Manden bag Nordic Race: “Jeg havde ideen og min partner havde 5.000,-“

 

Nordic Race Partner

I dette blogindlæg vil Jonas Elming, manden bag Nordic Race, fortælle om hvordan han startede det op med bare 5.000,- og hvorfor kompetencesammensætning er så vigtigt.

Læs også: CAPSTORE: Fra webshop til fysisk butik

Jonas Elming:

Året er 2011, måneden er februar, stedet er en villavej i nordjylland, grænsende op til den skov jeg listede ud af som en ræv på jagt efter føde. Dato og klokkeslæt er fortsat ukendt for mig, men det må have været midt om natten, da alle villaer står uden lys.

Jeg kan hverken mærke fingre eller tæer, da disse til trods for flere lag bomuld, er gennemkolde fra et par nætter udendørs. Trods besvær får mine dybfrosne pomfritter langt om længe åbnet låget til skraldespanden foran husnummer 28. I skraldespanden finder jeg en halv pakke Kærgården og en liter yoghurt, der øjensynligt er smidt ud fordi den havde overskredet holdbarhedsdatoen.

Produkterne fejler som sådan intet og jeg fortærer dem hurtigere end en hund kan spise en leverpostejsmad, inden jeg bevæger mig tilbage i skoven og væk fra lygtepælenes afslørende oplysning.

Hjemløs iværksætter på natterov?
Jeg må skuffe jer, da ovenstående anekdote er et lille udsnit af min tid på Patruljekurset v. Jægerkorpset, hvori fysiske og mentale udfordringer var en fast del af dagligdagen. Aspekter der senere hen skal blive udslagsgivende for mit begyndende iværksætter-eventyr.
For at forstå nutiden, er det som oftest nødvendigt at kaste lys over fortiden.

Vi, mine to partnere og jeg, mødtes under uddannelse i Forsvaret, forud for udsendelse til Afghanistan i 2009, som soldater under engelsk ledet NATO-kommando i den sydlige Hellmand provins. Til trods for vores forskelligheder fandt vi dog hurtigt ud af, at vi kunne gå op og ned ad hinanden i et halvt år, i en lille lejr midt ude i ingenting, uden at blive trætte af hinanden. Udover at tage et venskab for livet med hjem, tog vi også et nærmest umætteligt adrenalinbehov med os i bagagen. Et behov der senere skulle gå hen og forme fremtiden for os.

Kompetencesammensætning

I efteråret 2011 inviterede jeg én af mine to partnere på besøg, i min daværende lejlighed på Vesterbro i København. Jeg var faldet over et YouTube klip fra et motionsløb i USA, hvor deltagerne blev afprøvet på selvsamme aspekter, som vi kendte fra vores tid i Forsvaret, fysisk og psykisk udmattelse.

Agendaen med at vise ham klippet først, var naturligvis at servere mit forretningskoncept af en dansk udgave, umiddelbart efter klippet havde spillet færdigt.

Jeg havde ideen og min partner Frederik havde 5.000,- DKK på sin opsparingskonto, til en hjemmeside. Dette beløb er i bund og grund det eneste kapitalindskud virksomheden til dato har fået.

Et par uger efter blev taburetten komplet, da vores tætte ven og tidligere kollega fra Forsvaret, Daniel, takkede ”ja”, til at blive en del af holdet bag Nordic Race.

Det er ubeskriveligt vigtigt at man bruger tid på at kompetencesammensætte sit team, inden man begiver sig ud på den rejse, som det unægtelig er, når man starter en event drivende virksomhed op fra bunden. Det hjælper ikke at have 10 mennesker der ved hvordan motoren er opbygget, hvis du ikke har mindst én der kan starte den.
Man bliver nød til at være ærlig omkring sine egne kompetencer, for at kunne sætte sig i det sæde i virksomheden, som passer evnerne bedst.
Det har med Nordic Race lykkedes os at skabe en helstøbt motor, der fungerer efter hensigten og konstant får tilført flere hestekræfter.

Midlet før målet

Det bedste ved opstarten af Nordic Race som event arrangerende virksomhed var, at pengene fra billetsalget kom i kassen, inden de skulle omsættes til det produkt, som kunderne betalte for. Således var det aldrig en nødvendighed at foretage os banklån, eller opsøge investorer.

