Hvilket webshop system passer bedst til mig?

Hvis du er interesseret i at købe en webshop men du ikke har den store erfaring med nethandel eller det at drive forretning på internettet i det hele taget, er der mange ting du skal forholde dig til.

I denne guide vil jeg give dig et overblik over begrebet “Webshop system”. Det kaldes også E-commerce platform eller shopsystem. Kært barn har mange navne. Jeg vil også gennemgå de mest brugte systemer du vil møde på Saxis når du kigger på webshops du kan købe.

Hvad er et webshop system?

Ofte vil du på de webshops der er til salg hos Saxis støde på udtryk som: “shoppen er bygget i magento” eller “Webshoppen er i shopify”. Det der tales om er webshop systemet.

Det skyldes at man idag kan vælge at lave en webshop i et system der allerede er bygget, frem for at gå i gang med at kode sin egen webshop helt fra bunden.

Der er forskellige udbydere af disse systemer og hvilket system der passer til dig afhænger meget af din erfaring og dine behov.

Hvis man sammenligner en webshop med en bil, så betyder det at have et webshop system at du har en bil hvor al indmaden er foruddefineret, men du kan vælge farven, interiøret og i hvilken retning du vil køre.

Så behøver du ikke tænke på, at bygge en søgemaskine så kunderne kan søge produkter frem eller lave en betalingsløsning så kunderne kan betale, du skal bare lave tekster og finde ud af hvordan webshoppen skal se ud, samt uploade produktbilleder m.v.

De 2 typer af webshop systemer

Der er grundlæggende 2 forskellige typer af webshop systemer:

  1. Hostede systemer
  2. Open source systemer

Helt kort, er forskellen, at et hosted system er styret af nogle andre. Du “lejer dig ind” på deres platform og betaler typisk et fast beløb om måneden. Du vil have mindre mulighed for at tilpasse webshoppen, men også have mindre bøvl, da det er nogle andre der har ansvaret for sikkerheden og stabiliteten af systemet.

Open source systemer er det modsatte. Her har du selv fuld kontrol og styrer selv det hele. Til gengæld har du også selv ansvaret og skal selv betale for udviklere som kan opdatere og/eller udvikle videre på shoppen.

Vi har en uddybende guide omkring de to typer systemer og hvad man skal tænke over når man vælger system her: Webshop battle – hosted vs. open source

3 spørgsmål du bør stille dig selv

Inden for både open source systemer og hostede systemer er der et hav af forskellige udbydere man kan vælge imellem.

Hvilken udbyder der passer bedst til dig, afhænger helt af hvem du er og hvad dine behov er i forhold til webshoppen.

Før du kan beslutte dig for hvilket system der er bedst til dig, bør du have svar på et par spørgsmål omkring dig selv og dine behov.

#1 Hvor meget tid vil du bruge på teknisk vedligeholdelse?

Er du den tekniske type, som gerne selv vil rode med koden og bruge tid på at sørge for at siden ikke går ned, er langsom eller laver fejl, eller er du forretningsmand, der gerne vil lave markedsføring, salg og god service?

Hvis svaret er forretningsmand bør du kigge efter hostede løsninger og ikke open source.

De mest brugte hostede løsninger i Danmark er:

  • Dandomain
  • Shopify

Længere nede i denne guide kan du læse en beskrivelse af dem hver især og finde ud af hvilket system der er det rette for dig.

Fordelen ved de hostede løsninger er at du ikke skal tænke på det tekniske aspekt såsom hvor hurtigt hjemmesiden loader – altså hvor længe det tager for siden at komme frem når en besøgende kommer ind på den – men kan fokusere på at skabe salg.

De tekniske aspekter er stadig vigtige, men det er bare udbyderen af dit webshop system der har ansvaret for dem.

Hvis svaret er teknisk type, bør du måske kigge på open source systemer frem for hostede systemer.

De mest brugte open Source løsninger i Danmark er:

  • Magento
  • Woocommerce

Disse to systemer er også beskrevet nærmere senere i denne guide.

