Katja solgte sin webshop på 1 måned via Saxis.dk

Katja solgte webshoppen Hollywooddogs på 1 måned. Hør Katja fortælle hvad der er vigtigt at have styr på for at sælge

sin virksomhed og hvad man gør når man har 3 købere som alle vil give den pris man gerne vil have.

Her er et uddrag af interviewet:

Fortæl kort omkring dig selv og din webshop Hollywooddogs

Jeg er 33 år, og Hollywooddogs var mit første iværksætter projekt. Jeg er egentligt uddannet folkeskolelærer, men det matchede ikke så godt til mine ambitioner og person. Så jeg kastede mig ud i projekt Hollywooddogs i 2014, hvor min ambition var, at skabe en webshop med hundetilbehør som var anderledes end alle de andre der var på markedet. En webshop hvor man kunne få lidt udover det sædvanlige. Med lidt inspiration fra USA, lidt mere luksus.

Hvorfor startede du lige præcis denne webshop indenfor hunde tilbehør?

Jeg er af den overbevisning om at man får det bedste resultat, hvis man arbejder for sin passion. Da det er noget kunden kan mærke og sætter pris på. Det gør det også lettere at vejlede kunden til hvilke mad man burde købe eller hvad tilbehør en hund har brug for.

Hvorfor valgte du at sælge Hollywooddogs?

Nu havde jeg arbejdet med Hollywooddogs i en del år efterhånden, og var kommet dertil hvor jeg kunne se at det var ved at blive en fin forretning, men mig og min mand ville gerne længere ud på landet at bo. Så opstod drømmen om at vi ville have et luksushundehotel. Så jeg tænkte “Nu har jeg fået shoppen til at kører og har muligheden for at formidle den videre, og oveni købet få en startkapital til mit næste eventyr.”

Gjorde du dig nogle tanker omkring, at gøre shoppen klar til salg?

Nej overhoved ikke. Jeg har gennem de sidste 2 år optimeret på shoppen og var der hvor den kørte perfekt. Hvilket gjorde at jeg kunne sælge den som et produkt. Jeg havde overhovedet ikke forventet, den respons jeg fik på den salgsannonce hos jer. Jeg tror jeg fik 7-8 henvendelser bare den første dag, og det var faktisk efter halvanden uge jeg var klar til at lukke en aftale på shoppen, men jeg fik lidt dårlige mave fornemmelser omkring køberen så jeg valgte at hoppe fra. Og så stod der allerede en anden i baggrunden.

Hvad tror du gjorde at der kom så mange henvendelser?

Enten er det fordi at shoppen har været så velfungerende med flot design, gode produkter, god SEO og en brugervenlig platform eller også har jeg solgt den for billigt.

Hvad overraskede dig mest ved at skulle drive en webshop?

Det er nok én af de mere negative aspekter; At folk sidder bag en skærm og de ikke har den her personlige kontakt. Hvilket jeg godt kunne mærke at jeg blev lidt ked af. Folk var super hurtige til at skrive til én hvis man ikke havde svaret dem på mail eller supporten i bare 5 minutter, og så fik man en sviner.

Hvordan gik det med overdragelsen af Hollywooddogs?

Jeg havde 3 købere. Jeg valgte den køber som jeg kunne se at der skulle mindst mulig oplæring til da køberen rent faktisk havde en webshop i forvejen, og vidste hvad det vil sige at drive en webshop. Dette sparede mig tid i oplæring. Så han blev sat kort ind i alle mine systemer. Efterfølgende har vi haft en række telefonsamtaler, og det var faktisk det. Det er simpelthen så smerte frit, og kommunikationen har været så venlig og behagelig så det er rigtig fint.

Kunne du finde på at sælge en virksomhed igen?

Med den positive oplevelse jeg har haft med at sælge Hollywooddogs er jeg overhovedet ikke afvisende for, at det var noget som kunne ske igen. Nu ville det være svært at sælge hundehotellet da det er hvor vi bor, men det kunne da være at man kastede sig ud i et webshopprojekt på et tidspunkt.

Hvis der sidder andre og overvejer at sælge eller købe en webshop, har du så nogen råd til dem?

Man skal have styr på sine nøgletal, og hver gang der er spørgsmål til din annonce så gå ind og ret det. Derudover skal man være klar på at det tager tid at sælge sin virksomhed. Hvis der er informationer som man ikke vil skrive ind i sin annonce så lav et standard ark som man kan sende til køberen. Hav screenshots af dine tal fra systemet klar så du kan vise køberen at tallene passer.

——————————
Saxis.dk er Danmarks største online virksomhedsbørs

På Saxis.dk kan du oprette en salgsannonce og sætte din virksomhed til salg, eller du kan oprette en bruger og kontakte de forskellige sælgere der er på markedspladsen.

Saxis kan hjælpe både købere og sælgere af virksomheder hele vejen igennem processen. Vi kan hjælpe med Finansiering, juridiske dokumenter, værdiansættelse og rådgivning.

Skal du bruge en virksomhedsmægler? – Saxis hjælper dig med at finde den rette

Skal du bruge en værdiansættelse? – Saxis leverer en grundig rapport til en god pris

Har du spørgsmål eller brug for vejledning sidder vi klar på:

Tlf. 33 60 29 29
Mail. info@saxis.dk

Find også Saxis her:
Facebook: www.facebook.com/virksomhedsbors
Twitter: twitter.com/Virksomhedsbors
Instagram: www.instagram.com/saxis.dk/
Web: www.saxis.dk/

Artikler som også interessere dig

Hvordan finder man en virksomheds værdi? Alexander Skieller 2020-03-18
Martin Thorborg, køb & salg af virksomheder Alexander Skieller 2020-03-11
At drive virksomhed som hobby Alexander Skieller 2020-03-04
Køb en virksomhed, som mangler det DU kan Alexander Skieller 2020-02-26
Hvordan prissætter man sin virksomhed? Niels Ryding Olsson 2019-08-08