Vi dannede os hurtigt et overblik over udgifterne til det produkt vi markedsførte og estimerede derefter hvor mange solgte billetter der skulle til, for at vi kunne skabe produktet. Vores første løb blev udsolgt på bare en måned, og 500 vovehalse mødte således op på Amager Fælled, en varm juni-dag i 2012.

Læs også: Pølsevognen lever stadig

Look West

Vores timing kunne næppe have været bedre, end vores spæde opstart i 2012. Som så meget andet i sundheds- og motionsbranchen følger trends og tendenser typisk markedet i de større vestlige lande.

Det vi motionsmæssigt ser hitte herhjemme er som oftest et produkt af noget vi år forinden har set sætte sejl i enten USA eller England, dog oftest USA. Det kunne vi udnytte, ved at være ”First-Movers” på et OCR (Obstacle Course Racing) event for begge køn i Danmark.

Fitness og motion er ikke længere noget der er forbeholdt foreningsidræt og kommercielle fitnesskæder. Danskerne er vidensmæssigt blevet meget mere bevidste på egne evner og egen formåen, og søger derfor hele tiden at udfordre sig selv fysisk.

Maraton-distancer var for år tilbage forbeholdt motionister, der i manges øjne var vanvittige, for hvorfor skulle de ellers kaste sig ud på en 42,2 km lang løbetur. I dag er det ikke unormalt, at halvdelen af sit Facebook newsfeed kammer over med medaljebilleder fra diverse ”bedrifts-distancer”.

Behold kontakten til kunden!

et er nødvendigt at have hænder på samtlige åre i båden, for at få den til at sejle mod målet. Opsætning, afvikling, og nedtagning af vores events kræver væsentlig flere hænder, end vi kan mønstre fra vores vanlige omgangskreds.

Sidste år havde vi således 300 frivillige, og i år forventer vi at kunne lægge yderligere 400 navne til familien og fundamentets ”stamtræ”, via den bæredygtige struktur vi efterhånden har fået opbygget.

Én af de mange udfordringer man oplever, i takt med at brand’et vokser og spreder sig længere ud end nærområdet er, at beholde den tætte relation til de loyale kunder.

Vi har lært, til trods for vokseværk, at vores faste atleter bliver nød til at være en aktiv del af produktet og den ”familie” sporten skaber. Det nytter ikke noget at vi distancerer os fra vores indtægtskilde, interaktion med brugerne skal næsten være daglig.

I vores tilfælde, betyder det et konstant brug af sociale medier, samt personlig kontakt uden for kontortimerne.

Jeg kan ikke tælle på to hænder, hvor mange gange én af vores “kunder” har ændret arbejdsgangen på kontoret med en god idé eller et nyt tiltag.

Et glimrende eksempel er én af vores faste atleter, der anbefalede os som kvalifikationsløb til OCR verdensmesterskaberne i USA og endda formidlede/indledte kontakten til den amerikanske organisation. Halvanden måned senere var vi godkendt som arrangør af kvalificerende events til VM.

Fremtiden

Vi begyndte i 2012 med et enkelt event til 500 mennesker. I år (2015) har vi 7 events, i henholdsvis København, Århus og Malmø, og har allerede solgt godt og vel 10.000 billetter.

Det er sågar planen at vi, i navnets natur, drømmer om at fylde de fleste af de nordiske lande ud med Nordic Race events. Vi udvider og ændrer i det omfang, hvorved det ikke går ud over produktet, sporten og ”familien”.

Læs også: Webshop battle – open source shop vs hosted shop

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Artikler som også interessere dig

Icebreaker Urban – ismaskinen der får folk til at f... Philip Roager 2018-10-16
Glem dine følelser, hold fokus og sælg rationelt Philip Roager 2018-09-11
SEO tendenser i 2018 Anders Hahn Madsen 2018-01-17
” Er det nu vi skal gøre noget 100% sammen? Det var han ... Kasper Hansen 2017-10-11
23-årig studerende køber virksomhed på Saxis: Arbejd hård... Kasper Hansen 2017-03-21