Fordelen ved disse systemer er, at du selv kan tilpasse dem fuldstændig som du vil hvis du har kompetencerne til det. Du kan altså bygge dine egne funktioner som du selv har udtænkt og på den måde skabe en oplevelse for dine kunder som er helt unik.

Det kræver dog også at du enten ansætter en udvikler eller selv bruger en stor del af din tid på programmering.

#2 Hvor stramt er dit budget?

Pris er helt sikkert vigtigt når du kigger på webshop systemer, men det kan være svært at opgøre hvad dine omkostninger til en given løsning vil være.

Hvis du vælger én af de hostede løsninger (Dandomain og Shopify) vil du betale en fast omkostning pr. måned og eventuelle udvidelser du tilkøber vil også have en fast pris.

Vælger du derimod en open source løsning (Magento og Woocommerce) er det som udgangspunkt gratis at komme i gang, men derefter skal du enten hyre en udvikler eller bruge din egen tid på at bygge din webshop.

Hvad er din egen tid værd? Hvor meget skal man give til en udvikler? Arbejder udvikleren hurtigt eller langsomt?

Alle disse usikkerheder gør det svært, at gennemskue omkostningerne ved en open source løsning.

Dette er blot endnu en grund til at du kun bør vælge en open source løsning, hvis du har noget erfaring og ved hvad du laver og har et realistisk billede af hvor mange timer og penge det er realistisk at bruge på sådan en webshop.

#3 Hvor meget support har du brug for?

Forhåbentlig har du efterhånden en så grundlæggende forståelse for forskellen på hostede og open source systemer at du kan gætte dig frem til hvilken type system der kommer med mest support.

Hostede systemer er generelt dem der tilbyder mest support. Hostede systemer er som bekendt dem, hvor du “lejer dig ind” på en webshop platform, så du ikke selv skal stå for noget af det tekniske, men blot skal sælge produkter og markedsføre webshoppen.

Hvis du regner med, at du kommer til at få brug for en god professionel support ved din side, bør du derfor vælge én af de hostede løsninger når du vælger din webshop.

Mener du at du har rimeligt godt styr på det selv, vil du sikkert have mere gavn af en open source løsning, hvor du kan slå dig løs og lave alle de fede funktionaliteter du kan komme i tanke om.

De forskellige udbydere

Jeg håber, at du føler dig bedre klædt på til, at læse om de enkelte udbydere af webshop systemer efter at have læst ovenstående. Det var i hvert fald hensigten.

Der er som sagt et hav af forskellige webshop udbydere og jeg er derfor nødt til at begrænse mig lidt i forhold til hvilke jeg beskriver i denne guide.

Jeg har valgt de 4 udbydere som vi ser mest på Saxis, da denne guide er skrevet til dig, der ønsker at købe en webshop på Saxis.

Udbyderne er:

  1. Dandomain
  2. Shopify
  3. Magento
  4. Woocommerce

Herunder vil jeg gennemgå dem én efter en og forsøge at beskrive forskelle, fordele og ulemper.

Dandomain

Dandomain er som navnet antyder en dansk webshop platform som også tilbyder e-mail, officepakker m.m.

Dandomain er kendt for at yde god support og have mange muligheder for dataudveksling og udnyttelse af mersalgsmuligheder.

Det er dog også et meget låst system og du har derfor ikke de store muligheder for at tilpasse shoppen efter dine specifikke behov og gøre webshoppen unik.

Om du skal vælge Dandomain afhænger derfor meget af hvordan du forventer at shoppen vil udvikle sig over tid.

Forventer du at skabe stor webshop med mange millioner i omsætning og et brand der måske skal bredes til andre lande, er det ikke sikkert at Dandomain er en god løsning for dig.

Hvis du derimod vil have en mindre webshop som du  selv kan leve af uden at have for meget bøvl og hvor du kender dine månedlige omkostninger, kan Dandomain være et ganske fint valg.

