Webshop med træningstøj og udstyr - Omsætning 2017: 760.000 kr.
Webshop der har har haft stor fremgang i 2017, sælges grundet fokus på hovedvirksomhed.
Webshoppen blev etableret ved siden af anden virksomhed, men den kraftige vækst betyder at det ikke er muligt at have fokus på begge virksomheder.
Webshoppen har førende brands indenfor træningstøj- og sko, kosttilskud samt tilbehør til træning.
Fokus har fra dag 1 været, kvalitets produkter vi kan stå inde for, i forhold til vores professionelle tilgang til trænings branchen.
For køber kan der være en særdeles god mulighed for yderligere vækst.
Økonomiske nøgletal
De økonomiske tal er for de første 3 kvartaler i 2017.
Omsætning kr. 760.000
Dækningsgrad kr. 430.000
Salgsomkostninger kr. 128.000
Produktet
Webshoppen adskiller sig fra sine konkurrenter, ved at have et bredere sortiment på det valgte brand, på træningstøjet. Derudover har webshoppen stor fokus på at give køberne megen information om det enkelte produkt.
Denne forklaring om det enkelte produkt, ser vi ikke hos vores konkurrenter.
V får ofte tilbagemeldinger fra vores kunder, at de er glade for at vi har et bredere sortiment samt giver mere forklaring om det enkelte produkt. Webshoppen leverer træningstøj til blandt andet fitness, løb, OCR, golf, fodbold m.m.
Der kan tilkøbes et varelager til shoppen som står pt til en indkøbspris af 110.000 kr.
Markedsføringskanaler
Den optimale markedsføringskanal for denne webshop er via Facebook og Instagram
Adwords har ikke givet de ønskede resultater, trods brug af bureau.
Webshoppen er vurderet som fremragende på Trustpilot.
Nyhedsbrev med ca. 275 tilmeldte.
Facebook side med 1000 følgere.
Instagram med 245 følgere.
Omkostninger
Udgifter til drift af webshoppen har udgjort kr. 28.000.
Dette har dækket udgifter til domæne, webhotel og IT support.
Webshoppen kan køres af ejer, uden behov for ansatte.
Der er til sæsonen 2018 bestilt følgende til den nye kollektion: 3. kvartal kr. 170.00
Aktiver
Virksomheden har til huse i et lokale på ca. 25 kvm, så varelageret kan nemt opbevares i forbindelse med andet varelager.
Virksomhedens historie
Tøjmærket der er valgt, så vi potentialet for allerede i 2008.
Dengang var det et næsten helt ukendt mærke.
Der var desværre allerede dengang en dansk importør, så det var ikke muligt at blive importør.
Projektet med at skabe en virksomhed med dette tøjmærke, blev skrinlagt grundet vækst i familien.
En aftale om forhandling i meget lille grad, blev dog indgået.
Grundet forskellige udfordringer med mærkets danske importører, var det i længere perioder ikke muligt at bestille varer.
I 2010 begyndte jeg en virksomhed der er beslægtet med webshoppens produkter. Med fokus på denne fokus og yderligere vækst i familien i de næste 6 år, lå forhandling af produktet næsten helt stille.
I slutningen af 2015, blev der udstukket nye retningslinjer for forhandlerne. Dette betød at en webshop måtte etableres for at bibeholde retten til forhandling.
Webshoppen er opbygget ved siden af min hoved virksomhed, som jeg ligger 40 timer i om ugen. Og med en små børns familie hjemme, har det været et kæmpe slæb at opbygge webshoppen. I 2016 (åbningsåret) var omsætningen på kr. 250.000 på 8 måneder. I 2017 rundede omsætningen 1.000.000
Men webshoppen er nu så tidskrævende, at jeg ikke har tid til min familie, såfremt den skal fortsætte.
Da jeg ikke længere vil gå på kompromis med min familie og ønsker at fortsætte med min anden virksomhed, sættes webshoppen nu til salg. Men det er med vemod den sælges.
Markedet
Markedet er præget af stor konkurrence, men webshoppen kan differentiere sig ved fortsat at have et bredere sortiment end konkurrenterne.
Tøjmærket er fortsat i hastig vækst og det forventes at salget fortsætter med at stige.
Tøjmærkets europæiske mål for år 2020, blev nået allerede i 2017.
Svagheder/udfordringer
Udfordring for webshoppen er de store konkurrenter på markedet, som er stærke på markedsføring.
Derfor er Facebook og Instagram det oplagte valg for denne webshop, så der kan tilføjes værdi for køberne. Eksempelvis ved tips, tricks og videoer af forskellige former for træning.
Stærke sider
Virksomheden er rigtig god til at give brugerne en god service og viden om vores produkter.
Vi hører meget ofte at køberne ikke ved, hvad det enkelte stykke tøj skal benyttes til. Al tøjet er opbygget efter at have en funktion og det budskab formår vores konkurrenter ikke at give.
Ideel køber
Den ideelle køber til virksomheden kan være:
- En der ejer en tilsvarende webshop
- En webshop der sælger kosttilskud til træning og som ønsker at udvide sit sortiment
- En fysisk butik med træningstøj, der ønsker at etablere eller udvide en webshop.
- En person der er bekendt med træning i forskellige former og kan tilføre køberne værdi, med viden omkring træning samt kost.
Opstartshjælp
Det vil være muligt at få hjælp i 3 måneder efter overtagelse af virksomheden.
Nuværende ejer har lejemålet for lageret indtil udgangen af 6. måned, hvorfor det vil være muligt at være i samme lokale som nuværende ejer, i denne periode.
Få hjælp af en virksomhedsmægler