GoMore-medstifter: “Det var jo i en vis forstand, en failure i første omgang”

Matias_GoMore

GoMore er et dansk startup med efterhånden 11 år på bagen. De har udviklet en peer-to-peer platform for samkørsel, samt privatleasing af biler. Selskabet ledes af den visionære Ph.D. og tidligere Mckinsey-konsulent, Matias Møl Dalsgaard. Vi har taget en snak med ham om hvorfor GoMore har succes, hvordan de er nået dertil og hvad du skal gøre for at komme dertil.

“Vi er et startup. Vi er en ung tech/kreativ virksomhed. Det vil jeg sige. Vi er absolut også købmænd, forstået på den måde at vi vil lave en forretning.”

Sådan starter interviewet med Matias, og netop det udsagn er ganske symptomatisk for min opfattelse af GoMore. En virksomhed med bløde værdier, men som er meget bevidste om at de også skal tjene penge.

Læs også: Airtame co-founder: Find din niche og start med at bore efter olie

En virksomhed med visioner

Netop de bløde værdier synes jeg er interessante – der er ikke noget nyt i en virksomhed, der gerne vil tjene penge. Anderledes forfriskende er det at høre Matias udtale:

“Det interesserer mig mere at forandre dansk infrastruktur end at have en app ude i 20 lande. Vi skal skabe værdi. Kort sagt. Brugerne skal føle at vi løser ting for dem, på en smartere måde end de har oplevet før og forbinde os med noget menneskeligt. Det er det sociale, der er kernen i det her.

At møde nye mennesker og opdage at verden er åben. At det ikke er farligt at møde andre mennesker.  Man kan også lade være at snakke, men det er uproblematisk at snakke i en bil. Det er afslappet, man er på vej et sted hen. Det er meget sværere at tale, hvis man er på date eksempelvis. Så skal det ligesom fungere.

Folk er glade, når de kommer hjem fra en GoMore tur. De er glade når de handler med hinanden. Folk møder nogle i deres kvarter og føler sig mere hjemme i deres verden. Dét er hjertet i det vi laver. Det er noget som vi alle sammen, hen ad vejen, forstår bedre. Det var ikke noget jeg vidste, da vi startede for 10 år siden. Der synes vi mere det var en smart idé.“

McKinsey og mavefornemmelser

Da der i dag er så stor fokus på at være datadreven i sin digitale tilstedeværelse som virksomhed, tænkte jeg med det samme at GoMore måtte være 100-meter mestre i dataindsamling- og analyse.

“I og med vi er en online virksomhed, har vi stor mulighed for at indsamle og analysere data, men det er i høj grad også drevet på mavefornemmelse for at sige det ligeud. Vi prøver at gå analytisk til værks, så snart det er muligt, men at sætte noget nyt i verdenen – det er du jo nødt til at tro på.”

“Det er i høj grad også drevet på mavefornemmelse for at sige det ligeud.”

GoMore startede i 2005 og der gik faktisk hele 8 år før virksomheden rigtig kom igang, som vi kender den idag.

“Det var jo i en vis forstand, en failure i første omgang. Vi var for tidligt ude, grundlæggende. Det var der ikke nogen penge i, men idéen den var god. Den har altid været god. Det er bare ikke det samme som at folk de gider at bruge dit koncept. “ forklarer Matias.

“Vi var forud for vores tid i forhold til at deleøkonomi og peer-to-peer-platformen ikke fandtes dengang. Vi havde jo heller ikke begreb om det.”

Der er også sket meget siden første version i 2005. Den Blå Avis har været inde over som investor, Matias har taget en Ph.D. i filosofi, været konsulent i McKinsey i 2½ år og der kom to nye partnere ind i virksomheden.

Tiden som McKinsey-konsulent skulle vise sig at have relativt stor betydning for Matias og hans fremtidige virke i GoMore.

“Noget du lærer i Mckinsey er at du altid kan løse en opgave bedre end den nogensinde er blevet løst før, ved at arbejde hårdt og systematisk. Det er jo også lidt en attitude. Hvis du har et godt hoved og du arbejder systematisk, så kan du nå mega langt.” forklarer han og fortsætter:

“Noget du lærer i McKinsey er at du kan altid løse en opgave bedre end den nogensinde er blevet løst før, ved at arbejde hårdt og systematisk.”