Fordele ved Dandomain

  • Du kender dine omkostninger
  • God support
  • Stabil platform der har eksisteret i mange år
  • Du skal ikke tænke på hosting eller vedligeholdelse

Ulemper ved Dandomain

  • Begrænsede muligheder for videreudvikling
  • Alle tilføjelser skal købes af Dandomain
  • Løsningen kan blive dyr hvis webshoppen bliver for stor

Konklusion:

Hvis du vil have en mindre webshop som du selv kan leve af og du ikke ønsker at bøvle med det tekniske men have en god support og tryghed i et stabilt og sikkert setup, så er Dandomain et godt valg for dig.

Vil du drive webshoppen til noget stort og måske brede den ud i mange lange og være en stor virksomhed en dag, er Dandomain for ufleksibel og dyr og der er andre og bedre alternativer.

Shopify

Shopify er den hostede webshop platform som er mest populær på verdensplan. Shopify har altid haft et stort fokus på social e-commerce og mobil shopping og følger godt med tiden.

Shopify har siden starten i 2004 været gode til at adoptere nye teknologier og trends og har tilføjet  innovative funktioner til deres brugere så de også har kunne følge med tiden.

Fordele ved Shopify:

  • En af de største fordele ved Shopify er, de mange udvidelser, temaer og plugins som gør det let at sammensætte den optimale webshop til netop dit behov uden at skulle programmere en masse selv.
  • Stort fokus på mobil og integrationer til sociale medier
  • 24/7 support
  • Som én af verdens største webshop platforme har Shopify ressourcerne til, at udvikle stabilt og hurtigt

Ulemper ved Shopify:

  • Noget af det, der gør Shopify mindre attraktivt er deres ekstra udgifter hvis du eksempelvis ikke ønsker at bruge deres egen betalingsløsning. Mange af deres plugins og udvidelser koster også ekstra hvilket gør at løsningen hurtigt kan blive halvdyr.
  • Ligesom andre hostede løsninger, er der begrænsede muligheder for, at tilpasse webshoppen efter egne ønsker
  • Shopify har deres eget kodesprog der hedder “liquid” hvilket kan gøre det besværligt at tilpasse webshoppen. Selv hvis du hyrer en udvikler skal denne udvikler enten lære eller kunne sproget for at kunne hjælpe.

Konklusion:

Er man nystartet iværksætter og skal igang med en webshop er Shopify perfekt fordi det er let at forstå og sætte op. Det kræver ikke den store erfaring og der er meget hjælp at hente.

Shopify kan godt blive dyrt hvis man vil have mange af deres apps tilknyttet og drive en stor webshop og derfor kan det blive nødvendigt at skifte system når man når en vis størrelse.

Magento

Magento er en open source platform som grundet sin pålidelighed og skalerbarhed er yderst populær i dag.

Magento kræver, at enten du eller en udvikler du har ansat kan programmere på webshoppen for, at vedligeholde og udvide den.

Fordele ved Magento:

  • Der er ubegrænsede muligheder for at tilpasse din magento webshop, det kræver blot at du kan programmere eller at du har programmører ansat.
  • Magento er meget brugervenligt og let at administrere.
  • Der er mere end 9.000 udvidelser og plugins til Magento som du kan koble til din webshop for nemt at tilpasse den som du vil.
  • Der er gratis udvidelser til salg via sociale medier.

Ulemper ved Magento:

  • Ulempen ved Magento er, at det kræver programmering. Du skal enten selv være programmør, have programmører ansat eller bruge et eksternt bureau til at udvikle din webshop.
  • Dernæst koster en “Enterprise” løsning mindst $20.000 om året og du skal derfor have en vis volumen før det giver mening.

Konklusion:

Magento er derfor ikke for alle, det passer bedst til større webshops som har tid og råd til at investere i de tekniske ressourcer der skal til for, at drive og udvikle webshoppen.

Magento vil passe bedst til dig, hvis du selv har kompetencerne til at udvikle videre på shoppen.

Woocommerce

Woocommerce er en meget populær webshop platform da den bygger på systemet WordPress som efterhånden er en af de største hjemmeside platforme på internettet.

WordPress er idag systemet bag mere end 30% af alle hjemmesider på nettet.

