Bliv 50% partner af bemandingsvirksomhed indenfor håndværk og service

Spin-off af et ejendomsselskab søger partner(e)/medejer(e) til at få mere luft under vingerne.

Ansatte
11-25
Grundlagt
2017
Flytbarhed
Flytbar
Adresse
Ved henvendelse

Virksomheden er et spin-off af en arkitekt- og ejendomsselskab og skal ses som en start-up hvor første vanskelige fase er overstået. Virksomheden er i gang og har positiv drift, og p.t. nærmest ingen omkostninger. De vil selvfølgelig komme når man skal stå mere på egne ben med eget personale o.s.v., men der er en rigtig god platform at vækste fra.

Medarbejderne er fortrinsvis fra Litauen eller Polen, hvor de indgår i et mindre netværk som kender hinanden og henviser hinanden til projekterne. Hvis man behandler medarbejderne godt, så er der en meget stor pulje kompetente personer, som oftest af sig selv, vil henvise hinanden til de opgaver man skal bemande. Man vil kunne skalere organisationen op organisk ved alene at opføre sig ordentligt.

Der er et betydeligt potentiale hvis man iværksætter en direkte markedsføring af servicen. Prisen på håndværkerne opleves ofte fordelagtig for kunden, som dog til gengæld skal aftage dem fuld tid i kortere eller længere varighed. Kunderne kommer som resultat af referencer eller fra os (sælger).
Indtjeningen i virksomheden er en %-del af lønomkostningen, og man har således ikke byggemæssig ansvar eller risiko for projekterne som håndværkerne udfører. Jo flere mand i arbejde, des større indtjening.

Økonomiske nøgletal

I 2018 har vi anvendt en afregningsmodel der stammer fra V&S prisbøger (kendt fra branchen), hvor man tillægger ca. 40-45% til den faktiske lønomkostning.
Virksomheden har i året selv omsat 2 mio. kr. ex. moms, med den dækningsgrad på 30% svarende til ca. 600.000,-
Netto-overskuddet kan ikke gøres korrekt op, da virksomheden har blandet blod med sine søsterselskaber.

Overskud før skat: 600.000 DKK

Produktet

Der er flere løsninger/services:
- Kunderne opnår fuldtidsbemanding af byggeprojekter på vikarbasis eller som underentreprenører, som timeløn eller på akkorder.
- Private bygherrer kan i praksis også "ansætte" håndværkere på fuld tid via virksomheden, uden selv at have et arbejdsgiveransvar. Hvis kunden selv kender nogle håndværkere han vil benytte, kan disse ligeledes outsources til NetWork i byggeperioden, som i denne fakturerer kunden på sædvanlig vis.
- Udenlandske håndværkere som ønsker at arbejde for danske kunder, men ikke ønsker bøvl med det administrative eller at have et "firma" i traditionel forstand, kan arbejde ud fra NetWork's platform og modtage de penge han tjener som løn, minus et administrationsbidrag til NetWork.

Markedsføringskanaler

Ydelserne er solgt som ren mund til mund. Websitet vi har er et muck-up og bruges i praksis ikke.
Vi har anvendt magnet-stickers på håndværkernes biler, hvilket faktisk er et ret effektivt markedsføringsredskab, samt de lovpligtige CVR-skilte på byggepladser. Der bør laves en aktiv digital tilstedeværelse for at skalere virksomheden.

Omkostninger

Virksomheden har "boet" som gæst i vores ejendomsselskab, og har derfor ingen egne omkostninger haft, udover lønomkostninger til håndværkere, samt enkelte forsikringer og revisor- og advokatomkostninger. Som nævnt er der tale om et spin-off, så de økonomiske nøgletal på salg og DB er en revisorberegning, som han selvfølgelig vil stå på mål for.

Aktiver

Virksomheden har domænet Network.dk som eneste aktiv, samt tilhørende logo/design.
Der er ingen kontorer, inventar, biler eller andet.

(Virksomheden har ingen gæld.)

Markedet

Der arbejder 400.000 personer fra Østeuropa i Danmark, en meget stor del af dem som daglejere/lykkeriddere. Mange som "sort hjemmeservice" eller som sekundære medarbejdere i større byggefirmaer. Markedet er kæmpe stort.
Man må forvente at øget fokus på snyd fra myndighedernes side, vil kræve øget "orden" i markedet. Man må ligeledes formode at lovgiverne vil gøre det ulovligt at modtage sort arbejde, på lige fod som at udføre det.
Det er her NetWork kommer ind i billedet.

