Alexander så en anden person gå i hans tøj

 

Alexander Deigaard er en driftig ung mand, han har allerede i en ung alder skabt et tøjbrand. Det var de luksuriøse accessories, der mest fokus på og udviklingen af modebevidste kvalitetsprodukter, som henvender sig til alle. Produkterne der blev solgt på webshoppen var halstørklæder, som var udviklet med øje for nutidens farver og med miljøbevidste materiale valg. Webshoppen blev solgt via Saxis og vi har derfor snakket lidt med Alexander omkring salget, som du kan læse herunder.

 

Hvorfor startede du virksomheden og hvad gjorde at du solgte den?

Jeg har en uddannelse som tøj konstruktør, hvilket betyder at jeg har en god forståelse for matematikken bag udviklingen af yder beklædning. Virksomheden var en mindre accessory virksomhed, som fokuserede primært på udvikling af halsklæder i metervare af meget høj kvalitet.

Jeg havde en trang til at udvikle noget inden for mit eget felt, ud over det ville jeg gerne teste og udvide min viden indenfor tøjbranchens værdikæde. Hvilket i mit tilfælde betød at jeg måtte udvikle produkterne helt fra bunden og være med hele vejen igennem produktionen frem til slut forbrugeren.

Efter produkterne var udviklet og platformene for salg var udviklet, gik det ned af bakke med min interesse. Salget gik fint men jeg mistede lysten og fokus, da min force klart er i udvikling – ikke branding og salg, selvom at jeg nåede at få produkterne ud til markeder såsom DK og nord europa.

Det vigtiste jeg har lært, er at man ikke kan klare eller udvikle det hele selv. Man er nød til at have et stærkt hold med sig og dygtige mennesker at spørge til råds. Jeg var derfor rigtig god til at bruge mit netværk, til at hjælpe mig med processer som jeg ikke forstod mig på.  Eksempelvis havde jeg nogle gode mennesker i mit netværk der kunne hjælpe mig med både hjemmeside, logo og det der hører til, her skal Angelie Rose og Emil Ruby have stor tak for et fantastisk stykke arbejde.

Har du nogle råd til andre der gerne vil ind i tøjindustrien?

Et godt råd som jeg gerne vil give videre er, spørg spørg spørg! Folk fra industrien kan man lære utrolig meget af,  de har erfaring indenfor områder som du måske tumler med. Når du spørger kan du undgå at begå de samme fejl som de har begået.

 

 

Hvad er det mest mindeværdige øjeblik fra din tid med virksomheden?

Jeg har både haft svære og sjove til tider mærkelige øjeblikke i forbindelse med virksomheden. Det sværeste er når man har udviklet produkterne og så skulle til at sælge idéen “om brandet” og produkterne til butikkerne. Retail vil oftes gerne have at man har en helt special historie som de kan sælge produkterne på, og oftes er kvalitet ikke nok i sig selv. Her mødte jeg nogle udfordringer da markedet kan være rigtig hårdt og der er mange om buddet.

Jeg tror det sjoveste øjeblik eller mere korrekt det mærkeligste øjeblik jeg har oplevet, må være første gang jeg så en anden person bruge det produkt, som jeg havde skabt. Især i beklædningsindustrien er det sjovt, da det er så tydeligt at se når andre bruger dit produkt.

 

Hvordan gik salgsprocessen og hvad havde du gjort dig af tanker inden?

Mine tanker gik selvfølgelig på om det var det rigtige valg? Det var alfa omega for mig at det skulle være den helt rigtige køber der kunne drive det videre. Det var vigtigt for mig at køber havde intentioner om at få succes med virksomheden og ikke bare ville lade den falme.

Jeg fandt heldigvis den rette og overdragelsen gik utrolig nemt! Køberen og jeg havde en god kommunikation gennem hele forløbet, det gik smertefrit.

Salget har givet mig et kæmpe overskud og lyst til udvikling af nye idéer og projekter. Men lige p.t bliver energien brugt på privatlivet, hvilket også er en god investering.

 

Vi ønsker Alexander alt held og lykke med fremtiden.

 

 

Artikler som også interessere dig

Frederik på 20: “Hvis du ville beholde virksomheden... Niels Ryding Olsson 2019-07-11
Benny fandt en partner til sin virksomhed og fik mere tid... Niels Ryding Olsson 2019-05-08
23 årig iværksætter solgte 3 virksomheder, ved siden af v... Philip Roager 2019-04-16
Julius er 20 år og har lige solgt sin tredje virksomhed Niels Ryding Olsson 2019-04-11
Bæredygtige Maria fik fokus, frihed og champagne Niels Ryding Olsson 2019-02-20