Det gode ved både WordPress og Woocommerce er, at det er ekstremt nemt at bruge.

Fordele ved Woocommerce:

  • Du kan bygge en webshop og komme i gang med at sælge uden at have nogle tekniske kundskaber.
  • Dertil kommer en masse udvidelser og plugins som kan tilføjes for at gøre din webshop mere funktionel.
  • Der følger en sikker betalings gateway med til Woocommerce hvilket også er en fordel frem for nogle af de andre systemer hvor du skal betale ekstra for en betalingsløsning.

Ulemper ved Woocommerce:

  • Det største problem med Woocommerce er manglen på skalérbarhed.
  • Woocommerce er rigtig godt til mindre webshops, men når du begynder at have mange produkter og mange kunder, begynder hastigheden at dale hvilket giver en forringet brugeroplevelse.

Konklusion:

Woocommerce er godt til at komme i gang, specielt hvis du er bekendt med WordPress systemet. Hvis du forventer at webshoppen vil være en mindre shop i lang tid, kan det være en rigtig fin måde at komme godt i gang på.

Hvad findes der ellers?

Som jeg har skrevet flere gange findes der et hav af disse udbydere og jeg har kun beskrevet en brøkdel her i guiden, da disse er de mest udbredte i Danmark.

Udover dem jeg har nævnt findes bl.a:

  • Prestashop
  • Big Commerce
  • Volusion
  • Squarespace Commerce
  • Big Cartel
  • 3DCart
  • OpenCart
  • OS Commerce
  • Tictail
  • Wix
  • GoDaddy

og mange mange flere. Ovenstående er blot de mest udbredte på verdensplan.

Hvad hvis jeg ikke vil bruge et webshop system?

Hvis du ikke ønsker at være en del af nogen af disse systemer med din nye webshop, så skal du kigge efter webshops som er bygget fra bunden.

Ligesom man kan kode sin egen hjemmeside kan man også kode en webshop fra bunden uden at bruge nogen af de systemer jeg har beskrevet i denne guide. I så fald vil det være afgørende at sætte sig ind i hvilket kodesprog webshoppen er bygget i og om det passer til dine behov.

Ulemperne ved en webshop som er kodet fra bunden er, at du ingen support har og du skal enten have en udvikler eller selv kunne programmere for at kunne udvikle videre på webshoppen.

Samtidig kan webshoppen være bygget på alle tænkelige måder. Da den ikke er en del af et system, er shoppen helt unik og du eller din udvikler er derfor nødt til at lære den at kende hvilket kan tage lidt tid.

Amazon FBA

Der er også en mulighed i at sælge sine produkter via Amazon. Med Amazons FBA service kan du sende dine egne produkter ind til Amazon som så står for at opbevare, sælge, plukke, sende og yde kundeservice.

Du kan altså fokusere på at skabe et godt produkt og så står Amazon for resten.

Jeg har skrevet en hel guide til hvordan du kommer igang med Amazon FBA – Læs den her: Hvad er Amazon FBA?

Afslutning

Jeg håber meget, at du føler dig bedre rustet til at vurdere hvilken webshop der passer bedst til dine behov. Det er vigtigt når man overtager en virksomhed at forsøge at tænke nogle år ud i fremtiden.

Hvad vil der opstå af behov og muligheder for dig og din nye virksomhed og hvordan passer det sammen med det system du overtager?

Her kan du se alle de webshops der er til salg på Saxis lige nu

Husk at du altid kan ringe eller skrive til os hvis du har problemer eller spørgsmål:

Tlf. +45 33 60 29 29

Mail: info@saxis.dk

Artikler som også interessere dig

Hvad er konkurs auktioner? Niels Ryding Olsson 2019-06-13
Inventar – En komplet guide Niels Ryding Olsson 2019-06-13
Restlager vareparti – Her finder du hvad du leder e... Niels Ryding Olsson 2019-06-05
Karsten købte 20 års erfaring Niels Ryding Olsson 2019-05-23
Benny fandt en partner til sin virksomhed og fik mere tid... Niels Ryding Olsson 2019-05-08