Svagheder/udfordringer

Virksomheden er mellemmand. Og ingen ønsker naturligt nok at dele penge med mellemmanden. Der er altid en risiko for at man bliver forsøgt "skåret ud" af værdikæden, og blot brugt som rekrutteringskanal (eller markedsføringskanal fra håndværkere). Men kunsten er at bevare et lavt omkostningsniveau, og tilføje services som knytter både håndværkere og kunder til butikken, samt et juridisk aftalegrundlag som umuliggør at kunder stjæler medarbejderne.

Stærke sider

Hvis man er dygtig til at holde orden i virksomheden, og sørge for at det administrative setup er optimalt, så vil man have loyale kunder og loyale dygtige medarbejdere, som vil henvise til andre. Der kan produceres utroligt meget for kunderne, til en rigtig god pris.
De medarbejdere vi har, har alle en personlig tilknytning og er temmelig loyale.
De har alle venner/netværk stående klar i kulissen.

Ideel køber

Den/de optimale køber(e)/partner(e) kan eventuelt være en mindre eksisterende vikarvirksomhed, eller personer i sådan en virksomhed, som ønsker at tage sine erfaringer videre og blive herre i eget hus (omtales herefter som "køber" i ental).

Køber skal være meget stærk til at bevare relationer, og være et udpræget ordensmenneske, og kunne sprog (engelsk eller tysk). Opgaven bliver at systematisere og effektivisere setuppet, herunder at sikre at de administrative procedurer er knivskarpe, og at de juridiske aftaler er veldefinerede og anvendes rigidt.

Køber skal selv have (skaffe) et kontor til virksomheden i Storkøbenhavn/Nordsjælland, eventuelt fra et hjemmekontor, samt egen bil, computer, telefon o.s.v. Er køber et makkerpar hvor der både er administrative og salgsmæssige kompetencer er det bare et plus. Vi ønsker som fortsat medejer/investor et ligeværdigt partnerskab med en operationel partner så vi kan løfte virksomheden til næste niveau. Køber kan være ung, vild og ambitiøs eller moden/erfaren. Man skal have respekt for mennesker af anden baggrund og være usnobbet og ligeværdig. Vigtigt er det at man har evne til at stå på egne ben i et iværksætter(lignende) miljø.

Opgaven i praksis bliver at; Rekruttere og ansætte udenlandsk personale, vedligeholde kontrakter, forhandle løn og akkorder, samt at sørge for at forsikringer, lønudbetalinger og skat er i orden - hele tiden. Samt salg og markedsføring, herunder digital markedsføring og SoMe som kan sprede ordet. Der vil være et behov for at øge kundemængden og mængden af medarbejdere, for at minimere risiko og øge fleksibilitet. Det vil være en fordel at have viden fra byggebranchen for at forstå kundernes behov bedre, og/eller have en HR- eller økonomisk uddannelse. Virksomheden kan faktisk godt drives som "deltid" (eller 2 x deltid) og går godt i spænd med at man har børn, da arbejdstider er meget fleksible.

Prisen er sat lavt for de 50% som udbydes. Det vægter langt tungere at få den rigtige partner ind i forretningen, hvorfor vi gerne vil kontaktes bilagt en præsentation/CV, som selvfølgelig vil blive behandlet strengt fortroligt.

Opstartshjælp

Vi giver erfaren og stærk ledelsesstøtte, samt nogle projekter og en basisindtjening at starte op på, samt et godt og uspoleret navn, og super godt domæne. Vi har tillige den største know-how om Østeuropa og den længste erfaring fra området, idet vi første gang berørte området i december 2004 kort efter EU-udvidelsen. Vi er positive, ambitiøse, økonomisk uafhængige og erfarne iværksættere.
Vi vil foruden denne virksomhed også sælge nogle andre søsterselskaber ud i partnerselskaber, som vil kunne blive kunde i denne forretning eller på anden måde bidrage i synergi. Virksomheden udskilles i et friskt nyt ApS i forbindelse med handelen.

Sælger tilbyder finansering

Finansiering udbetaling:
75.000 DKK
Finansiering løbetid:
36 måneder
Finansiering renter:
7 %

Offentlige spørgsmål

Der er indtil videre ikke skrevet nogle offentlige beskeder. Du kan blive den første...

Det er anonymt at stille et offentligt spørgsmål og bliver først offentligt efter godkendelse og svar af sælger
Brug for rådgivning omkring køb eller salg af virksomhed?
Få hjælp af en virksomhedsmægler

Ekstra information

Visninger:
948

Sælger kontaktet:
13

Følger annoncen:
2

Annonce id-nummer:
31295

Årsag til salg:
Fokus på andre forretninger

Annonce oprettet den:
22-04-2019
Udbudspris 300.000 DKK