Airtame: Op- og nedture siden historisk crowdfunding

– Af Jonas Gyalokay, CEO & Co-founder, Airtame.com

Hos Airtame har vi været på en vild rejse de sidste to år. Vi blev crowdfunded med det, på daværende tidspunkt, største beløb nogensinde for en europæisk kampagne på IndieGogo.

 

Det vi laver, er en trådløs HDMI-dongle. Den gør, at du kan streame trådløst til dine skærme og bruge dem som dashboards, når du ikke aktivt streamer til dem.

Airtame_Dongle

Siden IndieGoGo fundingen, har vi på denne korte tid både realiseret mange iværksættes største drømme, men samtidig har vi også stået overfor nogen af de største udfordringer man kan forestille sig som iværksætter.

 

Meget er gået godt, men der er også ting som er blevet helt anderledes end vi har forestillet os. Heldigvis har det vist sig, at hvad end vi har stået overfor, så har hele teamet gået til opgaven med ukuelig vilje, oprejst pande og lagt blod, sved og kærlighed i at få denne virksomhed til at lykkes. Det har været stort at opleve.

 

Crowdfundingen førte en hel masse gode ting med sig. Ikke mindst “gratis” markedsføring og salg. Alle skrev om os. Alle ville have en bid af kagen. Og vi havde endnu ikke oplevet virkeligheden. Hardware er svært.

 

Vores vilde ideer mødte hverdagen. Vi måtte skære til. Benhårdt. Vi måtte fokusere ultra skarpt på nogle få funktionaliteter af gangen. Det gav os nogle tæsk. Det hidsede nogle af vores backers op. Men det er årsagen til at vi eksisterer i dag.

 

Lad mig her først give et hurtigt overblik over nogle af vores største sejrer og nogle af de hårdeste udfordringer, som vi har stået overfor. Bagefter skal jeg nok komme til sagen og give dig et par råd, baseret på alt det vi har oplevet indtil nu.

 

Sejre:

• Succesfuldt crowdfunde 1.3 millioner USD på IndieGoGO
• Kåret som årets bedste startup på CES i Las Vegas i 2014
• Succesfuldt skaffet 1.4 millioner USD i seed-investering fra SEED Capital og Tommy Andersen (Libratone)
• Udviklet en trådløs HDMI-dongle fra scratch
• Indledt partnerskab med en af verdens største elektronik fabrikanter og startet produktionslinje
• Solgt og leveret mere end 25.000 Airtames i mere end 100 lande
• Opnået 4 ud af 5 stjerner på både Amazon og Trustpilot
• Skaleret et team til 28 personer fordelt i Danmark og USA
• Startet salgsorganisation USA samt indledt partnerskab med de tre største distributører (også i USA)
• Trods en hård lancering med meget negativ omtale, at have modet til at tænke langsigtet og gøre “det rigtige” og troen på at vi er dygtige nok til at vende det til noget positivt.

 

Udfordringer:

• Skiftet kundegruppefokus (er det et ord?) post crowdfunding.
• Skiftede fra fokus på både private og virksomheder, til KUN virksomheder – og hermed “vende ryggen” til nogle af vores tidlige kunder og backers.
• At være presset til at lancere et meget hybet og forventningstungt produkt tidligere end vi kunne have ønsket os
•At modtage mange dårlige (de fleste retfærdige) anmeldelser i produktets tidlige stadie
• At udvikle både hardware og software på den halve tid med de halve ressourcer
• At lave et produkt der virker på alle større platforme (PC/MAC/LINUX samt iOS og Android)

 

Kunderelationer – Sejre og udfordringers Yin og Yang forhold

 

Når vi kigger tilbage på de sejre vi har vundet, er det “sjovt”, (i anførselstegn, da det bestemt ikke har været uden omkostninger) at se det gensidige afhængige forhold mellem sejre og udfordringer.

 

Eksempelvis har de mange dårlige anmeldelser, som vi modtog indledningsvist (omkring juni 2015) affødt at vores programmører og kundeservice har knoklet benhårdt, de sidste 6 måneder på at rette op på dette.

 

I forbindelse med udviklingen af Airtame-donglen var vores udviklere under et enormt tidspres. Derfor måtte de undlade en masse features og nogle gange lave nogle shortcuts. Samtidig har de været enormt fokuseret på at gøre tingene rigtigt med det lange sigte for øje.

 

Det betød, at programmørerne i forbindelse med launchen, fik hundredvis af mails med ønsker om yderligere funktionalitet eller use-cases, som de på ingen måde kunne have tænkt ind fra starten. Det var bestemt ikke sjovt for dem. Det har været hårdt og der er blevet arbejdet mange timer. Heldigvis, så har det til slut resulteret i at både vores firmware og software nu fungerer på et rigtig solidt og brugervenligt niveau.

Airtame_sur_kunde

Samtidig, har alle de mindre tilfredse (nogle gange ligefrem rasende, se billede nedenfor) kunder skulle vindes over gennem en god kundeservice.

 

Vi besluttede derfor, at vi hver eneste gang vil gå den ekstra mil for at sikre at vores produkt får de bedst mulige vilkår til at leve op til, hvad det lover. Det gør, at vi nu dagligt høster ros og skaber loyale ambassadører. Se f.eks. vores Trustpilot eller Amazon rating.

 

Af praktiske værktøjer hertil, kan vi anbefale Zendesk (supportens rygrad), livechat (mulighed for at hjælpe øjeblikkeligt) og delighted.com for løbende feedback på hvad kunderne synes om virksomheden.

 

Hvorfor er det vigtigt med en verdensklasse kundeservice kan du så spørge?

 

Hos Airtame er vi både store fans af SLACK og deres CMO, Bill Macaitis. Det blev vi ikke mindre af, da vi læste hvad han svarede for nylig da han blev spurgt om det følgende:

 

“If you could give one piece of advice to your younger self that pertains to your career in marketing, what would it be?”

 

Der svarede han:

 

“I would tell myself that a brand is the sum of every experience a customer has with your company, and a strong brand will always generate long-term growth and revenue. It’s important to think about the entire customer lifecycle and relentlessly improve the interactions customers have with your company.”

Airtame_Slack

Summen af alle de individuelle aktioner dine kunder har med din virksomhed, betyder simpelthen så uendeligt meget for den langsigtede udvikling og vækst. Derfor skal alt fra din kundeservice, til din marketing, til dine sælgere osv. alle sammen udstråle det samme høje niveau.

 

Der eksisterer, så at sige, en Yin / Yang relation her, som jeg er overbevist om at mange iværksættere og virksomheder kan lære meget af: Opfat hver udfordring, som en mulighed for at forbedre en ny del af din virksomhed.

 

Læs flere artikler om iværksætteri (1)

%%Sidebar-1%%

Anders Madsen

Anders er medstifer og marketingchef hos Saxis, og er efterhånden en erfaren blogger. Hvis du har idéer til hvad næste blogindlæg skal handle om, så send ham en mail, på [email protected]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.