“I Mckinsey så jeg et mod til at rekruttere efter talent og brainpower. Altså de rekrutterer virkelig godt! Frem for at gå efter den rette erfaring, så går de efter materialet.“

Læs også: Manden bag Nordic Race: “Jeg havde ideen og min partner havde 5.000,-“

I 2013 blev det alvor

I 2011 lanceres en ny version af GoMore, som de to nye partnere har udviklet. Det var en mere moderne version, med Facebook-integration og andre features der gjorde det nemt for brugerne at oprette sig.

“Så begyndte der at være så meget vækst ved overgangen til 2013 og jeg vurderede så at det måtte være tid til at tage det her alvorligt. Jeg spurgte de udviklere, der var kommet ind som partnere, om de havde lyst til at gå fuld tid, hvis vi kunne rejse penge til det.” Herudover skete der en anden sjov ting:

“Det hang faktisk også sammen med at jeg selv begyndte at bruge det. Før vi gik fuld tid, underviste jeg på Aarhus Universitet og kørte frem og tilbage, med passagerer i bilen. Det kom bag på mig hvor glad jeg var for det.“

Som et led i beslutningen om at tage selskabet alvorligt, kom der to investorer ind i virksomheden. Den ene var en af Matias’ gamle kolleger, den anden var Jesper Buch, som vi kender fra blandt andet Just-Eat. Omkring samarbejdet med Jesper Buch fortæller Matias:

“Det var faktisk ham der skrev til mig. Samtidig med at vi lige havde besluttet at nu ville vi rejse penge, så det var ret heldigt. Det er ikke nemt at rejse penge i Danmark, vil jeg sige. Altså der er nok lande i verden det er meget sværere i, men vi har den ulempe at det er et lille marked. De store investorer er ligeglad med at du har lavet noget i Danmark.“

“Det var faktisk ham(Red. Jesper Buch) der skrev til mig. Samtidig med at vi lige havde besluttet at nu ville vi rejse penge, så det var ret heldigt.”

Med investorerne på plads og relativt mange brugere var GoMore klar til at blive at give den gas. Og det må man sige de har gjort. I dag er GoMore 40 ansatte, med kontorer i Danmark, Frankrig og Spanien.

Råd til andre iværksættere

Som altid, bad jeg Matias komme med nogle råd til andre iværksættere, som han ville ønske han havde fået, tilbage i 2005:

“Det er jo nok grundlæggende at du har styr på forretningsmodellen. Altså man kan sige, der findes jo startups, der bliver så store, at det ikke rigtigt gjorde noget at de ikke havde en forretningsmodel, men så skal du fandme være heldig.

Jeg har set nogle stykker efterhånden, som har satset for meget, på for uklar en idé. Altså du skal vide, at der er nogle der vil bruge det du har lavet, før du bruger for meget krudt på at bygge det større.

Læg en plan. Tænk også i fundingmuligheder. Gå i det daglige og eksperimenter med produktet. Se om det virker, om der er nogen der vil bruge det, men hav også modet til at tænke stort. Du skal selvfølgelig kun tænke stort om det, hvis du selv tror på det. Også når du tænker det rigtig godt i gennem.“

Slutteligt bad jeg ham komme med råd til iværksættere der ønsker funding:

“Investorer vil ikke investere i planer. Kom hurtigt og billigt i gang. Lav en hjemmeside og se om der er nogen der vil bruge den, før man rejser penge. Få de første kunder igennem butikken, før du rejser penge.”

 Læs også: Goodwill – hvad er det? Reel værdi eller fatamorgana?

Interviews Og Gæsteblogs

Artikler som også interessere dig

Icebreaker Urban – ismaskinen der får folk til at f... Philip Roager 2018-10-16
Glem dine følelser, hold fokus og sælg rationelt Philip Roager 2018-09-11
SEO tendenser i 2018 Anders Hahn Madsen 2018-01-17
” Er det nu vi skal gøre noget 100% sammen? Det var han ... Kasper Hansen 2017-10-11
23-årig studerende køber virksomhed på Saxis: Arbejd hård... Kasper Hansen 2017-03-21