Les Deux: Sådan sparer du 50 mio. på at indtage det kinesiske marked

12079531_10156163767665113_7671807020060318457_n

Jeg er lige landet fra en af de største oplevelser, siden vi startede Les Deux. Hjemvendt fra Shanghai og vores første modeshow med en kuffert fuld af oplevelser, som jeg aldrig glemmer, men også en kuffert fyldt med muligheder, som skal gribes an på den rigtige måde.

Læs også: VIDEO: Interview med Andreas von der Heide fra Les Deux

Vi har ligesom mange andre iværksættere ikke kapital til at indtage nye markeder med markante reklamefremstød til flere millioner kroner, hvilket gør at vi må tænke anderledes, for at være med til at slås om den internationale modescene. På få år er vi vokset fra en hvid T-shirt til i dag at blive solgt på mere end 10 forskellige markeder, ude i den store verden, men en ting er at finde butikker der vil sælge dine varer, en anden ting er at få dine varer ud af butikken. Kunden skal vide at du er der – og hvordan gør man så det?

Vi står foran den største udfordring med det kinesiske marked, som man siger kræver 50 millioner kr. hvis man vil entrere. Bestseller gjorde det på flotteste vis, men havde moderselskabet i ryggen hjemme i Danmark med mange millioner kr.

Alle fortæller mig at det ikke er muligt at gøre på en alternativ måde, men det er det, der gør det mere spændende. Tænk at vi har fundet en alternativ vej ind på et verdensmarked, som ingen har gjort før.

På nuværende tidspunkt har vi en hype i Shanghai efter at jeg stillede mig på catwalken og tog en selfie med modellerne i ryggen efter det vildeste show, hvor vi viste attitude, gåpåmod og show.

Læs også: Andreas Von Der Heide: Vi vil slås med Ralph Lauren

Step 1 – online

Inden jeg rejste til Kina, vidste jeg præcis hvem jeg skulle snakke med, hvilke møder vi skulle få i bøgerne, hvem jeg skulle invitere til showet, hvem der var meningsdannere i Shanghai, hvor de største colleges ligger og kontaktpersoner på disse skoler. De var selekteret online og gennem research hjemme fra Danmark.

Første step er altid online. De bliver udsat for eksponering gennem sociale medier. Kina var en udfordring fordi man ikke har Facebook og vores sociale medier har ikke den store indflydelse derude. Derfor måtte vi bruge Wechat og andre medier, som er store i Kina.

Step 2 – fysisk

Historien omkring Les Deux blev skrevet så den passede ind i den kinesiske kultur og vi ansatte en af vores bekendte, som bor i Kina, for at have en mand i markedet, som kunne fortælle os alt hvad der skete/sker samt snakke sproget flydende. Jakob kører pt. Les Deux fra vores lille kinesiske kontor.

Før og efter showet er vi i gang fysisk. Folk ved hvem vi er fra vores online markedsføring og vi kan skabe en interesse som giver os møder hos de store distributører. Vi sørger for at de rette mennesker får gaver, der bliver afholdt events, fester og at pressen skriver om os.

Det er det jeg kalder 2. Step. Fysisk tilstedeværelse. Efter showet oplevede vi en efterspørgsel, hvilket for os betyder salg. Vores webshop er klar til at  modtage kinesiske ordre og vi sørger for at der er direkte adgang til webshoppen gennem wechat, så når de har postet billeder, film eller andre ting på de sociale medier, så ligger der et link direkte til webshoppen.

På to meget simple og billige steps har vi nu fået de første salg og har bevist at vores case fungerer i det kinesiske marked. Der er en lille efterspørgsel, den bliver konverteret og vi har en lille del af en fod inden for i markedet.

Læs også: Les Deux-medstifter: ”Jeg er tilhænger af at man færdiggør sin uddannelse”

Step 3 – fysisk og online

Tredje step er at vi tager fat i de distributører, agenter eller salgspersonale/butikker, som har set Les Deux online og fysisk og siger at nu er der skabt et lille marked ved en fokuseret og meget bevidst markedsføringsstrategi, men at vi mangler deres viden i markedet.  3. Step bliver nu at få en partner ombord og indlede jagten med deres netværk på de kinesiske butikker og kunder.

Som Søren Kirkegaard sagde: Alle vil udvikling – ingen vil forandring. Med det mener jeg, at vi forandrer måden, hvorpå vi entrerer nye markeder og vi har vist at vores strategi er god og rammer på denne måde nye markeder, hurtigere end den almindelige tilgang.

Det er det iværksætterlivet handler om – forandring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Artikler som også interessere dig

Icebreaker Urban – ismaskinen der får folk til at f... Philip Roager 2018-10-16
Glem dine følelser, hold fokus og sælg rationelt Philip Roager 2018-09-11
SEO tendenser i 2018 Anders Hahn Madsen 2018-01-17
” Er det nu vi skal gøre noget 100% sammen? Det var han ... Kasper Hansen 2017-10-11
23-årig studerende køber virksomhed på Saxis: Arbejd hård... Kasper Hansen 2017-03-21