Grafikr om fravalget af en investering

I Grafikr har vi flere gange takket nej til at få tilført mere kapital gennem en investering. Selvom vi mange gange har gjort os overvejelser, og har haft flere relevante tilbud på bordet, har vi alligevel indtil nu valgt at takke nej.  

Kort om Grafikr

I dag er vi er et af Danmarks førende e-commerce bureauer, der især er specialiserede i den kendte e-commerce platform, Shopify. Mit navn er Kiranan og sammen med min barndomsven, Erik, startede vi sammen e-commercebureauet Grafikr i 2016. 

I dette indlæg kan du høre om, hvorfor vi har taget en aktiv beslutning om, i modsætning til mange andre, ikke at få tilført kapital udefra. 

Vi har takket nej til flere tilbud

Vi har af flere omgange, siden vores opstart, været i aktiv dialog med forskellige investorer, der har ønsket at investere i Grafikr. Ser man på det udefra, virker det måske som drømmescenariet, men det har fået os til at stille os selv spørgsmålet: hvad skal vi egentlig bruge pengene fra en investering på? Svaret på det, vender vi tilbage til lidt senere. 

Lad os nemlig lige tage et skridt tilbage til måden vi har drevet Grafikr på siden begyndelsen. For selvom vi har oplevet stor vækst og efterspørgsel, har vi været forholdsvis konservative i vores tilgang til vækst. 

Helt konkret har vi sørget for konstant at have likviditet til, hvis nu noget skulle gå galt. Både Erik og jeg var begge unge, da vi startede Grafikr, og vi vidste ikke hvad fremtiden bød på, eller hvor godt det ville komme til at gå. Derfor har vi haft en slags “worst case” tankegang, hvor vi konstant har sørget for, at have likviditet (altså penge i banken) til uventede situationer. 

Det har betydet, at vi faktisk har kunnet finansiere vores egen vækst, til en hvis grad, men nok ikke i samme skala, som vi kunne have gjort det, hvis vi havde fået penge udefra.

Vores overvejelser

Ser du, Grafikr er helt basalt en konsulentforretning, forstået på den måde, at alt vi laver, og vores produkt er baseret på timer. Så den måde vi helt konkret har vækstet på, har været baseret på ren efterspørgsel, hvilket har betydet, at vi har ventet på at få for travlt. Det vil sige, at vi har ansat løbende efter vi i en kort periode har kunnet se, at nu var det igen tid til at ansætte. 

For os har det fungeret rigtig godt, fordi vi har haft mulighed for at kontrollere vores vækst. Vi har kunnet gøre det på den måde, fordi vi har været et mindre konsulenthus. Det lyder måske lidt kedeligt og konservativt, men du skal tænke på, at der findes mange tilfælde, hvor virksomheder, bliver dræbt af deres vækst. 

På den anden side kan vi også se i bakspejlet, at måden vi har gjort det på, også har været med til at bremse vores vækst. Så der er altså både fordele og ulemper, og vi har ikke nødvendigvis valgt det rigtige, men det har virket godt for os. 

Det har det fordi, vi har opbygget en reserve, som vi nu får brug for. For vi oplever en ekstrem efterspørgsel, og vi kan se, at vi nu har behov for at ansætte forud, for at kunne følge med efterspørgslen. Men selvom efterspørgslen er stor, har vi også budgetteret med nogle meget ambitiøse mål for 2021 – nogle mål, som efterspørgslen alene ikke nødvendigvis kan efterkomme.

Hvad har ændret sig? 

Tidligere har vi aldrig oplevet udfordringer med cash-flowet, fordi vi netop allerede havde ordrerne, inden vi ansatte. Af samme grund har vi heller ikke lavet større ansættelsesrunder tidligere, men det skal vi til at gøre nu, og det kræver netop en endnu stærkere likviditet. Så kort sagt har behovet for en investering bare ikke været der tidligere, men den del har ændret sig.  

For vi har været mere reaktive tidligere, men her i 2021 og frem skal vi i langt højere grad ansætte mere proaktivt. Så bøtten er vendt på hovedet, og er det en kæmpe fordel for os, at vi har været omhyggelige med at opbygge en reserve af kapital. 

Men den udfordring vi står overfor nu er, hvor længe den likviditet holder. For vi kan se, at vi netop skal være meget proaktive med ansættelser, hvis vi både skal følge med den efterspørgsel og samtidig de budgetter, vi har planlagt. Det betyder, at vi skal ansætte 5, ja måske 10, ad gangen fordi vi ikke har tid til at vente på selve onboarding perioden, som er den tid det tager, når vi sætte en ny medarbejder godt i gang.

Vi ved nu, hvad en eventuel investering skulle bruges på, og den klarhed giver årsag til genovervejelse

For at vende tilbage til spørgsmålet, som jeg stillede første i indlægget her: hvad skal vi så egentlig bruge pengene fra en investering på?

Det er det, vi hele tiden har haft i mente, når interesserede investorer tidligere har henvendt sig til os. For med den måde, vi tidligere har drevet Grafikr på, hvad har vi så skulle bruge eventuel ekstra kapital til? Vi har jo netop selv sørget for konstant at have nok likviditet, og det har ikke givet mening for os at tage ekstra penge ind med et formål om at skulle bruge dem på marketing, indkøb eller noget helt tredje. Det er gængse formål, som du måske kender fra de investeringscases, vi ser i Løvens Hule, men det er ikke formål, der har givet god nok mening i vores forretning. 

Men, og der er et men, og det er, at vi som sagt har vendt bøtten på hovedet i 2021. Vores største udfordring som konsulenthus er selve ansættelserne af dygtige folk, der netop udgør vores produkt. Det betyder, at med de planer og budgetter vi har lagt, kan det meget vel ende med at blive nødvendigt, at få en investering til at medfinansiere vores vækst. Om ikke andet, så er det nu blevet en overvejelse på dagsordenen, der i langt højere grad er blevet relevant for os, fordi vi har et 100% klart formål med hvad, kapitalen skal bruges til.   


Kiranan Luxmy

Kiranan er Founder og CEO i Grafikr A/S.

Kiranan er ansvarlig for rådgivning og salg af de mere tekniske/krævende løsninger indenfor hjemmesider og webshops. Kiranan er som én af de færreste i Danmark certificeret I Shopify.

ArtiklerInterviewsIværksætterhistorier

Artikler som også interessere dig

Girlpower: En voldsom bilulykke og corona stoppede ikke E... Mette Jeannot 2024-03-18
Køb og salg af virksomheder udenfor Danmark Niels Ryding Olsson 2022-11-14
Hvad bør du være opmærksom på, når du vælger printer til ... Niels Ryding Olsson 2022-09-30
6 Råd: Sådan kommer du i gang med influencer marketing Niels Ryding Olsson 2021-02-09
36 årig iværksætter: “Tænk at jeg har skabt noget, som an... Niels Ryding Olsson 2021-01-21