-2019
Udbudspris 750.000 DKK